Girulių miškas - auka uostui ir miestui

Girulių miškas - auka uostui ir miestui

"Lietuvos geležinkeliams" priklausančio Pauosčio kelyno rekonstrukcija, kurios esą verkiant reikia uostui, klaipėdiečiams dažniausiai asocijuojasi tik su neišvengiamu miško kirtimu ir kelia neigiamas emocijas. Kad šis opus klausimas būtų tinkamai sureguliuotas, AB "Lietuvos geležinkeliai" ir Klaipėdos miesto savivaldybė rengiasi pasirašyti bendradarbiavimo sutartį.

Tiek projekto rengėjai, tiek miesto bei uosto vadovai akcentuoja, kad negalima fokusuotis tik į miško kirtimą. Tvirtinama, kad kelyno plėtra sudarys galimybes sumažinti geležinkelio bėgiais riedančių lokomotyvų ir vagonų triukšmą prie centrinės miesto stoties, Melnragės. Primenama, kad dalis pinigų, gautų už kiekvieną toną krovinių, kuri būtų pervežta padidinus geležinkelių pajėgumus, nusėstų ir Klaipėdoje.

Pradžia - lapkritį

Klaipėdos geležinkelio mazgo Pauosčio kelyno rekonstrukcijos projektui įgyvendinti numatyta apie 63 mln. Lt iš Europos Sąjungos Sanglaudos fondo. "Lietuvos geležinkeliai" turėtų pridėti apie 10-12 mln. Lt. Kartu su Klaipėdos savivaldybės pageidavimais (vienas iš stambesnių papildomų statinių būtų geležinkelio viadukas per naują gatvę, kurio vertė - apie 12-20 mln. Lt), projektas gali kainuoti 80-100 mln. Lt.
Pauosčio geležinkelio kelynas būtų platinamas ir ilginamas, kad juo galėtų judėti ilgi traukiniai, kad jiems nereikėtų važiuoti į centrinę geležinkelio stotį išformuoti sąstatų, kurie paskui nukreipiami į uostą. Po kelyno rekonstrukcijos sąstatai būtų išformuojami Pauosčio kelyne.

"Lietuvos geležinkeliai" pageidauja, kad minėto projekto darbai pagal techninį projektą būtų pradėti ne vėliau kaip šį lapkritį, nes jis finansuojamas iš 2007-2013 m. finansinio laikotarpio lėšų ir visos jos turi būti panaudotos ne vėliau kaip iki 2015 m. rudens.

Dėl numatomos geležinkelio rekonstrukcijos Girulių miškas bus kertamas abiejose dabartinių bėgių pusėse. Per pirmą rekonstrukcijos etapą būtų tvarkoma atkarpa nuo viaduko P. Lideikio gatvėje iki miesto ribos už Girulių.

Pasak miesto savivaldybės atstovų, kol kas, kol rengiamas tik konceptualus variantas, atsakyti į klausimą, koks Girulių miško plotas bus iškirstas, dar negalima. Tai esą paaiškės tik tada, kai bus rengiami detaliojo plano sprendiniai. Preliminariais skaičiavimais, įrengiant Pauosčio kelyną būtų iškirsta 2,9 ha miško.

Nori aiškumo

Šį mėnesį Klaipėdos miesto taryba atidėjo žemės sklypo, kuriame bus rekonstruojamas minėtas kelynas, detaliojo plano koncepcijos svarstymą, nes šiuo metu vyksta derybos, rengiamas Klaipėdos savivaldybės ir "Lietuvos geležinkelių" bendradarbiavimo sutarties projektas.

Specialiajam plane dėl Pauosčio kelyno rekonstrukcijos nurodyta, kad "Lietuvos geležinkeliai" įsipareigoja atsodinti mišką santykiu 1:3 - triskart daugiau nei iškirsta. Parengtame Tarybos sprendimo projekte buvo nurodyta, kad turi būti apželdintas tam tikras plotas Melnragėje, 7 sklypai prie Šilutės plento ir t. t. Tačiau tų projektų nėra matę nei "Lietuvos geležinkeliai", turintys juos finansuoti, nei detaliojo plano rengėjai.

"Lietuvos geležinkeliams" atsiranda nemažai papildomų įsipareigojimų. Kad jų atstovams nereikėtų dėl kiekvieno atskiro projekto eiti į Klaipėdos miesto savivaldybę ir diskutuoti, pasiūlyta savivaldybei ir "Lietuvos geležinkeliams" pasirašyti bendradarbiavimo sutartį, kurioje atsispindėtų abiem pusės svarbūs klausimai", - sako AB "Lietuvos geležinkeliai" užsakymu sklypo, kuriame bus atliekama Pauosčio kelyno rekonstrukcija, detalųjį planą rengiančios UAB "Sweco Lietuva" viceprezidentas Aidas Vaišnoras.

Anot jo, pirmiausia turi būti susitarta dėl bendro požiūrio į esminius principus, į plėtros strategiją.

"Pavyzdžiui, miesto Tarybos narys Rimantas Cibauskas siūlo uždaryti Klaipėdos geležinkelio stotį ir visus krovinius perkelti į Pauosčio kelyną. Tam jis duotų iškirsti ir 20 hektarų Girulių miško. Todėl kai kuriuos klausimus reikia parengti, jais negalima diskutuoti ekspromtu. Iš miesto "Lietuvos geležinkeliai" labiausiai norėtų aiškumo, pavyzdžiui, kuriose vietose bus didinami krovos pajėgumai", - sako A. Vaišnoras.


