Dėl kabotažinių pervežimų tarptautiniais maršrutais draudimo, šiais maršrutais važiuojantys autobusai keleivius iš Lietuvos gali gabenti tik į užsienį. Pavyzdžiui, iš Klaipėdos per Šiaulius į Rygą važiuojantis autobusas negali vežti klaipėdiečių į Šiaulius.
Į kovą prieš kabotažinių pervežimų draudimą pakilo Klaipėdos apskrities latvių asociacija "Atpūta".
"Apie 40 metų Lietuvos ir Latvijos piliečiams buvo suteikiama galimybė naudotis autobusų paslaugomis tarptautiniuose maršrutuose Klaipėda-Liepoja-Ryga ir Klaipėda-Šiauliai-Ryga. Europos Sąjungoje priimtas 1997 m. Tarybos Reglamentas, draudžiantis kabotažinius pervežimus tarptautinio susisiekimo maršrutais, mes manome, yra žmogaus teisių pažeidimas. O tuo tarpu tarptautinio susisiekimo maršrutų autobusai vežioja "orą".
Mūsų pageidavimas, kad UAB Klaipėdos autobusų parko maršrutiniai autobusai Klaipėda-Liepoja-Ryga ir Klaipėda-Šiauliai-Ryga galėtų teikti vidaus keleivinio kelių transporto paslaugas piliečiams Lietuvos ir Latvijos valstybėse", - tokio turinio prašymą susisiekimo ministrui, UAB "Klaipėdos autobusų parko" valdžiai, Lietuvos ambasadoriui Latvijoje, Latvijos ambasadoriui Lietuvoje, Seimo nariui Evaldui Jurkevičiui pateikė "Atpūtos" direktorius Gotfridas Tapinas.
Šį prašymą palaiko ir pats Klaipėdos autobusų parkas. Anot šios bendrovės generalinės direktorės Jelizavetos Daugininkienės, kabotažiniai pervežimai tarptautiniais maršrutais draudžiami visiems vežėjams, tačiau Klaipėdos autobusų parkui ypač skaudu yra dėl maršruto Klaipėda-Liepoja-Ryga. Jis egzistuoja tiek metų, kiek ir pats parkas.
Didžioji maršruto dalis eina Latvijos teritorija, todėl latviai jau daug metų buvo pamėgę važiuoti rytiniu klaipėdiečių autobusu, juolab kad jis vingiuodavo pro įvairiausius miestus ir miestelius.
"Tačiau ES kabotažą draudžia, todėl Latvijoje įlaipinti keleivių mes nebegalime. Žmonėms yra katastrofa, jie nesupranta, kodėl autobusas važiuoja pustuštis, bet atsisako juos priimti. O mes to daryti negalime, nes prarastume licenciją. Latvijos teritorijoje neturime net bilietų tarifų", - aiškino J. Daugininkienė.
Jos teigimu, įstojus į ES kurį laiką Lietuvos ir Latvijos susitarimu buvo daroma išimtis, ir klaipėdiečiai dar įlaipindavo keleivius Latvijoje, tačiau prieš porą metų šis leidimas nebepratęstas. Leidimus maršrutams su Latvija derina Valstybinė kelių transporto inspekcija.
"Tačiau ES reglamentas juk nėra kategoriškas", - tokiu uždraudimu stebėjosi J. Daugininkienė. Anot jos, matyt, sulaukęs G. Tapino rašto, labai nustebęs skambino ir Lietuvos ambasadorius Latvijoje Antanas Valionis.
Pasak J. Daugininkienės, draudžiant kabotažinį keleivių vežimą siekiama, kad nebūtų konkurencijos su vietos vežėjais.
"Tačiau reikalas tas, kad vietinis taip ir neatsirado - viešasis transportas yra brangus dalykas, dėl kelių žmonių vežėjui važiuoti neapsimoka. Vakarais gal kas ir atvažiuoja iš Rygos, bet rytais latviai neturi kaip nukakti į sostinę. Pavasarį pas mus netgi buvo atvažiavusi latvių delegacija - jie galvojo, kad keleivių Latvijoje nebeimame savo iniciatyva. Tačiau juk mums tik geriau, kad važiuojančiųjų būtų kuo daugiau", - sakė ji.
"Ne mūsų problema"
Rolandas BRAŽINSKAS, susisiekimo ministro patarėjas
Kabotažiniai pervežimai negalimi, ir visos ES šalys šio draudimo turi laikytis. Kabotažo "nulaužti" nepavyks. Tačiau jeigu kalba eina apie latvius, norinčius Latvijos teritorijoje keliauti Lietuvos autobusais, kreipiamasi ne tuo adresu. Negalima versti mūsų šalies bendrovės pažeidinėti teisės aktų. Latviai turėtų kreiptis į Latvijos valdžią, kad ji organizuotų jiems susisiekimą. Kiekviena šalis turi rūpintis savo piliečiais, kuo čia dėti mes?
"Priklauso nuo susitarimo"
Benigna CHIJENAITĖ, Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje Spaudos ir informacijos skyriaus asistentė
Kabotažinio transporto operacijos (keleivių pervežimo šalies viduje paslaugos, teikiamos terminuotą laikotarpį užsienio vežėjų), reglamentuojamos 1997 gruodžio 11 d. Tarybos Reglamente Nr. 12/98, yra bendrais bruožais skirstomos į specialių reguliarių paslaugų ir vienkartinių paslaugų. Kabotažas yra leidžiamas reguliarioms paslaugoms terminuotą laikotarpį su sąlyga, kad jis sudarys dalį tarptautinio vežimo paslaugos (pavyzdžiui, Italijos vežėjas gali pervežti keleivius iš Lijono į Paryžių tik jei bendras jo transporto maršrutas bus Turinas-Lijonas-Paryžius-Briuselis) ir kad bus laikomasi valstybės narės, kurioje kabotažas atliekamas, teisės aktuose nustatytų reikalavimų (leidimų, vežėjui numatytų magistralių, pervežimo operacijų dažnumo ir kt.).
Kitais žodžiais tariant, daugelis dalykų priklauso nuo pačių valstybių narių susitarimo, bet būtina sąlyga - tarptautiniai pervežimai. Latviai negali pas mus atvažiavę tik mūsų šalyje vežioti keleivių.
Rašyti komentarą