Maitinimo verslui atėjo sunkūs laikai, o klientai primena ir Galimybių pasą

(3)

Seimui panaikinus pridėtinės vertės mokesčio lengvatą, ne vieną maitinimo įstaigą ištiko nauja realybė. Kai kurios kavinės ar restoranai sunkesnių sąlygų jau neatlaikė ir pranešė apie užsidarymus. Nepadėjo nei žinomi veidai, nei „Michelin" įvertinimai. Maitinimo versle dirbantys verslininkai įspėja, kad situacija tik blogės, tad kyla iššūkių, kaip išsaugoti darbuotojus ir puoselėtą bendruomenę.

Lietuva neseniai džiaugėsi sulaukusi „Michelin" gido dėmesio, kuris valstybei kainavo 1,5 mln. eurų. Sektoriaus atstovai skaičiavo, kad žvaigždutes gavusių ar į bendrovės gidą įtrauktų restoranų apyvarta iš karto išaugo iki 50 proc. Tačiau paaiškėjo, kad vertinimai padėjo ne visiems.

Pavargo dirbti nuostolingai

Neseniai į „Michelin" gidą įtrauktas Vilniaus restoranas „Gastronomika" paskelbė apie užsidarymą. „Prieš 10 metų pradėjau, tačiau būsiu atviras - pavargau. Man ką tik suėjo 50 m., todėl nenoriu gailėtis, kad „n" metų praleidau beprasmiškai stresuodamas, išgyvendamas dėl kolektyvo, dirbdamas tik iš idėjos.

Pavargau tikėtis, kad kovas bus dosnesnis nei sausis ar vasaris, o rugsėjis, spalis - dosnesnis negu liepa ir rugpjūtis...", - pranešė restorano šefas Liutauras Čeprackas.

Registrų centro duomenimis, restorano pajamos pernai siekė 1,028 mln. eurų, tačiau deklaruotas 14 336 eurų nuostolis. 

„Galbūt atrodo, kad 1,028 mln. eurų pajamos per metus yra labai daug, tačiau kokybė kainuoja dar daugiau ir to nepakanka, kad tokio lygio restoranas galėtų veikti.

Kurdamas „fine dining" standartą Lietuvoje buvau pilnas entuziazmo ir tikėjimo, kad man pavyks, tačiau pastarųjų metų įvykiai, deja, nebuvo palankūs. 

Apibendrinant - edukacija daugiausiai kainuoja edukuojančiam. Atsibodo dirbti nemokamai arba į nuostolį. Ekonominės maitinimo verslo situacijos nekomentuosiu, nes, kas joje dirba, ir taip puikiai viską žino", - sako L.Čeprackas.

Jis pastebėjo, kad Lietuvos gyventojų įpročiai keičiasi: „Priimdamas sprendimą uždaryti „Gastronomiką" pripažįstu, kad pastaraisiais metais labai keičiasi restoranų svečių įpročiai. 

Žmonės nenori to įpareigojančio vakarienės tono, degustacinės vakarienės tampa atgyvena. Todėl privalau keistis ir padėti tašką savo „fine dining" erai.

Ar tai klaida ir nesėkmė? Ne, tokia yra realybė, o ne iliuzija. Tai vertinu tik kaip dar vieną patirtį ir pamoką. Permainos yra tik naujos galimybės keistis ir vėl atrasti."

Žinomos savininkės uždarė dvi picerijas

Neatsilaikė ir picerijų tinklas „Jurgis ir Drakonas". Metų pradžioje buvo pranešta, kad uždaromas seniausias tinklo restoranas Vilniuje, Pylimo gatvėje. Netrukus bus uždarytas ir Kauno senamiestyje veikiantis restoranas. 

„Labai gaila, bet, deja, turim sakyt Kaunui sudie! Senamiestis labai nutilo ir tiesiog jau neturi tiek svečių, kad galėtų gyvuoti. Spalis paskutinis mėnuo", - neseniai socialiniame tinkle pranešė pats tinklas, kuris priklauso sesėms Beatai Nicholson ir Odetai Bložienei.

Tad šiemet vien Vilnius neteko bent keturių gerai žinomų restoranų. Nes pavasarį dėl nuostolingos veiklos duris užvėrė ir legendiniai „Belgai", žinomi savo midijų meniu. Rūdninkų gatvėje restoranas veikė 17 metų. Rudenį uždarytas ir seniausias meksikietiškas restoranas Vilniuje „Meksika".

Dėl sudėtingos situacijos Baltijos šalių maitinimo ir restoranų sektoriaus įmonės spalio pabaigoje planuoja streiką dėl, jų teigimu, per didelio PVM tarifo.

Net žinomi restoranai šiemet vienas po kito užveria duris. Kaip sekasi Jums? - „Vakaro žinios" paklausė Šiauliuose veikiančios kavinės „Gustuko picerija" vadovo Manto ZEMECKO.


 

- Pirmiausia, tai nepaisant to, ar mūsų ir kitos kavinės ar restorano požiūriai sutampa, mums gaila dėl kiekvienos užsidariusios įstaigos. 