Minėtame specialiajame plane dėl Pauosčio kelyno rekonstrukcijos kalbama ne tik apie apželdinimo projektus, bet ir apie dviračių takų palei Girulius įrengimą, apie viaduko planuojamos naujos gatvės, eisiančios nuo Labrenciškių ligi Girulių, ir geležinkelio susikirtimo vietoje projektavimą.

"Aukos dydžio negalima pervertinti"

Vytautas GRUBLIAUSKAS, Klaipėdos meras

Pauosčio kelyno rekonstrukcija jau pereina į realaus įgyvendinimo fazę. Klaipėdai šis projektas ne mažiau svarbus nei "Lietuvos geležinkeliams". Žinoma, bet koks smūgis kirviu į gyvą medį yra skausmingas. Tačiau miškas, kurio miestas neteks, turės būti atsodintas nurodytose vietose. Dėl to jau sutarta su "Lietuvos geležinkeliais". Kitas dalykas - to kelyno plėtra sudaro galimybes sumažinti geležinkelio bėgiais riedančių lokomotyvų ir vagonų triukšmą prie centrinės miesto stoties, prie Melnragėje esančios traukinių sąstatų formavimo vietos. Tai miestui gana svarbu. Aš linkęs palaikyti tą projektą, tai žingsnis į priekį. Tačiau savivaldybės ir "Lietuvos geležinkelių" sutartyje turi būti aiškiai nurodytos kompensacijos miestui - kiek bus iškirsta miško ir kiek atsodinta, kaip bus mažinami krovinių srautų keliami nepatogumai prie centrinės geležinkelio stoties.
Vienoje vietoje aukodami tam tikrą žaliųjų miesto plaučių dalį gausime sprendinius, kurie miestui yra labai reikalingi. Žinoma, tokie sprendimai visada kelia diskusijų. Ir gerai, kad galime diskutuoti. Manau, kad aukos dydis negali būti pervertintas ir sureikšmintas tiek, kad būtų užkertamas kelias bet kokiai plėtrai, juo labiau kad ji yra susijusi ir su miesto interesais.

"Sustojimas reiškia apmirimą"

Aloyzas KUZMARSKIS, Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidentas

Suprantu klaipėdiečius, šventai saugojančius mūsų pajūrį. Tačiau reikia įvertinti ir tai, kad didžioji jų dalis yra susiję su transportu, uosto verslu. Dalis to, ką šiandien uždirba uosto krovos kompanijos, patenka į biudžetą. Uostas - tai darbo vietos ne tik jame, bet ir su jo veikla susijusiose įmonėse. Būtina rūpintis tuo, kad uosto veikla būtų perspektyvi. Prie to, ką turime šiandien padarę, negalime sustoti.
Kol nebuvo pradėtas eksploatuoti Panamos kanalas civiliniams poreikiams, daugybė uostų, esančių pietinėje Argentinos dalyje, Čilėje, buvo labai populiarūs, juose klestėjo laivų statyba, laivų remontas. Kai buvo pradėtas eksploatuoti kanalas, kai kurie uostai pradėjo badmiriauti, užsidarė gamyklos. Noriu pasakyti, kad jeigu mes sustosime, kiti nestovės. Žinome, kokias programas numatoma įgyvendinti Ventspilio, Rygos, Liepojos, Talino uostuose. Bet koks sustojimas - žingsnis atgal. Reikia rasti kompromisą.

Viena silpniausių vietų šiaurinėje uosto dalyje - geležinkelio pralaidumas, vagonų sukaupimo kelynas Pauosčio geležinkelio stotyje. Ją reikia plėsti. "Lietuvos geležinkelių" numatytos kompensacinės priemonės išspręs ne tik geležinkelio vagonų kaupimo, bet ir klaipėdiečių problemas. Šiaurinėje mieto dalies gyventojams bus nutiestas naujas kelias į Girulius. Įgyvendintos gamtosauginės, eismo gerinimo priemonės kompensuos tai, kas bus paimta didinant geležinkelio kelyno plotą.  

"Galutinis rezultatas - laimėtų Lietuva"

Eugenijus GENTVILAS, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius

Viskas darome ne vien tik dėl uosto, bet ir dėl Lietuvos. Padidinus galimybes uoste krauti didesnį krovinių kiekį, laimėtų tiek uostas, tiek jo įmonės, tiek "Lietuvos geležinkeliai", tiek daugybė kitų įmonių, dirbančių šiame sektoriuje. Galutinis rezultatas - laimėtų Lietuva, o pirmiausia klaipėdiečiai, nes dalis pinigų, gautų už kiekvieną toną krovinių, kuri būtų pervežta padidinus geležinkelių pajėgumus, nusėstų ir Klaipėdoje.
Miško visada gaila. Aš pats esu 6 miškų savininkas, todėl man šis klausimas jautrus. Tačiau plečiant Pauosčio kelyną vienoje vietoje, prie Melnragės, būtų kertamas menkavertis miškas. Kitas būtų atsodinamas ant esamo geležinkelio pylimo, kur bus  nuardyti bėgiai ir pasukta trasa. Nuostoliai gamtinei aplinkai nebūtų tokie žymūs, palyginti su tuo, koks būtų efektas kalbant apie ekonominius proveržius. Juk bus skirtos lėšos ir gamtosauginėms priemonėms. Be to, su šio kelyno rekonstrukcija yra susijęs traukinių nukreipimas tiesiai į šiaurinę uosto dalį neapkraunant centrinės Klaipėdos geležinkelio stoties, tad bus mažinamas triukšmas centrinėje Klaipėdos dalyje. Manau, kad šį projektą reikia kaip galima greičiau realizuoti.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder