Rašytojas V.Čepas: mūsų televizija orientuota į skonio neturintį, tingų, neaktyvų žmogų

Rašytojas V.Čepas: mūsų televizija orientuota į skonio neturintį, tingų, neaktyvų žmogų

Rubrikoje „NUOMONĖ APIE TV“ kalbamės su rašytoju Vytautu Čepu.

- Ką žiūrite per TV, koks, jūsų vertinimu, mūsų nacionalinis transliuotojas?

- Galiu pasakyti, kad mano interesas televizijai labai nuslopo. Keista, pastaruoju metu net krepšinio nebežiūriu, kas anksčiau man buvo šventas dalykas.

- Gal dėl to, kad jo nerodo per LRT, pavyzdžiui, „Žalgirį“ Eurolygoje galima pamatyti tik per papildomus mokamus kanalus.

- Galima būtų rungtynes vėliau pažiūrėti, kai kartoja įrašytą rungtynių transliaciją per kitus kanalus, kad ir labai vėlai, beveik naktį. Bet man pasidarė nebeįdomu, nes dabar sportininkai tapo preke, jiems pinigus moka. Faktiškai visiškai nebeliko to, kas anksčiau vadinosi „mūsų komanda“, tai yra „Žalgiris“, Rytas“, „Neptūnas“, sudaryti iš Lietuvos krepšininkų.

Dabar tik turėk pinigų, nusipirk geriausių žaidėjų ir viską nušluosi. Dabar viskas prasideda ne nuo nacionalinės komandos, ne nuo mūsų krepšininkų meistriškumo, o nuo to, kiek kas turi pinigų. Vadinasi, kas turi pinigų, tas ir teisus, tas stipresnis. Man tai nepatiko, kažkaip „užlūžo“ noras žiūrėti tokį krepšinį.

- O ką pasakytumėte apie žinias, galimybę pamatyti gerą filmą?

- Žinias pažiūriu per vieną, kitą kanalą. Paskui moku jas mintinai, nes beveik tą patį rodo.

Jei yra geras filmas, pažiūriu, bet tik per LRT. Nes per kitus lietuviškus kanalus nėra jokių šansų filmą pažiūrėti dėl juose rodomų reklamų. Jos netgi tokios stiprios psichikos asmenį kaip aš išmuša iš vėžių. Ir sunervina. Net pamiršti, ką žiūrėjai, kai po 15 minučių reklamų intarpo vėl pradeda rodyti filmą.

Svarbiausia, kad reklamose vis tą patį reklamuoja. Nesuprantu, kodėl televizijos šitaip stengiasi atbaidyti žiūrovą.

Galėtų bent jau kažkaip kitaip viską daryti, pavyzdžiui, informuoti, kad žmogus žinotų, jog pusę valandos bus rodomas filmas, o paskui pusę valandos - reklama. Jei nenori jos žiūrėti, eik kavos gerti, kojas mazgokis per tą laiką, po to grįši filmo žiūrėti.

Žinant apie tokius intarpus, būtų galima prisiderinti. Bet dabar tris kartus filmą nutraukia reklamos - tai savotiškas pasityčiojimas iš žmonių. Akivaizdu, jog mūsų televizija yra orientuota į skonio neturintį, tingų, neaktyvų žmogų.

Apie televizijos projektus (šokių, dainų, visokias „Kaukes“) net kalbėti nesinori. Tiesą pasakius, išvis jų nežiūriu. Nes juose ne dainavimas svarbiausia, o visokie šou, pasikraipymai.

Tuose projektuose dainininkas nueina į trečią planą, nes pirmame plane - vertintojai, komisija: jie maivosi, svaidosi lėkštais juokeliais, kažkokias ašaras spaudžia. Vaizdas išties ganėtinai liūdnas.

Yra dar vienas dalykas, kuris numuša interesą televizoriui. Tai internetas. Įsijungi, pasirenki filmą (dabar nesunku norimą filmą užsisakyti) ir gali pažiūrėti be jokių reklamų.

Televiziją keičiate internetu?

- Ne tik aš. Vyksta didžiulis perversmas žmogaus psichikoje, keičiasi jo santykis su televizija. Ir labai gaila, kad tie, kurie kuria televizijos programas, šito nejaučia. Nesuvokia, kas vyksta.

Arba pasitenkina tuo, kad prasto skonio nepretenzingiems žiūrovams patinka koks nors „Š“, tai jie tą ir varo. O inteligentai, aukštesnių poreikių žmonės tiesiog nebežiūri televizoriaus.

Turime tokią televiziją, kokią turime, ir, matyt, iš jos negalima daugiau nieko išspausti. Ir nieko mes, vartotojai, nepadarysime. O tie, kurie gali ir turi kažką daryti, jie nedaro - tiesiog štampuoja ir štampuoja tą patį.

Ir jiems gerai, kol reklamą duoda. Bet, matyt, ir reklamos davėjai ateis į protą. Susimąstys, kam kišti reklamą į vaizdus, kurių beveik niekas nežiūri, arba žiūri žmonės, kurie finansiškai visiškai nepajėgūs pirkti reklamuojamų mersedesų ar kokių kitų brangių dalykų.

Nes tie, kurie galėtų tokias prekes pirkti, faktiškai nežiūri televizoriaus. 

Sidebar placeholder