Labai didelis skirtumas Žemaitijoje buvo tarp kaimo ir miesto ar miestelio gyventojų. Tai lėmė etnodemografinė miestelių padėtis. 1846 m. apskrities mieste Telšiuose iš 4371 gyventojo 2908 buvo žydai. Beveik toks pat procentas žydų gyveno Plungėje ir kituose Žemaitijos miestuose. Tačiau dalis žydų gyveno ir kaimuose, nors caro valdžia įvairiais būdais stengėsi suvaryti juos į miestelius. Istorijos tyrinėtojas Ignas Bušinskis rašė: „Miestai ir miesteliai didesne dalimi yra apgyvendinti žydų ir jie su retomis išimtimis savo rankose laiko visą prekybą ir amatus. Tik Tauragėje yra vokiečių pirkliai, kurie išimtinai prekiauja javais. Nuo senų laikų visa smulki prekyba ir palūkininkavimas buvo žydų rankose. Kaip gabūs finansininkai jie dažnai padėdavo Lietuvos magnatams.“ I. Bušinskis pastebėjo, kad miestuose ir miesteliuose gyvenantys žydai buvo labiau pasiturintys nei tie, kurie gyveno kaimuose. Dauguma žydų sunkiai vertėsi savo uždarame pasaulyje.
Iki XVIII a. pabaigos žydų bendruomenė Žemaitijoje gyveno gana izoliuotai nuo vietinių žmonių. Ji buvo tartum valstybė valstybėje arba tauta tautoje. Žydai buvo sutapę su kraštu, bet ne su jo visuomene, kuri į juos žiūrėjo su panieka kaip į nukankinusią Kristų tautą, rašė Mykolas Biržiška.
Vis dėlto ir žydų požiūris į vietinius nežydus taip pat buvo pažymėtas paslėptos paniekos ženklu. Žydai turėjo žemintis ir pataikauti bajorams, bet kartu pasinaudodavo jų silpnybėmis.
Žemaitijos žydų padėtis visuomenėje priklausė ir nuo ekonominių santykių raidos. Tie santykiai pablogėjo 1858–1864 m., kai visa katalikiška krašto visuomenė pakilo į Motiejaus Valančiaus blaivybės sąjūdį, kuris neišvengiamai kirtosi su žydų smuklininkų ir degtinės atpirkėjų interesais. Žydų Žemaitijoje gyvenimo centru tapo miesteliai, nes XVIII a. pradžioje jiems buvo panaikinti apribojimai juose kurtis – taip tikėtasi atgaivinti karų ir maro nusiaubtą kraštą. Rusų valdžia žydų atžvilgiu laikėsi politikos, kuri siaurino jų bendruomenės teises, kurias jie buvo įgiję Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės laikais, todėl vis daugiau žydų XIX a. pabaigoje įsitraukė į anticarinį judėjimą. 1897 m. gyventojų surašymo duomenimis, Lietuvoje gyveno maždaug 260 000 žydų, jie sudarė 13 proc. visų gyventojų.
Pirmojo pasaulinio karo pradžioje 100 000 žydų buvo išvaryti iš Lietuvos besitraukiančios caro kariuomenės, todėl jau pagal 1923 m. gyventojų surašymą mūsų šalyje be Vilniaus krašto gyveno 157 000 žydų, daugiau nei 7 proc. visų gyventojų.
Buvęs Plungės žydų gyvenamasis namas. Dabar – kultūros centro ir vaistinės kiemas.
Telšiuose, Kelmėje veikė svarbios žydų religinės mokyklos, Kėdainiuose – religinių raštų spaustuvė. Šiauliai garsėjo didžiausiu Rusijos imperijoje Ch. Frenkelio odos fabriku ir jo filialais.
