Specialistė pataria, ką daryti, kai vaikas nepasitiki savimi, neturi draugų ar yra nesavarankiškas

(2)

Vaikystės patirtis įprastai atsimename visą savo gyvenimą, ypač, tas, kurios sukėlė gerų emocijų ir išmokė kažko naujo. 

Neabejotinai viena tokių patirčių – vasaros stovykla, kuri asocijuojasi su buvimu gamtoje, nuotykiais ir naujais draugais, tačiau kalbų mokyklos „AMES Education“ vadovė Eglė Kesylienė sako, kad šis vasaros praleidimo būdas vaikui turi kur kas daugiau reikšmės, nei iki šiol manyta.

Kodėl vasaros stovykla vaikams naudinga?

„Kas yra vasaros stovykla, jeigu ją suskaidytume į kelis pagrindinius komponentus? Tai tikrai daugiau nei tik įvairūs užsiėmimai gamtoje ir pasibuvimas prie laužo su naujais draugais, kaip dauguma vis dar įsivaizduoja.

Dabartinės vasaros stovyklos vaikams per kūrybingas, įdomias ir įtraukiančias veiklas stiprina ne tik konkrečius kalbų, meno, tiksliųjų ar kitų mokslų gebėjimus, bet ir ugdo tokius svarbius gyvenimo įgūdžius, kaip bendradarbiavimas, konfliktų sprendimas, savarankiškumas ir savivertė.

Pavyzdžiui, neseniai Amerikos stovyklų asociacijos paskelbtas tyrimas parodė, kad net 85 proc. vaikų, dalyvavusių vasaros stovyklose, pagerino savo bendravimo įgūdžius, o jų emocinė būklė po stovyklos ženkliai pagerėjo – jie jautėsi laimingesni ir labiau pasitikintys savimi.

Tai įvyksta dėl paprastos priežasties: įpratę bendrauti elektroninėje erdvėje, vaikai taip paprastai, kaip buvo įpratę jų tėvai ar seneliai, naujų draugų, susitikę akis į akį, susirasti nemoka, tačiau vasaros stovyklos, įtraukdamos į bendras veiklas, šį barjerą pašalina.

Tai ypač svarbu šiuolaikiniame skaitmeniniame pasaulyje, kur tiesioginis bendravimas tampa vis retesnis“, – sako E. Kesylienė.

Pasak jos, vasaros stovyklos naudą galima išskirti į kelias vaiko raidai svarbias sritis.

Holistinė patirtis

„Visi tėvai labai nori, kad jų vaikai būtų protingi, išsilavinę, įvairiapusiški ir turėtų platų akiratį, tad tuo pačiu turėtų pasirūpinti, kad vaikų laisvalaikis būtų atitinkamas.

Visgi, dažniausiai užklasine veikla rūpinamasi tik mokslo metų laikotarpiu, vasarą paliekant savieigai – o tai beveik 10 laisvų savaičių. Idealiu atveju, 1–2 savaites reikėtų skirti atostogoms su šeima, o likusį laiką reikėtų paskirstyti vaiko akiračio plėtimui, išleidžiant jį į jo pomėgius ir būsimas studijas atitinkančią stovyklą Lietuvoje ar užsienyje – svetur yra puiki proga vaikams išbandyti tai, ko jie nedaro Lietuvoje.

Stovyklose, kurias organizuojame JAV, Šveicarijoje, Maltoje, Kanadoje, Ispanijoje, Prancūzijoje, Belgijoje, Vokietijoje, Anglijoje ir kitose šalyse, įprastai pirma dienos pusė būna skirta akademiniams dalykams, o po pietų vaikas gali pasirinkti, ką nori veikti – jodinėti, plaukioti, žaisti tenisą, o gal golfą.

Į stovyklas dėmesį ypač turėtų atkreipti tėvai, norintys, jog jų atžalos į mokslą pažvelgtų kitaip, nes stovyklose vaikai gali ne tik pasimokyti matematikos, chemijos, fizikos, bet ir šias disciplinas „pačiupinėti“, lankydamiesi įvairiose laboratorijose bei gamyklose arba, pavyzdžiui, jeigu vaikas svajoja studijuoti teisę, stovyklų metu jis gali  keliauti į teismus ir stebėti tikrus procesus“, – ko galima tikėtis specializuotose stovyklose, pasakoja E. Kesylienė. 

Jeigu siunčiate savo vaiką į vasaros stovyklą, galite tikėtis, kad jis:

  • Sužinos daugiau apie save ir aplinkinį pasaulį – kitaip tariant, išmoks naujų dalykų ir įgūdžių.
  • Pasieks naują asmenybės augimo lygį – tyrimai rodo, kad stovyklose dalyvavę vaikai parodė padidėjusią emocinę brandą ir geresnę savikontrolę.
  • Įgis naujų įgūdžių tyrinėjimui ir charakterio formavimui – tyrimai rodo, kad vaikai, dalyvavę stovyklose, įgijo geresnius problemų sprendimo įgūdžius ir daugiau pasitikėjimo savo jėgomis.

Socialinių įgūdžių formavimas

„Psichologai sutaria, kad draugystė yra vienas svarbiausių žmogaus gyvenimo aspektų, todėl tinkamus įgūdžius reikia pradėti ugdyti kiek įmanoma anksčiau – juk socializacija yra įgūdis ir nėra savaime suprantamas dalykas.

Kuo anksčiau vaikas bus priverstas išeiti iš savo komforto zonos ir susidurs su kitaip manančiais, kitokias patirtis turinčiais ir kitokioje aplinkoje gyvenančiais vaikais, tuo anksčiau jis gebės kurti sveikus ryšius ir sklandžiau bendraus ateityje.

Ši savybė itin praverčia svarstant karjerą tarptautinėse ar multikultūrinėse įmonėse, nekalbant apie tai, kad vasaros metu vaikų užmegzta pažintis gali peraugti į viso gyvenimo draugystę“, – pastebi stovyklas Lietuvoje ir užsienyje organizuojančios kalbų mokyklos „AMES Education“ vadovė.

Dalyvaudami stovykloje, vaikai gali išmokti:

  • Kurti ryšius – įvairūs tyrimai rodo, kad stovyklose dalyvaujantys vaikai parodo geresnius bendravimo įgūdžius ir lengviau susiranda draugų.
  • Efektyviai bendrauti – stovyklose vasarą leidžiantys vaikai lavina efektyvesnius komunikacijos įgūdžius, kurie yra naudingi ir mokykloje, ir asmeniniame gyvenime.
  • Spręsti konfliktus taikiai ir kūrybiškai.
  • Prašyti pagalbos – stovyklų vadovai pastebi, kad vaikai stovyklose tampa drąsesni prašydami pagalbos ir bendradarbiaudami.
  • Suvokti kitų jausmus – empatijos ir emocinio intelekto ugdymas yra svarbi dalis daugelio stovyklų programose, o tai padeda vaikams geriau suprasti ir reaguoti į kitų jausmus.
  • Taikiai sugyventi su žmonėmis iš skirtingų aplinkų – stovyklose vaikai susitinka su bendraamžiais iš įvairių socialinių ir kultūrinių sluoksnių, o tai plečia pasaulėžiūrą ir padeda ugdyti toleranciją.

Savarankiškumo ir pasitikėjimo savimi ugdymas

„Daugumoje vasaros stovyklų vaikai yra priversti gyventi atskirai nuo tėvų – dažnai tai būna pirmas kartas, kai jų nestebi nuo visko saugančios gimdytojų akys.

Nors iš pradžių tai gali gąsdinti abi puses, mokslininkai sutaria, kad vasaros stovyklos formatas yra itin svarbus vaiko raidai – būdamas atskirai nuo tėvų, jis išmoksta savarankiškumo ir  atsakomybės, nes stovykloje yra skatinamas dalyvauti įvairiose praktinėse veiklose, o  daugumą kasdienių sprendimų tenka priimti apie tai nepasitarus su tėvais.

Pripažinkime, kad dažniausiai esame įpratę vadovauti kiekvienam vaiko žingsniui ar užbėgti jo sprendimui už akių, o tai tikrai neskatina jo savarankiškumo.

Kai vaikas pamato, ką gali pasiekti pats, o ką – dirbdamas su kitais, jam atsiveria visiškai naujas pasaulis“, – kodėl kartais derėtų vaiką iš savo globos trumpam išleisti, pasakoja E. Kesylienė.

Išleistas į vasaros stovyklą, vaikas gali:

  • Išmokti lyderystės ir komunikacijos įgūdžių – įvairūs tyrimai rodo, kad stovyklose dalyvaujantys vaikai tampa aktyvesni lyderiai savo bendruomenėse ir mokyklose.
  • Įgyti atsakomybės ir atsparumo stresui gebėjimų, nes stovyklose vaikai lavina savarankiškumo ir problemų sprendimo įgūdžius.
  • Patirti bendruomenės ryšį, nes daugelyje stovyklų skatinamas bendruomeniškumo jausmas, kuris padeda vaikams suprasti savo vietą ir vaidmenį bendruomenėje.

„Neuromokslininkai sutaria, kad savarankiškas, patyriminis ir turiningas mokymasis yra svarbus sėkmingai vaiko ateičiai, net, jei iš pirmo žvilgsnio tai vyksta neformaliai – stovyklaujant.

Kadangi vaikai iš prigimties siekia naujų potyrių, suteikus jiems daugiau laisvės, naujų dalykų mokymosi procesas (kitaip, nei mokykloje) jiems tampa įdomus, todėl nesuklysiu sakydama, kad stovyklos yra puikus būdas išlaikyti vaiką užsiėmusį vasaros metu ir tuo pačiu kurstyti bei tenkinti jo žingeidumą ir auginti brandžią asmenybę“, – tokių atostogų pliusus vardija stovyklų ekspertė E. Kesylienė.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder