Mūsų santykiai su maistu yra pažeisti - štai kaip juos pataisyti

Vaikų nutukimo ir dietų skaičiui pasiekus naujas aukštumas, svarstome, kaip išsiugdyti sveiką santykį su maistu bet kuriame amžiuje.

Kalbant apie požiūrį į maistą, šie laikai yra neįtikėtinai poliarizuoti. Didžiąją Britaniją apėmė vaikų nutukimo krizė: vienas iš keturių 10-11 metų vaikų yra nutukęs. Tačiau naujausi tyrimai rodo, kad visų vaikų, net ir sveiko svorio, pastangos numesti svorio viršija didėjantį svorio augimą atitinkamose amžiaus grupėse.

Oksfordo universiteto atliktas 34 235 8-17 metų amžiaus vaikų tyrimas, kuris buvo 1997-2016 m. Anglijos sveikatos tyrimo dalis ir kuriam vadovavo Oksfordo universitetas, parodė, kad tyrimo laikotarpio pabaigoje kas ketvirtas vaikas Anglijoje laikėsi dietos. Vienas iš septynių iš jų turėjo sveiku laikomą svorį ir neturėjo poreikio lieknėti. Nuo 1997 m. šis skaičius patrigubėjo.

"Apskritai pastebėjome, kad vaikų, pranešančių apie bandymus mesti svorį, skaičius auga greičiau nei didėja antsvoris", - sakė vienas iš pagrindinių tyrimo autorių daktaras Aryati Ahmadas.

"Nerimą kelia tai, kad duomenys taip pat parodė, jog vis didesnė dalis sveiką svorį turinčių vaikų taip pat pranešė apie bandymus numesti svorio. Tai kelia susirūpinimą ir rodo, kad reikia skirti daugiau dėmesio tinkamam svorio kontrolės pranešimų nukreipimui."

Kita vertus, visuomenės sveikatos ekspertai ragina "skubiai apriboti" mokyklose tiekiamų itin apdorotų maisto produktų kiekį, nes neseniai atliktas tyrimas parodė, kad jie sudaro didžiąją dalį mokyklinio maitinimo pradinėse ir vidurinėse mokyklose. Net 64 proc. kalorijų, gaunamų per pietus mokyklose, sudaro itin perdirbti patiekalai, kuriuose paprastai būna daugiau druskos, cukraus, riebalų ir priedų, susijusių su prasta sveikata, pavyzdžiui, nutukimu, diabetu ir vėžiu.

Psichologiškai taip pat painiojami su maistu ir kūno įvaizdžiu susiję idealai. Šiais tariamai "kūno pozityvumo" laikais dešimtys tūkstančių žmonių vis dar žiūri ITV paplūdimio pasimatymų šou "Love Island" ir garbina nulietus, tobulus kūnus. Kaip šios prieštaringos žinios apie maistą ir kūno įvaizdį tapo norma ir ką tai daro visai visuomenei?

Rebecca Sparkes yra psichoterapeutė ir konsultantė, turinti daugiau nei 15 metų patirties sprendžiant valgymo sutrikimų ir priklausomybių problemas. Ji sako, kad didelė problemos dalis yra ta, kad "nei visuomenė, nei vyriausybės politika niekada nesigilina į tai, kaip vystosi šeimos kultūra, susijusi su maistu, ir į tai, kaip perduodamas elgesys su maistu ir su kūno įvaizdžiu susijusios žinios - ar tai būtų vertinimai dėl antsvorio, ar nesveiko elgesio normalizavimas ar pateisinimas".

Ji priduria: "Net ir sveiką savimonę turintys tėvai turi stengtis neskleisti toksiškų pranešimų šiais klausimais. Maistas labai primityviai siejamas su meile ir paguoda, tačiau turime nustoti naudoti tai, ką valgome, kaip emocinę paguodą ar būdą nuraminti vaikus."

Sparkesas taip pat mano, kad kita problemos dalis yra britų priklausomybė nuo "labai priklausomybę sukeliančių užkandžių su rafinuotu baltuoju cukrumi, kurie sukelia norą valgyti dar daugiau to paties". "Bėda ta, kad daugelis suaugusiųjų valgo tokį maistą, nes taip buvo auklėjami", - sako ji.

"Savo vaidmenį atlieka ir tingumas bei finansiniai apribojimai: šie maisto produktai dažnai yra patogūs ir pigūs."

Sarah Almond Bushell yra registruota dietologė ir vaikų mitybos specialistė, turinti daugiau nei 20 metų darbo su šeimomis patirties NHS ir privačioje praktikoje. Ji sako, kad mūsų santykiai su maistu "kyla iš to, kaip mus su maistu auklėjo tėvai", todėl vaikų maitinimas gali būti sudėtingas.

"Maitinimas yra labai emocionalus", - sako Almond Bushell, dviejų vaikų motina. "Tai vienas iš tėvystės pagrindų, ypač motinoms, nes jos motiniškai siekia pamaitinti vaikus. Kai tai nepavyksta, tai gali būti emociškai skausminga."

Nors problemos, susijusios su maistu ir valgymu, gali sukelti svorio problemų, yra ir kitų, klastingesnių netinkamos mitybos pasekmių. "Vaikai, kurie nepakankamai valgo, dažniausiai blogai miega, prabunda naktį iš alkio, - sako ji. "Jų imuninė sistema prasta, jie serga peršalimo ligomis ir pasigauna visas mokykloje sklandančius virusus.

"Jiems taip pat dažnai trūksta energijos, todėl jie būna per daug pavargę, kad galėtų atvykti į mokyklą. Ilgainiui pastebime mitybos trūkumų - dažniausiai pasitaiko geležies trūkumas. Taip pat prastas augimas, nepakankamas svorio priaugimas arba per didelė priklausomybė nuo papildų, kad palaikytų sveikatą. Jei jie neturėjo pakankamai energijos žaisti, kartais dėl fizinio aktyvumo stokos pastebime kaulų sveikatos problemų ir lūžių."

Strategijos, kurias tėvai taiko, kad vaikai valgytų, taip pat gali turėti ilgalaikių pasekmių jaunuolių psichikos sveikatai. "Tai apima emocinį valgymą, persivalgymą, o kartais ir nesaikingą valgymą, - sako Almond Bushell.

Čia trys mamos pasakoja apie savo požiūrį į valgymą, o Sparkes ir Almond Bushell aiškina, kaip skatinti sveiką santykį su maistu, kad ir kokio amžiaus būtumėte.

"Nerealu iš savo mitybos raciono išbraukti visus pyragaičius ir skanėstus, bet mes juos valgome saikingai"

Turiu labai teigiamą santykį su maistu, kurį sieju su savo auklėjimu ir kurį dabar perduodu savo dviem vaikams - 10 metų Joshie ir 8 metų Sophie.

Visą suaugusiojo gyvenimą (išskyrus nėštumus) svėriau apie 50 kg ir vilkėjau 6-8 dydžio drabužius. Mėgstu valgyti subalansuotą maistą ir vadovaujuosi principu "viskas su saiku". Tai išplaukia iš mano vaikystės patirties augant mažame kaimelyje šiauriniame Dorseto mieste. Mano tėvas buvo bendrosios praktikos gydytojas, o mama mums šeimoje gamino sveiką, subalansuotą ir įvairų maistą. Su vyresniąja seserimi visada valgydavome kartu, o valgymo metas buvo socialinė proga, kai visi pasišnekučiuodavome ir pasikalbėdavome.

Šiais laikais žmonės gyvena tokį įtemptą gyvenimą, kad jiems sunku valgyti kartu kaip šeimai ir sunku rasti laiko paruošti namuose gaminamą maistą ir užkandžius; kai kurių mano vaikų bendraamžių mityba nėra tokia subalansuota ir sveika, jie valgo ne taip įvairiai - daugelį jų būtų galima pavadinti "išrankiais valgytojais".

Mano mama mums niekada nieko neatsisakydavo, bet visada skatino rinktis sveikesnius variantus. Mus skatino valgyti, bet niekada nevertė. Žinojome, kad jei nepabaigsime vakarienės, negausime vaisių ir jogurto desertui.

Tų pačių principų laikausi ir su savo vaikais. Jei jie sako, kad yra sotūs ir suvalgė, mano manymu, tinkamą porciją, arba jei išbandė ką nors naujo ir sako, kad jiems tai nepatinka, jie gali desertui gauti vaisių ir jogurto. Tačiau jei jie sako, kad yra sotūs, bet aiškiai matosi, kad suvalgė tik labai nedidelę pagrindinio patiekalo dalį, deserto jiems neleidžiu.

Vaikams patinka gaminti. Jie patys sprendžia, ką valgysime vakarienei, be to, kartu auginame savo daržoves ir kai kuriuos vaisius, todėl jie mato, iš kur atkeliauja maistas, ir labiau juo domisi. Tačiau tai nereiškia, kad nesimėgaujame pyragaičiais ir skanėstais - manau, kad nerealu išbraukti visus šiuos maisto produktus iš savo mitybos raciono, tačiau juos valgome su saiku.

Pastaraisiais metais daugiau dėmesio skyriau savo mitybai, kad galėčiau sportuoti - esu pilateso mokytoja ir JK komandos duatlonininkė. Tai padeda užtikrinti, kad valgysiu pakankamai, kad galėčiau pasistiprinti bėgimo ir važiavimo dviračiu treniruotėmis, kurias tris kartus per savaitę atlieku duatlono varžybose. Taip pat ruošiuosi spalio mėnesį dalyvauti Londono maratone.

Dabar valgau daug daugiau baltymų, ypač tomis dienomis, kai treniruojuosi intensyviau, nes tai padeda atsigauti. Žinau, kad jei nevalgysite pakankamai tinkamo maisto, negalėsite efektyviai treniruotis ir užsiimti tuo, ką mėgstate.

"Apie kūną galvoju kaip apie automobilį - į jį įpilti degalai turi būti išnaudoti."

Nors mano mama Džanetė Reger augdama vadovavo labai sėkmingam apatinio trikotažo verslui, pusryčius ir vakarienę visada valgydavome prie bendro stalo. Tą patį dariau ir su savo dukra Annuška, kuriai dabar 28-eri. Niekada nebuvau verčiama "išsivalyti lėkštę", bet buvau skatinama visada ką nors suvalgyti, tą patį dariau ir su ja. Dėl šios priežasties stengėmės vengti maisto, kurio ji nemėgo, pavyzdžiui, žiedinių kopūstų (man tai - smidrai). Tai reiškė, kad valgymo laikas nebuvo kovos laukas.

Sakyčiau, kad mano požiūris į maistą yra labai senamadiškas: valgau beveik viską, jokių maisto madų, jokių alergijų. Valgau angliavandenius, šokoladą, ledus, duoną, makaronus... bet nevalgau labai daug ir retai valgau tris kartus per dieną.

Ką ir kada valgau, priklauso nuo to, kas vyksta mano dieną: jei diena beprotiškai įtempta, pusryčiauju, bet iki vakarienės nieko nevalgau. Jei dirbu namuose, pusryčių tikriausiai nevalgysiu, bet valgysiu pietus ir vakarienę. Aš nevalgau iš bado ir valgau reguliariai - jei jaučiuosi alkana, suvalgau obuolį ar ką nors panašaus. Vakarienė yra pagrindinis mūsų valgis, bet vėlai vakare nevalgome. Alkoholį vartoju tik savaitgaliais arba, jei vakarieniauju, išgeriu vieną stiklinę. Šeimoje nevalgome maisto išsinešimui ir nevalgome pašildomų patiekalų: taip buvau auklėjama aš ir taip pat auklėjau savo vaiką.

Esu mažo ūgio - 175 cm ūgio - ir sveriu nuo 50 iki 51 kg. Esu 8 dydžio ir noriu tokia išlikti, todėl stebiu, ką valgau. Neturiu valgymo sutrikimų - man patinka maistas, bet jį vartoju saikingai ir sportuoju. Sakau, kad tai yra mano priemonė, padedanti susidoroti su gyvenimu.

Mano mėgstamiausias skanėstas - šokoladiniai saldainiai "Leonidas", per Kalėdas galiu suvalgyti visą dėžutę. Viskas gyvenime priklauso nuo pusiausvyros, o apie kūną galvoju kaip apie automobilį: įdėtas "kuras" turi būti sunaudotas.

Annuška taip pat saikingai valgo. Ji žino, ką reiškia sveikai maitintis, ir stebi, kiek suvartoja cukraus. Žinoma, maistas yra meilė; maistas yra malonumas, bet jei ji norės ledų, suvalgys šaukštelį, o ne visą vonelę vakare prie televizoriaus.

"Iš manęs tyčiojosi, todėl noriu apsaugoti savo sūnų nuo neigiamo požiūrio į kūną ir maistą"

Kai sulaukiau 10 ar 11 metų, kai prasidėjo brendimas, priaugau daug svorio ir užaugau iki 16 dydžio. Anksčiau buvau aktyvus vaikas - lankiau šokių pamokas ir visur važinėjau dviračiu, bet viskas baigėsi. Maždaug tuo pačiu metu pakeičiau mokyklą ir pradėjau patirti negailestingas patyčias dėl savo svorio. Tai buvo siaubinga.

Vaikų grupelė ištraukė iš po manęs kėdę, kai norėjau atsisėsti klasėje, ir aš nukritau ant grindų, labai susižeisdama apatinę nugaros dalį. Turėjau atlikti rentgeno nuotrauką, ir nors akivaizdžių didesnių pažeidimų nebuvo, iki šiol kenčiu apatinės nugaros dalies skausmus. Tai tarsi nuolatinis priminimas apie tuos baisius laikus.

Mano šeima mane palaikė, bet maždaug 12 metų amžiaus nusprendžiau kontroliuoti savo svorį, nes jis neigiamai veikė mano gyvenimą ir pasitikėjimą savimi. Pradėjau daugiau sportuoti, atidžiai žiūrėti, ką valgau, ir numečiau svorio (sumažėjo iki aštuonių dydžių) prieš pradėdama mokytis baigiamiesiems egzaminams. Vėliau, kai man buvo 17 ar 18 metų, mano svoris vėl ėmė augti, ir iš manęs vėl ėmė tyčiotis.

Nuo tada mano svoris svyravo įvairiais gyvenimo etapais ir dėl įvairių emocijų: Kai užmezgiau santykius, mano svoris padidėjo iki 14 dydžio. Vėliau, kai prieš ketverius metus išsiskyriau, kai mano sūnui, kuriam dabar šešeri, buvo dveji, nukrito iki 8-10 dydžio.

Nuo ankstyvosios paauglystės turėtos problemos dėl svorio manęs niekada nepaliko. Nors nesakyčiau, kad kada nors turėjau rimtų valgymo sutrikimų, esu praleidusi valgius, kad numesčiau svorio; kartais nesveikai mankštindavausi ir iki šiol skaičiuoju kalorijas. Stengiuosi pasimėgauti. Kai pagalvoju apie pudingą, nerimauju dėl jo poveikio ir žinau, kad po jo jausiuosi blogai, todėl esu linkusi jų vengti.

Stengiuosi savo sūnui modeliuoti kitokį santykį su maistu. Apie sveiką mitybą jis pradėjo mokytis ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, tai tęsėsi ir pradinėje mokykloje. Tai aiškinu ir namuose: kaip maistas svarbus, kad padėtų mūsų kūnams augti.

Kai augau, daugelio žmonių mamos laikėsi dietų arba stebėjo savo svorį. Dabar, laimei, yra daugiau sveikos mitybos ir pasitikėjimo savo kūnu skatinimo kultūros. Nors jaučiu didžiulę atsakomybę saugoti savo sūnų nuo neigiamo požiūrio į kūną ir maistą, stengiuosi leisti jam suvalgyti sausainį su pienu ar parke suvalgyti ledų. Džiaugiuosi galėdama pasakyti, kad, manau, tai veikia. Jis turi didelį apetitą ir visada mielai paragauja naujų dalykų, pavyzdžiui, labai mėgsta alyvuoges.

Žinau, kad jam augant taip gali būti ne visada, bet tikiuosi, kad kalbėdama apie tai, kodėl vieni maisto produktai yra naudingi, o kiti - skanėstas, padėjau tvirtą pagrindą jo sveikam santykiui su maistu.

Kaip užmegzti sveikus santykius su maistu, kad ir kokio amžiaus būtumėte

Mažamečiai vaikai

Dažniausiai mažamečių vaikų tėvai nerimauja dėl kiekybės ir kokybės: jie baiminasi, kad jų vaikai valgo nepakankamai arba valgo netinkamą maistą, sako Sarah Almond Bushell. "Kartais tai susiję su kiekiu, kartais - su įvairove. Kai kurie vaikai turi ribotą priimtino maisto asortimentą ir tėvai nerimauja, kad jie negaus pakankamai maistinių medžiagų".

Kita vertus, kai kurie tėvai baiminasi, kad jų vaikas valgo per daug maisto. "Vaikai iš tiesų teikia pirmenybę saldžiam maistui ir dažnai jo prašo, o tai verčia tėvus nerimauti, kad jie turės antsvorio, - sako ji.

Atsakymas stebėtinai paprastas: pasitikėkite jais, kad jie žino, kiek nori valgyti. "Labai svarbu leisti jiems sustoti, kai jie sako, kad yra sotūs", - sako ji. "Mažyliai puikiai save reguliuoja.

Nedrauskite "smagaus" maisto

Vis dėlto Almond Bushell įspėja, kad nereikėtų taikyti draudimų. Ji dažnai susiduria su tėvais, kurie riboja vaikų valgymą ir draudžia "smagius" produktus, tokius kaip saldumynai, šokoladas, sausainiai ir tortai, tačiau tai dažnai gali duoti neigiamų rezultatų.

"Apribojimo pasekmė - prisirišimas prie ribojamo maisto, dėl to vaikai gali persivalgyti ir priaugti papildomo svorio", - sako ji.

"Žinome, kad ilgainiui vaikai, kuriems buvo ribojamas maistas, tampa paaugliais ir suaugusiaisiais, kurie jaučiasi kalti ir gėdijasi valgydami maistą, kuris jiems buvo uždraustas. O tokių maisto produktų, kaip šokoladas ar ledai, ribojimas tik padidina jų geidžiamumą - maži vaikai negalės savęs sulaikyti, jie persivalgys, kai tik pasitaikys proga."

Laikykitės rutinos

Mažyliams svarbu rutina, todėl Almond Bushell pataria užtikrinti "dienos valgymo ir užkandžių ritmą, kad jie būtų nuspėjami".

Rinkite mažyliams skirtus maisto produktus, bet leiskite jiems kontroliuoti kitus.

Pasak dietologės, tėvai turėtų nuspręsti, kas bus įtraukta į valgiaraštį, tačiau taip pat svarbu užtikrinti savarankiškumo elementą: "Patikėkite vaikams galimybę pasirinkti maisto valgymo tvarką."

Skatinkite domėtis įvairiu maistu

Almond Bushell sako, kad šis gyvenimo etapas taip pat yra tinkamas metas skatinti domėjimąsi maistu - tiek jį gaminant, tiek valgant. "Įtraukite juos į maisto pirkimą, gaminimą ir savęs serviravimą", - sako ji. "Svarbiausia - supažindinti vaikus su jusliniu maisto patyrimu."

Venkite smerkiančios kalbos apie maistą ir įvaizdį

Rebecca Sparkes įspėja, kad labai svarbu, kokią kalbą vartojame kalbėdami apie maistą su vaikais. "Kalbėkite apie "sveikesnius pasirinkimus", o ne apie tai, kad maistas yra "blogas" ar "geras", - sako psichoterapeutė. "Venkite apibūdinti žmones kaip "storus" ar "plonus" arba kalbėti apie lieknėjimą ir dietas.

"Taip pat sutelkite dėmesį į tai, kad su vaikais kalbėtumėte apie jų jausmus ir emocinį pasaulį. Gebėjimas išreikšti emocijas, o ne užgniaužti jas maistu ar "skanėstais", jiems yra labai svarbus."

Paaugliai

Jei įmanoma, valgykite kartu

Tai leidžia vaikams mėgdžioti tėvų elgesį ir pasirinkimus, susijusius su maistu. Vaikų mitybos specialistė Sarah Almond Bushell sako, kad rodymas, o ne nurodinėjimas "yra puikus būdas mokyti sveikai maitintis, bet tai neatrodo kaip aiškinimas".

Ji priduria: "Be to, yra svarių įrodymų, kad vyresni vaikai, kurie valgo kartu su tėvais, rečiau linkę rizikingai elgtis, pavyzdžiui, gerti alkoholį, rūkyti ar vartoti narkotikus.

Suteikite jiems savarankiškumo

Skatinkite vyresnius vaikus kuo dažniau gaminti maistą. "Leiskite jiems patiems sudaryti valgiaraštį ir kartą per savaitę pateikti vakarienę ant stalo, - pataria Almond Bushell. "Tai ne tik lavina virtuvės įgūdžius, bet ir puikus būdas parodyti paaugliui ar paauglei, kad pasitikite jų sprendimais dėl maisto."

Neverskite vaikų pabaigti valgyti

Savo dietologės praktikoje Almond Bushell dirba su šeimomis, kad nustatytų, iš kur kyla maitinimosi įpročiai. "Dažnai tėvai paprasčiausiai daro tai, kas buvo daroma su jais, pavyzdžiui, prašo vaikų valgio metu "išsivalyti lėkštę", nors vaikai to nenori. Tai buvo prasminga anksčiau, kai ne visada žinojome, kada bus kitas valgis, tačiau dabar maisto yra daug: valgome tris kartus per dieną ir užkandžiaujame, tačiau tėvai vis tiek prašo vaikų suvalgyti viską, o tai dažnai viršija jų apetitą."

Tyrimai parodė, kad vaikai, kuriuos tėvai dažnai skatina valgyti daugiau, kai jau yra pakankamai, užgožia natūralius smegenų impulsus, susijusius su tuo, kada reikia nustoti valgyti. Dėl to receptoriai, informuojantys apie tai, kad jie yra sotūs, nustoja tinkamai veikti ir vėliau gyvenime gali paskatinti persivalgymą.

Kreipkitės pagalbos, jei valgymo laikas yra kovos laukas

Nors Almond Bushell aiškina, kad dauguma mažų vaikų išgyvena sunkų maitinimosi etapą, ji sako, kad jei tėvai jaučiasi "labai nusivylę, dažnai primena vaikams valgyti, dažnai riboja maistą arba valgymo laikas primena mūšio lauką", jie turi kreiptis į specialistus.

"Taip pat vaikams reikia profesionalios pagalbos, kai jų priimtinų maisto produktų sąrašas sumažėja iki 20, jei jie nepriauga svorio, neišauga iš drabužių arba yra priklausomi nuo maisto papildų."

Suaugusieji

Nenaudokite maisto neigiamoms emocijoms slopinti

"Lygiai taip pat, kaip turime nustoti auklėti savo vaikus pertekliniu maistu, turime nustoti taip elgtis ir su savimi kai suaugame", - sako psichoterapeutė ir priklausomybių konsultantė Rebecca Sparkes. "Jei mes, kaip visuomenė, suprasime, kaip pavojinga slopinti sunkius jausmus valgant per daug, galime paskatinti savo vaikus daryti tą patį."

Išnagrinėkite savo maisto vertybes

Analizuokite, iš kur kyla ribojantys įsitikinimai apie maistą, sako dietologė Sarah Almond Bushell. Ar laikotės tokių taisyklių, kaip taurė vyno tik tada, kai jos "nusipelnėte", arba apribojimų, pavyzdžiui, nevalgyti pudingo, net jei jo labai norisi? Pagalvokite, ar norite, kad jūsų vaikas augtų vadovaudamasis šiais įsitikinimais. Jei ne, atsisakykite jų.

Sidebar placeholder