32 proc. miestų ir miestelių gyventojų tvirtino esą žydų tautybės. Turtingesni žydai būdavo įsikūrę pačiame centre, aplink turgaus aikštę, o varguomenė spaudėsi atokiose gatvelėse. Taigi žydai buvo didelė Žemaitijos ir Lietuvos miestelių gyventojų grupė, kuri vertėsi smulkiąja prekyba, amatais, skolindavo pinigus. Jie skolindavo dideles sumas ir neimdavo skolos raštelio iš patikimiausių žmonių. Geriems verslo ir kartu asmeninio prieraišumo santykiams apibūdinti buvo posakis: „Kiekvienas lietuvis turi savo žydą, o kiekvienas žydas turi savo lietuvį.“ Pas savo žydą eidavo ne tik apsipirkti, skolintis, pasitarti, bet pas jį apsistodavo ir į turgų ar į bažnyčią atvažiavęs kaimietis. Prekių žydai duodavo bargon – skolon, tai yra prekę gauni dabar, o užmokėti gali vėliau, mėnesio pabaigoje. Uždelsus priemokos nereikalaudavo. Grąžinimo garantija buvo skolininko asmenybė. Parduotuvėse galėjo derėtis, nes kainos buvo užkeltos.
Prekyba baigdavosi penktadienio popietę ir iki sekmadienio visiškai apmirdavo, nes žydai švęsdavo šabą, kuris prasideda penktadienį saulei nusileidus ir tęsiasi iki šeštadienio saulei nusileidus. Žydės moterys prieš šabą uždegdavo žvakę, sukalbėdavo padėkos maldą, o žydai vyrai išeidavo į trumpas pamaldas sinagogoje.
Žydų amatininkų šepečių dirbtuvė 1938 m.
Šabo dieną būdavo draudžiama rašyti, šeimininkauti, prekiauti, bet privalu buvo pasipuošti, gardžiau pavalgyti, pabūti šeimoje, tai yra išskirti tą dieną iš kitų. Visas maistas turėjo būti suruoštas penktadienį, o kadangi per šventę buvo draudžiama degti ugnį ir gaminti, tai pagamintas specialus mėsos, bulvių, pupelių troškinys per naktį buvo laikomas įšildytoje krosnyje. Šabui namų šeimininkė kepė chalą – pynutę, kurią galėjo pasidalyti nepjaustant. Per šabą buvo draudžiama net liesti pinigus, tvarkyti sąskaitas. Lietuviškas mokyklas lankantys žydų vaikai šeštadienį tik atsakinėdavo, bet nerašydavo. Jeigu reikėdavo gelbėti žmogui gyvybę per šabo šventę, tai galėjo nepaisyti draudimo gydytojas žydas. Plungėje ir kituose miestuose žydai turėjo daržus, kuriuos šabo metu apdirbdavo samdyti žmonės.
Daugelis gydytojų ir advokatų buvo žydai, bet į valstybines įstaigas žydų su retomis išimtimis nepriimdavo.
Po Pirmojo pasaulinio karo žydai daug prisidėjo gaivinant mūsų šalies prekybą ir pramonę, organizuojant eksportą ir importą, investavo gausią iš giminių ir užsienio organizacijų gautą paramą. Palyginti su kitomis Europos šalių žydų bendruomenėmis, Lietuvos žydai buvo neturtingi, nes daugelis pragyvendavo tik užjūrio giminaičių šelpiami. Štai keli žydų indėlio pavyzdžiai: brolių Ilgovskių firma pastatė Kauno istorijos ir M. K. Čiurlionio muziejus, Panemunės tiltą Kaune, Medicinos fakulteto rūmus, Alytaus tiltą, Kuršėnų cukraus fabriką, M. Rozenbliumas suprojektavo Kauno sporto halę. Lietuvos žydai įsteigė kojinių fabrikus „Silva“ ir „Koton“, muilo fabriką „Lietuvos muilas – „Žuvelė“, alaus daryklą (dabar – „Ragutis“). Iš bendro žydų ir lietuvių kapitalo buvo įkurtos gumos dirbinių įmonės „Inkaras“, „Guma“, draudimo bendrovė „Lietuvos Loidas“.
1939 m. žydai sudarė tik penktadalį medikų ir ketvirtadalį advokatų skaičiaus, kuris buvo kelis kartus mažesnis negu 1923 m. 1930–1940 m. Lietuvos vyriausybė ėmė intensyviai remti lietuvių verslą, todėl žydai nebegalėjo gauti valstybinių bankų paskolų. Miestuose ir miesteliuose kasmet užsidarė po kelias žydų parduotuves, nes jas nukonkuruodavo lietuviai, kurių parduotuvių 1923–1930 m. beveik nebuvo. Valstybė dalyvavo kuriant dideles kooperatininkų sąjungas „Pieno centras“, „Maistas“, „Lietūkis“ ir teikė joms mokesčių, muitų lengvatas. Į šias bendroves, kaip ir į valstybines įstaigas, žydai paprastai nebūdavo priimami.