Kiekvienoje jų dirba kolektyvas, todėl dėl situacijos labai liūdna. Ir iš mūsų įmonės patirties žinau, kad darbuotojai susidraugauja, bendrauja šeimomis, kartu leidžia laisvalaikį. Tad tokiu atveju griūna ne tik verslas, bet ir socialiniai ryšiai, kurie yra labai svarbūs.

Be to, tokie atvejai sėja nerimą visuomenėje. Ir pas mane jau buvo atėję darbuotojai teirautis, kokioje situacijoje esame mes. 

Tad bendras nerimas tikrai jaučiasi. Žmonės nori stabilumo ir saugumo, o jį šiandien garantuoti yra labai sudėtinga.

Šiandien verslas yra sudėtingoje situacijoje. Darbuotojai nori didesnių atlyginimų, nes jų poreikiai didėja dėl kylančių kainų. Iš kitos pusės matome, kad klientų perkamumas sumažėjęs. Tad reikia kažkaip išlaviruoti.

- Kokios prognozės?

- Berods prieš metus laiko sakiau, kad rinkoje viskas kryps tik blogyn. Tada sulaukiau visokių reakcijų. Šiandien tai ir matome visur. Maitinimo verslas yra socialinis darinys, kuriame veikia ne tik kavinė, bet ir kiti dalyviai. Štai jau dabar matome, kad kai kurie tiekėjai atveža prekes nebe kasdien, o du kartus per savaitę.

Taip, PVM lengvata tikrai buvo naudinga. Bet vis tiek kainų mes nekėlėme. Mūsų dienos pietų pasiūlyme antras patiekalas vis dar kainuoja 5-5,50 Eur. Nežinau, ar namuose taip pigiai galima pasigaminti.

Aš esu pozityvus žmogus, bet pažiūrėkime realistiškai į bent trijų mėnesių perspektyvą. Nuo Naujųjų metų 0,10 Eur pabrangs kuras, kuris yra visų paslaugų sudedamoji. 

Taip pat kils minimalus atlyginimas. Dažnai žmonės sako, kad reikia kelti minimalią algą, bet dabar, jeigu atlyginimas kils 100 eurų, iš jų tik 52 eurus gaus darbuotojas, o 48 eurus - valstybė. 

Tokiu mums sunkiu metu valstybė pasiima dar 48 eurus, o žmogui palieka tik 52 eurus. Gal tuomet geriau didinti neapmokestinamą dydį? Ar tikrai valstybė turi teisę iš minimumą uždirbančio žmogaus paimti pinigus?

Nenoriu gąsdinti, bet manau, kad bus tikrai liūdna.

- Kokios pagalbos reikėtų verslui?

- Mes nenorime nieko išskirtinai sau. Nemanau, kad valdžioje sėdi kvailiai, kurie nesupranta, kaip yra sunku. Jie mato, kad mažėja perkamoji tendencija. Panaikinus PVM, bus galutinai sunaikinta vidurinioji klasė. Liks greito maisto užkandinės, neturinčios jokios meilės maistui.

- Jūsų kavinė nėra tik verslas. Organizuojate nemokamus renginius vaikams, vaišinate senjorus. Esate bendruomenės dalis.

- Jeigu uždirbdamas iš bendruomenės gali bent dalį grąžinti jai, tai yra didžiausias stimulas dirbti. Galimybė dalintis man asmeniškai yra didžiulis vidinis džiaugsmas. Manau, kad tai galėtų daryti ir daugiau verslų, bet gal ne visiems leidžia šiandieninė situacija.

Žmonės tikrai įvertina tokius dalykus.

- Kai pandemijos metu buvote užpulti, kad neprašėte iš klientų Galimybių paso, sulaukėte didžiulio palaikymo ir klientų srauto.

- Iki šiol sulaukiame žmonių dėmesio ir padėkos. Jie atvyksta, sako, kad nepamiršo mūsų. Dabar yra toks metas, kai vis daugiau žmonių vertina nuoširdumą ir tikrumą. Blizgučiais jau žmonių neapgausi.

- Tuo tarpu po naujienos, kad „Jurgis ir Drakonas" uždarė dar vieną restoraną, nemažai internautų komentaruose priminė, kaip jie elgėsi su žmonėmis, reikalavę Galimybių paso... Žmonės nepamiršta tokių dalykų?

- Tuo metu nemažai žmonių sakė, kad šis kelias yra klaidingas. Nes tai buvo žmonių kiršinimas. Kaip ir su picų dėžutėmis, nuspalvintomis LGBT vėliavos spalvomis. Mes tuomet padarėme kitaip - pagaminome picų dėžutes su Lietuvos Trispalve, kad parodytume, jog yra ir kitos vertybės ir mes esame jų pusėje.

Vėliau matėme, kaip, dar nesant būtinybei, iš klientų pradėta prašyti Galimybių paso, lyg tai būtų kažkokia inovacija, o iš tiesų tai buvo tik noras pataikauti. O dėl PVM lengvatos paskui į mitingus rinkosi tie, kurie pirmi puolė skirstyti žmones.

Gal laikas prisipažinti sau, kad jumis buvo paprasčiausiai pasinaudota? Nemalonu, bet reikia pripažinti. Nes nesikeičiant gali tekti uždaryti ir kitus restoranus.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder