Praėjusiais metais pradėto Nacionalinio egzaminų centro (NEC) eksperimento metu tikrinamos 4 ir 8 klasių moksleivių žinios. Jame dalyvauja 40 paraiškas pateikusių šalies savivaldybių, tarp jų - ir Klaipėdos.
"Geras dalykas"
Pasak Klaipėdos savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėjos Laimos Prižgintienės, visos uostamiesčio mokyklos sutiko dalyvauti šiame projekte, nes ateityje standartizuoti testai bus privalomi. Be to, svarstoma, jog vaikų žinios galėtų būti tikrinamos kas dvejus metus. Tai esą padėtų ne tik moksleiviams, mokytojams labiau priprasti prie žinių tikrinimo, bet ir nustatytų, kaip kinta moksleivių rezultatai, kokiu metu prarandama motyvacija mokytis ir pan.
"Tai - daugelyje ne tik Europos, bet ir pasaulio šalių taikoma praktika", - tvirtina L. Prižgintienė.
Šiais metais Klaipėdoje standartizuotus testus, vykstančius nuo balandžio 28 iki gegužės 15 d., laiko 1 414 ketvirtos klasės moksleivių ir 1 401 aštuntos klasės moksleivis. Ketvirtokai šiais metais pildo skaitymo, rašymo, matematikos ir pasaulio pažinimo (pernai nebuvo) standartizuotus testus. 8 klasės moksleivių bendrieji gebėjimai tikrinami atliekant skaitymo, rašymo, matematikos, socialinių ir gamtos (pernai buvo tik istorijos) mokslų testus. Vienas testas trunka 45 minutes. Be to, vaikai, su tėvų sutikimu, pildo 13-16 klausimų anketas, kuriomis siekiama ištirti, koks psichologinis mokyklų klimatas, moksleivių savijauta, motyvacija.
Švietimo skyriaus vedėjos pavaduotojos Virginijos Kazakauskienės teigimu, standartizuoti testai yra labai geras dalykas, nes leidžia mokykloms, mokytojams objektyviai įsivertinti savo mokymo, o mokiniams - mokymosi kokybę, nustatyti silpnąsias sritis.
"Standartizuotas testas mokinio gebėjimus atskleidžia kiek kitaip nei pažymys. Schemomis ir diagramomis išreikšta jo analizė parodo ne tik kaip moksleivis įsisavino žinias, bet ir kaip jas geba taikyti praktikoje, ar jam būdingas analitinis, ar kūrybinis mąstymas ir panašiai", - aiškino specialistė.
Klaipėda atrodo neblogai
Rudenį NEC projekte dalyvaujančioms savivaldybėms pateikia viso miesto, konkrečių mokyklų, klasių ir kiekvieno mokinio rezultatų ataskaitą.
"Ši ataskaita - labai vertinga priemonė aiškinantis realų miesto mokyklų lygį, nustatant, kokia yra mokyklų pridėtinė vertė, kaip jose jaučiasi vaikai. Pernai išanalizavę testų rezultatus mokykloms pateikėme rekomendacijas, į ką reikėtų atkreipti dėmesį. Šiais metais, kai jau turėsime dvejų metų rezultatus, galėsime juos palyginti ir vėl daryti išvadas. Norime akcentuoti, jog mokytojai tikrai nėra vertinami pagal šių testų rezultatus, nors susidaro įspūdis, kad jie labiausiai šių testų bijo ir vaikus be reikalo prigąsdina", - samprotavo V. Kazakauskienė.
Anot Švietimo skyriaus darbuotojų, pernai Klaipėdos mokyklos pasirodė neblogai ir daugelyje pozicijų lenkė šalies vidurkį. Žemesnė nei šalies vidurkis buvo tik uostamiesčio mokyklų pridėtinė vertė.
"Taip yra todėl, kad Klaipėdoje yra gana gera bendra socialinė ekonominė padėtis ir tėvai vaikams labai daug duoda. Mažesniuose miesteliuose, kur dauguma moksleivių yra socialiai remtini, mokyklų pridėtinė vertė yra kur kas aukštesnė", - aiškino V. Kazakauskienė.
Projekte dalyvaujančių Lietuvos mokyklų rezultatai taip pat lyginami ir tarptautiniu mastu. Testai, anot Švietimo skyriaus darbuotojų, atskleidė, jog pagrindinė Lietuvos moksleivių silpnybė - įgytos žinios sunkiai pritaikomos praktikoje.
"Apskritai Lietuvos moksleivių pasiekimai Europos šalių kontekste nėra džiuginantys. Europoje geriausiai paruošiami Suomijos moksleiviai, pasauliniu mastu europiečius mokslo pasiekimais stipriai lenkia Japonija bei Kinija, kuriose vaikai ruošiami visiškai pagal kitokią ir mums nepriimtiną sistemą", - pasakojo L. Prižgintienė.
"Trūko sąžiningumo"
Kristina LESČIAUSKAITĖ, Klaipėdos "Verdenės" progimnazijos pradinių klasių mokytoja
Testas kaip objektyvus žinių įvertinimo būdas mokiniui, mokinio tėvams ir mokytojams yra labai geras, tačiau pernykščių testų atlikimo forma ir jų turinys labai kritikuotini. 4 klasės moksleiviams užduotys buvo per sunkios, kad būtų atliktos per 45 minutes. Taisydami kitų mokyklų darbus pastebėjome, jog ne visur testai buvo atliekami sąžiningai. Radome pataisymų su korektoriumi ir net iš viso nubrauktus bei iš naujo parašytus rašinėlius. Todėl, manau, nesąžininga pagal tokius rezultatus reitinguoti klases, mokyklas, miestus. Apie savo klasės vaikų rezultatus galiu pasakyti, kad jie gana objektyviai atspindėjo esamą padėtį. Vos vienas kitas testą parašė ženkliai silpniau ar stipriau nei įparstų pamokų metu.
Rašyti komentarą