Plungės žydų bendruomenės pirtis 1937-aisiais. Dabar šioje vietoje yra bankas „Swedbank“.
1935–1940 m. saugumo policijos dienynuose jau randama daug pranešimų apie išpuolius prieš žydus. Šie dienynai buvo slapti, spaudos cenzūra tokių pranešimų skelbti neleido. Saugumo policija registravo šiuos faktus kaip nusižengimus, taigi valstybė tokiems veiksmams nepritarė. Tokių išsišokimų buvo ir Žemaitijoje – Kretingoje, Mažeikiuose, Ylakiuose, Lieplaukėje, Luokėje, Telšių apskrities Šaukelių kaime ir t. t.
Per išpuolius prieš žydus buvo daužomi sinagogų, parduotuvių, privačių namų langai, tepliojamos žydų parduotuvių iškabos, platinami antisemitiniai atsišaukimai, keliamos riaušės. 1935-ųjų pabaigoje ir 1936-ųjų pradžioje Telšiuose, Varniuose, Rietave lietuvių vaikams neparėjus laiku į namus buvo paskleisti gandai, kad žydai juos pagrobė ritualiniams tikslams. Buvo pradėta mušti žydus, daužyti jų namų langus. Vien Telšių karo komendantas 1935-ųjų spalio mėnesį nubaudė aštuoniolika tokių triukšmadarių. Visur vaikai atsirado sveiki, niekieno nenuskriausti. Deja, lietuvių visuomenės ir kultūros veikėjai nerado reikalo stoti prieš kai kurių žmonių tamsumą.
Rietavo gatvė Plungėje. 1939 m.
Lietuvos valdžia buvo suinteresuota, kad kuo daugiau žydų emigruotų. Alfonso Eidinto ir J. Leščinskio duomenimis, žydai sudarė maždaug 20 proc. Lietuvos emigrantų – apie 20 000 žmonių. 1935 m. išvyko 1418 žydų, o 1939 m. – jau tik 439. Daugiausia vyko į Pietų Afriką ir Palestiną – atitinkamai 4860 ir 3541.
Iš viso 1920–1940 m. į Palestiną išvyko 5000, o į Pietų Afriką – 7000 Lietuvos žydų. A. Eidinto nuomone, žydų emigraciją skatino ekonominės, tautinės priežastys, o nuo 1933 m. – ir Hitlerio įsigalėjimas Vokietijoje. Bet žydų skaičius liko 153 000–160 000 – maždaug nepakitęs.
Kai kurie Lietuvos laikraščiai priekaištavo žydams, kad jie išsiveža mūsų šalyje sukauptus pinigus. Tik buvo pamiršta, kad ne iš gero gyvenimo žydai palieka Lietuvą, kad pinigai buvo uždirbti savo darbu, kad giminės iš užsienio siuntė dešimtis milijonų dolerių, kuriuos investavo į mūsų šalies ekonomiką. Telšiuose prieš Antrąjį pasaulinį karą buvo 8000 gyventojų, o žydų – 2500–3000. Čia mokėsi religingų žydų mergaitės iš visos Žemaitijos, o rabinų dukros iš visos Lietuvos.
Visos žydų gimnazijos ir progimnazijos buvo privačios. Lietuvoje be Klaipėdos krašto buvo 14 žydų gimnazijų ir 4 progimnazijos, kuriose mokėsi 3331 mokinys. Lietuvių gimnazijose ir progimnazijose moksleivių buvo 14 446, o gimnazijų buvo 41, progimnazijų – 23. Žydų mokykloms labai daug padėjo užsienio žydų organizacijos. 1938–1939 m. lietuvių pradžios mokyklose mokėsi 2000 žydų vaikų, o 1939–1940 m. lietuviškose vidurinėse mokyklose (įskaitant Vilnių ir Vilniaus kraštą) mokėsi ir siekė gimnazinio išsilavinimo 6000 moksleivių žydų. Visos trys mokyklų sistemos turėjo mokytojų rengimo kursus. 1933 m. pradėjo veikti privati žydų mokykla, kurioje visi dalykai buvo dėstomi lietuviškai.
Rašyti komentarą