Biržos tiltas senuose atvirukuose (galerija)

(2)

Klaipėdos senamiestį su istoriniu Naujamiesčiu jungiantis Biržos tiltas tiek prieš šimtą metų, tiek XXI amžiuje yra vienas iš daugiausiai dėmesio sulaukiančių miesto objektų.

Tiesa, dabartinis išsaugojo tik pavadinimą ir statytas prieš 69 metus. Žalios spalvos, keturiais žibintais bei ažūriniais turėklais pasipuošęs tiltas nuo šios savaitės uždarytas remontui, kurio vienas iš tikslų – sumažinti pravažiuojančių automobilių keliamą bildesį.

Šia proga skaitytojus kviečiame nusikelti į tikrojo Biržos tilto laikus ir pažvelgti, kaip jis atrodė senuosiuose atvirukuose nuo XX a. pradžios iki Antrojo pasaulinio karo.

Akylesni pastebės ne tik tai, jog senojo tilto išvaizda bėgant dešimtmečiams keitėsi, bet ir daug svarbesnę aplinkybę: tilto ašis buvo pasukta kairiau dabartinio ir vedė į sunaikintą Biržos gatvę, kurios likučiai atkasti rekonstruojant Atgimimo aikštę.

Architektūros istorikas Jonas Tatoris (1925-2004) savo knygoje „Senoji Klaipėda. Urbanistinė raida ir architektūra iki 1939 metų“ (1994 m.) rašė, kad tai buvęs pagrindinis miesto tiltas.

„Iki XVIII a. antrosios pusės šis tiltas turėjo strateginę reikšmę. Užtat jį saugojo dešiniajame upės krante supiltas ravelinas. 

Biržos tiltas miestui duodavo nemažai pajamų: kiekvienas praplaukiantis laivas privalėjo mokėti tilto pakėlimo mokestį – medinio tilto viduryje būdavo atidaroma nedidelė anga, kad pralįstų burlaivių stiebai. Iki XIX a. vidurio tai buvo vienintelis tranzitinis tiltas“, - pasakojama leidinyje.

J. Tatoris pateikė ir įdomių faktų apie šio abu upės krantus jungusio objekto technines savybes.

„XIX a. pirmojoje pusėje varstomojo Biržos tilto anga praplaukiančių laivų stiebams buvo vos dvylikos pėdų (apie 3,8 m) pločio. Vėliau ši anga praplatinta iki 1,4 m. 1877 m. pagal vietinio architekto Mejerio projektą pradėtas statyti naujas varstomasis metalinis tiltas ant mūrinių atramų. <...> 1879 m. naujasis tiltas iškilmingai atidarytas. Dvi tilto dalys buvo varstomos – atsidarydavo devyniolikos ir keturiolikos metrų pločio angos“, - rašoma „Senojoje Klaipėdoje“.

Senasis Biržos tiltas puošniausiai atrodė tada, kai po uostamiestį važinėjo tramvajus.

Bene įspūdingiausiai Biržos tiltas atrodė tada, kai juo važinėjo tramvajus - 1904-1934 m. Mat teko rekonstruoti viršutinę tilto dalį, kad būtų nutiesti tramvajui reikalingi elektros laidai. 

Šiuo tikslu ant tilto iškilo puošnūs ažūriniai jugendo stiliaus portalai, prie kurių buvo pritvirtinti žibintai. Papildomai įrengtos ir metalinės alkūninės konstrukcijos: jos neleido išlinkti judamoms tilto dalims.

Nuo 1934 m. tramvajų pakeitus autobusams puošniosios dalys buvo nuardytos, turėklai – vėl supaprastinti.

Nesibaigiantys remontai ir rekonstrukcijos Biržos tiltą lydi nuo XVIII amžiaus.

Regis, Biržos tiltas nuo XVIII a. buvo pasmerktas nesibaigiančioms rekonstrukcijoms ir remontams. Jis perstatytas 1730, 1807, 1836, 1854, 1872, 1879, 1904, 1924 m. Antrojo pasaulinio karo metu Biržos tiltas (strateginis objektas) buvo susprogdintas, ir 1945 m. iškilo laikinas medinis tiltas.

„Nebuvo atkurta jo pasukimo įranga, tad upės atkarpos už tilto buvo neįmanoma atverti laivybai. 1951 m. įvertinta, kad laikinasis tiltas yra avarinės būklės, ir nutarta jį perstatyti. <...> Techninis tilto projektas patvirtintas 1954 m., o tiltas pastatytas 1956-aisiais. Nuo to laiko atlikta ne viena rekonstrukcija, paskutinioji – 2006-2007 metais. 2019 m. tiltas vėl buvo remontuojamas“, - rašoma knygoje „Klaipėda. Architektūros gidas“ (2024 m.).

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder