"Labas, aš automobilis. Kelias priekyje slidus"

"Labas, aš automobilis. Kelias priekyje slidus"

Europa ir automobiliai

Nors Europos Komisijos (EK) pažadėtas privalomos automatinės pranešimo apie nelaimės vietą pagalbos tarnybai 112 sistemos įdiegimas stringa, eurokomisarai neleidžia sustoti savo vaizduotei.


Naujausia jų svajonė - bendraeuropinė transporto priemonių tarpusavio
komunikavimo sistema. Jai netgi skirtas specialus radijo dažnis, kuriuo vairuotojai, tiksliau, jų automobiliai galės perspėti vienas kitą apie kelio būklę, kamščius ir kitas eismo sąlygas.


Šis radijo dažnis, 30 Mhz, bus bendras visoje Europoje.


EK telekomunikacijų komisarės Viviane Reding teigimu, naujoji sistema skirta ir eismo saugumui, ir sąnaudų, vėjai paleidžiamų transporto kamščiuose, mažinimui.


Pranešama, jog kasdien Europos Sąjungos šalyse susidaro 7 500 km ilgio eismo kamščiai, ir juose europiečiai vairuotojai praleidžia penktadalį - 24 proc. - važiavimo automobiliu laiko, o tai 2010 metais gali atnešti 80 mlrd. eurų nuostolių.


"Protingos" sistemos padės taupyti ir laiką, ir pinigus, teigia V. Reding. Jos turėtų padėti automobiliams perspėti vienas kito vairuotojus apie priekyje esantį kamštį, avariją ar, pavyzdžiui, slidų kelią.


EK pareiškė pasiruošusi padėti gamintojams diegiant tokias sistemas naujuose automobiliuose bei finansuoti bendrą infrastruktūrą. Tikimasi, jog pirmieji realūs žingsniai šia kryptimi bus žengti per artimiausius kelerius metus.


Tik kalbos ir planai


Užsibrėžusi sumažinti mirčių keliuose skaičių, Europa į priekį pažengė gana toli. Tiesa, kol kas dauguma šių žingsnių atlikta tik svajonėse.


Vienas iš jų - automatinis skambutis iš avariją patyrusio automobilio bendru pagalbos telefonu ir incidento vietos nustatymas. Vadinamoji "eCall" sistema, pagal ankstesnius EK planus, jau turėjo ruoštis debiutui, tačiau iki šiol šioje fronto linijoje - tyla.


Nors daug diskutuota, tačiau iki šiol nenuspręsta, nuo kada naujuose automobiliuose, parduodamuose ES šalyse, gamintojai privaloma tvarka privalės montuoti elektroninio stabilumo programas (ESP).


EK buvo pasiūliusi - kol kas tai ir liko tik pasiūlymu - šią sistemą visuose naujuose automobiliuose montuoti nuo 2014 metų. Šiuo metu tokia sistema montuojama maždaug pusėje ES šalyse parduodamų modelių, tačiau problema ta, kad kai kurių šalių rinkose, pavyzdžiui, Airijos, Maltos ar Graikijos, naujų automobilių su ESP sistemomis beveik nebūna.


Neseniai prabilta apie būtinybę automobiliuose montuoti ir oro slėgio stebėjimo sistemas (Tyre Pressure Monitoring Systems), tačiau kol kas tai - tik kalbos.


Dabar visos šios iniciatyvos paliktos gamintojų sąmoningumui, tačiau šie, nenorėdami ženkliai didinti savo modelių kainų, neskuba diegti nemažai kainuojančių naujovių.


Nors yra ir tokių, kurie savanoriškai kuria ir montuoja minkštesnius bamperius, ar gamintojai sprendžia ir kitą problemą - pėsčiųjų saugumą, pavyzdžiui, kuria ir montuoja minkštesnius, avarijos atveju pėsčiuosius geriau apsaugančius kapotus ar bamperius. Bet tokių - vienetai.








Image removed.
SISTEMA "Intelligent Speed Adaptation" leidžia palydovams iš kosmoso kontroliuoti automobilių greitį.
Stabdys iš kosmoso

Dažniausiai saugumo iniciatyvą rodo ne patys automobilių gamintojai, o jų dalių ar sistemų kūrėjai, palaikomi atskirų valstybių. Štai Didžiojoje Britanijoje sėkmingai išbandyta sistema, leidžianti palydovams sekti greitį viršijančius automobilius ir priverstiniu būdu juos stabdyti.


Manoma, jog tokia sistema, "Intelligent Speed Adaptation", būtų itin efektyvi, mat palydovinės įrangos pagalba nustačius greičio viršijimo faktą automatiškai į tokio automobilio borto kompiuterį būtų siunčiamas signalas, nurodantis sumažinti į variklį paduodamo kuro kiekį.


Tiesa, kontroliuoti visų automobilių neišeitų - įranga, leidžianti priimti signalus iš palydovo, būtų montuojama piktybiškų eismo taisyklių pažeidėjų automobiliuose.


Statistika


Remiantis statistika, kasmet ES keliuose žūsta apie 40 tūkst. žmonių ir apie 1,7 mln. sužeidžiama. Pėsčiųjų ir dviratininkų tarp žuvusiųjų - 8 tūkst., tarp sužeistųjų - 30 tūkst.


Dar 2001 metais Europos Taryba nusprendė iki 2010 m. avarijose žūstančiųjų skaičių sumažinti iki 25 tūkst. Tačiau jau pernai suprasta, kad to padaryti nepavyks, mat mirčių skaičius ES keliuose nemažėja.


Tiesa, kai kurios valstybės eina nubrėžto tikslo link - tragiškai pasibaigusių avarijų sparčiai mažėja tik Liuksemburge, Prancūzijoje ir Portugalijoje, vilčių iki 2015 metų sumažinti kruvinąją kelių statistiką turi Belgija, Vokietija, Latvija, Ispanija ir Nyderlandai, o štai Lietuvoje, Lenkijoje, Slovakijoje ir Slovėnijoje pernai jokio pagerėjimo nebuvo. 2007 m. rezultatai blogėjo ir tradiciškai saugiose vadintose šalyse - Švedijoje, Suomijoje ir Danijoje.


Kristijonas BAUKYS

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder