Kas pavogė 6-ojo maršruto reisus?

Kas pavogė 6-ojo maršruto reisus?

Lengvas chaosas. Toks pirminis įspūdis susidaro vertinant principus, pagal kuriuos Klaipėdoje sudaromi visuomeninio transporto maršrutų grafikai. Klausimų, kodėl vienam ar kitam maršrutui reisų skirta daugiau nei kitiems, kuriais vežama į ne ką menkiau, o gal net labiau apgyvendintus miesto rajonus, kyla panagrinėjus ir autobusų tvarkaraščius.

Visai neseniai "Vakarų ekspresas" sulaukė skaitytojų pastebėjimo, jog 9A maršruto autobusas nuolat važinėja tuščias arba geriausiu atveju pustuštis. Vis dėlto jų nerimas dėl lėšų švaistymo buvo be pagrindo - šio autobuso reisus finansuoja Vakarų laivų gamykla, iki kurios ir nusidriekęs 9A maršrutas.

Tačiau tai - išimtis iš taisyklės. Pustuščiai net kelis kartus per valandą vakare važiuoja vieni autobusai, o kitų, vežančių į tankiai gyvenamus miesto rajonus, po 21 valandos net nesulauksi.

Kodėl taip yra? Kas apskritai nusprendžia, kiek, kada ir kokių maršrutų reisų turi būti? Ir ar kada nors keleivių bei autobusų reisų santykis bus subalansuotas? Į šiuos klausimus atsakymų paieškoti paskatino redakcijai atsiųstas klaipėdiečio Sauliaus laiškas.

Neproporcingai daug "dešimtų"

"Gyvenu Mogiliovo gatvėje ir dažnai naudojuosi visuomeniniu transportu, kaip ir kiti mano šeimos nariai. Pagrindinė mano laiško tema - 6-ojo maršruto autobusai. Tiksliau, vienas autobusas - būtent tiek važiuoja į Mogiliovo gatvės pusę po 21 valandos iš miesto centro. Dar vienas - po 22 valandos.

Gal tai atrodytų normalu, jei nežiūrėtume į kitus maršrutus, kuriais irgi vežama į gyvenamuosius pietinės miesto dalies rajonus. Pavyzdžiui, 10-ojo maršruto autobusas - po 21 valandos į Statybininkų prospekto stotelę (ties Šilutės plentu) jų atvažiuoja net šeši.

Kur logika? Kodėl gyvenantiems tame kvartale ir norintiems grįžti iš miesto žmonėms yra net šeši reisai, o gyvenantiems Mogiliovo gatvėje (ir aplinkinėse Budelkiemio, Kuncų, Lūžų, Bandužių gatvėse) - tik vienas. Pažiūrėkite į miesto žemėlapį - net namų tose gatvėse gerokai daugiau nei Statybininkų prospekto ir Šilutės plento kampe, tačiau į čia vakare atvažiuoja net šeši, o į Mogiliovo gatvės rajoną - vos vienas autobusas", - akivaizdžią nelygybę apibūdino Saulius.

Reisai turi būti patogūs

"Aišku, kai kas pasakytų - kas važiuoja tokiu metu iš pradinės stotelės Melnragėje? Teisingai - gal vienas žmogus. Bet kiek važiuoja iš 10-ojo autobuso pirmosios stotelės Autobusų parke? Lygiai tiek pat - gal vienas žmogus. Tad kalba čia - ne apie išvažiavimo iš pradinės stotelės galimybę, o apie galimybę žmonėms vakare grįžti į savo namus gyvenamuosiuose rajonuose.

Dar kiti pasakytų - važiuok su 8-ojo maršruto autobusu, jų po 21 valandos į Vingio gatvę atvažiuoja šeši, dar keturi - po 22 valandos. Taip, bet juk yra žmonių, kuriems tas "aštuntas" - nepatogus, ir eiti jiems, sakykime, iki Budelkiemio gatvės ar Bandužių gatvės pradžios, yra toli.

Kodėl negalima nuimti nors po vieną ar du reisus nuo 8-ojo ir 10-ojo ir priskirti juos 6-ajam? Suprantu, kad tais maršrutais veža skirtingų bendrovių autobusai ir perskirstyti reisus dabar būtų sunku, bet man, kaip paprastam keleiviui, tai neturėtų rūpėti. Juk visuomeninis transportas ir skirtas visuomenei - žmonėms, jų patogumui.

Ir Savivaldybė, ir "Klaipėdos keleivinis transportas" pastaruoju metu ir prievartiniais, ir humaniškesniais metodais skatina žmones daugiau naudotis autobusais - tai tegul iš pradžių reisus sudėlioja taip, kad jie apskritai tiems žmonėms tiktų", - laišką baigia miestietis.

Nėra norinčiųjų?

Atrodytų, viskas - logiška. Tačiau Gintaras Neniškis, VšĮ "Klaipėdos keleivinis transportas" (KKT) direktorius, siūlo vadovautis kitokia logika.

"Reisų grafikai sudaromi ne kokiu nors 5 ar 10 minučių intervalo principu, o pagal gyventojų pageidavimus. Todėl jei daugiau nėra reisų, vadinasi, žmones jų skaičius tenkina", - "Vakarų ekspresui aiškino jis.

Nejaugi jūs iš tiesų manote, kad tiems keliems ar keliolikai tūkstančių žmonių, kurie gyvena Mogiliovo gatvės rajone, tikrai užtenka vieno autobuso, galinčio parvežti juos namo po 21-os valandos?

Niekas iš gyventojų į mus dėl to nesikreipė. Būtent pageidavimai yra vienas iš kriterijų, kuriais remiantis dėliojami reisai. Prisiminkite 6-ojo maršruto istoriją - dar prieš 4-5 metus jis apskritai važinėjo tik iki 19-os valandos. Tada gavome Melnragėje įsikūrusios parduotuvės "Iki" prašymą dėl darbuotojų, norinčių grįžti į miestą po pamainos - taip tų vakarinių reisų padaugėjo. Daugiau "šeštų" autobusų nėra todėl, kad žmonės jų neprašė.

"Jei neprašo - nereikia..."

O kodėl nekreipiamas dėmesys į tai, kiek kokiame rajone yra gyventojų? Melnragėje vakare gal ir nebūna daug keleivių (nors vasarą ten stovi tikrai ne vienas), bet juk žmonės važiuoja iš centro į namus Mogiliovo gatvėje, kur daugiabučių namų - daugybė...

Jie tą gali sėkmingai daryti naudodamiesi 8-uoju maršrutu. Šiame maršrute reisų yra daug, ir keleivių srautai ten - daug didesni nei 6-ajame.

Gal ir taip, bet ar ne dėl to, kad tų "šeštų" vakare tiesiog nėra - žmogus lipa į 8-ąjį autobusą todėl, kad žino 6-ojo nebesulauksiantis? Jei važiuotų autobusas į Mogiliovo gatvę, keleivis juo ir naudotųsi... Be to, ir eiti nuo Vingio gatvės jiems toli.

Tai - tik teoriniai svarstymai. Pasikartosiu - jei žmonės neprašo, vadinasi, paslauga juos tenkina.

Socialiniai reisai

Kaip apskritai sprendžiama, kiek reisų kokiame maršrute nustatyti?

Jau minėjau - iš pradžių kreipiamas dėmesys į pageidavimus. Po to vertiname reiso rentabilumą, žiūrime, koks atsiperkamumas. Štai tas 8-asis maršrutas - be jokių problemų. Žiūrint viso miesto mastu, remiantis elektroninio bilieto sistemos duomenimis, po 19 valandos keleivių sumažėja dvigubai. Todėl visi reisai po tos valandos iš esmės yra socialiniai, t. y. nuostolingi.

Bet juk visuomeninio transporto funkcija ir yra socialinė, jis skirtas visuomenei - miesto gyventojams - aptarnauti, jų patogumui, gyvenimo kokybei užtikrinti...

Mums keliamas tikslas subalansuoti miesto keleivinio transporto biudžetą taip, kad Savivaldybė galėtų apsieiti be dotacijų. Tą ir darome. Siekiame, kad tarp pajamų ir sąnaudų būtų balansas.

Pažadėjo spręsti

Grįžkime prie 6-ojo maršruto. Mogiliovo gatvės rajone yra tikrai ne mažiau namų nei Statybininkų prospekte, kur važinėjantis 10-asis autobusas po devintos vakaro važiuoja šešis kartus dažniau už 6-ąjį... Nejaugi tikrai nekreipiamas dėmesys į gyventojų skaičių?

Vertindami vieną ar kitą maršrutą žiūrime ir į miesto kvartalus, ir į jų perspektyvas. Vertiname ir darbo vietas, ir laiką. Pavyzdžiui, vasarą atsiranda daugiau 6E maršruto reisų, kai kurie 6-ojo reisai perkeliami iš 18-os ir 19-os valandos į 20-ą.

O ką daryti tiems, kurie važiuoja kiek vėliau? Dabar išgirdote, kad yra daugiau norinčiųjų naudotis 6-ojo maršruto autobusu vakarais. Ar ir reisų ten bus daugiau?

Sėsime ir analizuosime, ką iš kur perkelti.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder