Bankrotas sugriovė turistų atostogas. Tarp nukentėjusių yra ir lietuvių

Bankrotas sugriovė turistų atostogas. Tarp nukentėjusių yra ir lietuvių

Šiais laikais žmonės atostogauja ir keliauja ištisus metus, tad pirmadienį Jungtinės Karalystės (JK) kelionių agentūros „Thomas Cook“ paskelbtas bankrotas tapo rimtu išbandymu ne tik šalies vyriausybei, bet ir tūkstančiams užsienio šalyse įstrigusių turistų.

Žinoma, kad tarp nukentėjusių yra ir lietuvių.

Milijoniniai nuostoliai

Daugiau negu šimtą metų rinkoje veikęs kelionių organizatorius pranešė nutraukęs veiklą po to, kai žlugo visi bandymai susitarti su investuotojais. Bendrovę nuo likvidacijos galėjo išgelbėti 200 mln. svarų sterlingų (apie 230 mln. eurų), tačiau tokios sumos norinčių ar galinčių skirti asmenų neatsirado.

Po įmonės bankroto užsienyje liko apie 150 tūkst. atostogaujančių Didžiosios Britanijos piliečių, kurių kelionėmis rūpinosi „Thomas Cook“. Šalies vyriausybė pranešė, kad specialiai nemokamam jų parskraidinimui bus išnuomoti lėktuvai. Gelbėjimo operaciją planuota pradėti rugsėjo 23 d.

Šalies vyriausybės išplatintame pranešime teigiama, kad tai yra didžiausia britų sugrąžinimo operacija nuo Antrojo pasaulinio karo laikų. Nepaisant to, „Thomas Cook“ svetainėje perspėjama, kad bus grąžinti tik į JK turėję skristi turistai, o pati operacija truks tik dvi savaites - iki 2019 m. spalio 6 d. „Po šios dienos turėsite patys organizuotis keliones.

Iš nedaugelio vietų keleiviai turės savarankiškai susirasti ir užsisakyti atgalinius skrydžius“, - rašoma tinklalapyje, informuojant keleivius, kad teisę į nemokamą grįžimą jie praras ir tuo atveju, jeigu patys skrydį namo užsisakys per kitą oro linijų bendrovę.

Nors tikslių skaičių dar nėra, jau prognozuojama, kad „Thomas Cook“ žlugimas skaudžiai smogs ne tik JK, bet ir Graikijos turizmo sektoriui. Kretos turizmo organizacijos vadovas Michalis Vlatakis, duodamas interviu tinklalapiui „To Proto Thema“ teigė, kad „Thomas Cook“ turėjo sutartis su 70 proc. Kretos viešbučių ir kasmet į salą atskraidindavo apie 400 tūkst. turistų.

„Tai yra 7 balų žemės drebėjimas, o cunamis dar ateis“, - naujienų portalui sakė valdininkas.

Graikų duomenimis, šiuo metu ilgesnėmis atostogomis Graikijoje gali „džiaugtis“ maždaug 50 tūkst. britų, apie 20 tūkst. iš jų įstrigo Kretoje, likę - Zakinto, Koso, Kerkyros ir Skiato salose.

Socialiniuose tinkluose pasirodė informacija, kad Turkijos viešbučiams draudžiama iškeldinti bankrutavusio kelionių operatoriaus klientus arba reikalauti iš jų papildomų įmokų. Situaciją šalyje kontroliuoja Turkijos turizmo ministerija.

„Turizmo ir finansų ministerijos dirba prie paramos paketo, kuris greitu metu įsigalios ir padės paveiktiems verslams“, - tviteryje rašė Turizmo ministerija.

Turizmo ministras Mehmetas Nuri Ersojus žurnalistams Ankaroje teigė, kad paketas bus vertas 50 mln. eurų.

Preliminaria informacija po „Thomas Cook“ bankroto Turkijoje liko įstrigę 21 tūkst. britų turistai.

Pietų Turkijoje esantis Antalijos miestas buvo viena iš populiariausių „Thomas Cook“ kelionių vietų, kartu su Bodrumo ir Dalamano regionais.

Dėl „Thomas Cook“ žlugimo nukentėjo ne tik turistai. Preliminariais skaičiavimais, po įmonės bankroto visame pasaulyje be darbo liks apie 22 tūkst. jos darbuotojų.

Be atostogų ir be pinigų?

Jungtinė Karalystė ilgą laiką buvo mėgstamiausia laimės svetur nusprendusių ieškoti mūsų tautiečių šalimi.

Projekto „Migracija skaičiais“ pateikiama informacija, vidutiniškai 47 proc. visų išvykstančiųjų rinkosi būtent šią valstybę, o per pastaruosius keletą metų į JK kasmet išvykdavo nuo 16 tūkst. iki 23 tūkst. lietuvių, tad dabar šioje šalyje gyvena daugiau negu 200 tūkst. išeivių iš Lietuvos, dalis kurių kaip tik planavo atostogas.

„Thomas Cook“ pranešus apie bankrotą, socialiniuose tinkluose vienas po kito pasipylė be laukto poilsio likusių lietuvių pranešimai. Žmonės apgailestavo tiek dėl pačios įmonės žlugimo, tiek dėl „nuplaukusių“ planuotų atostogų.

Dalies tautiečių teigimu, gavus informaciją apie bankrotą, jiems buvo pažadėta, kad per 14-a dienų bus grąžinti už keliones įmokėti pinigai arba pasiūlytos kitos kelionės. Kiti tokiu optimizmu netryško ir prognozavo, kad sumokėtų pinigų gali ir nepavykti atgauti.

„Jeigu tik skrydis su „Thomas Cook“ tai tada prarandate pinigus. Jeigu visas kelionių paketas ir turite „ATOL protection“ į juos ir reikia kreiptis“, - vieni kitiems patarinėjo JK gyvenantys tautiečiai.

Kalbant apie turistus iš Lietuvos, Užsienio reikalų ministerijos atstovai teigė, kad tuo metu, kai buvo rengiamas straipsnis, jie informacijos apie tai, jog kas nors iš užsienyje atostogaujančių LR piliečių dėl kelionių organizatoriaus „Thomas Cook“ bankroto būtų kreipęsis konsulinės pagalbos, jie neturėjo.

Priežasčių galėjo būti keletas

Kaip atsitinka, kad tokia galinga įmonė, veikianti kone visame pasaulyje ima ir žlunga. Netikėtai, nelauktai?

Mykolo Romerio universiteto, Ekonomikos ir verslo fakulteto profesorės Astos Vasiliauskaitės teigimu, visos įmonės išgyvena tam tikrą vystymosi ciklų kaitą, kuri turi tiesioginės įtakos jų gyvybingumui.

„Kadangi tai buvo sena, daugiau negu 100 metų istoriją turinti įmonė, tikėtina, kad ji turėjo tam tikras veiklos strategijas, kuriomis, nepaisant to, jog aplinkybės pasikeitė, vis tiek toliau vadovavosi“, - „Vakaro žinioms“ sakė profesorė.

Pasak jos, įtakos „Thomas Cook“ bankrotui galėjo turėti ir vis nesibaigianti „Brexit“ istorija, nes praktika rodo, kad neapibrėžtumas dėl ateities neigiamai veikia visas verslo sritis.

Kaip dar viena galima priežastis buvo įvardinti galimai pasikeitę strateginiai savininkų interesai arba perskirstytos nuosavybės teisės. „Didelės įmonės nuolat turi reikalų su kreditoriais, yra prisiimami kreditoriniai įsipareigojimai tiekėjams.

Bankrotas yra viena iš galimybių nusimesti kreditų naštą ir pradėti viską iš naujo arba bent jau išsaugoti didesnę sukaupto turto dalį ir vėliau susilieti su kitomis įmonėmis. Juolab kad tokių pavyzdžių pasaulinėje ekonomikoje yra buvę“, - galimas priežastis vardino pašnekovė.

Visgi, pasak A.Vasiliauskaitės, kiekvienas įmonės, ypač - tokios didelės, bankroto atvejis yra unikalus, tad pasakyti tiksliai, kas lėmė britų kelionių organizatoriaus žlugimą būtų galima tik po nuodugnios situacijos analizės.

Jungtinės Karalystės ministro pirmininko Boriso DŽONSONO komentaras:

„Darysime viską, kad sugrąžintume poilsiautojus namo. Vienaip ar kitaip, valstybė turės įsikišti, kad padėtų įstrigusiems poilsiautojams. Situacija yra labai sudėtinga”, - sakė Borisas Džonsonas (Boris Johnsson).

Jis taip pat užsiminė, kad būtina rasti būdų, kurie leistų kelionių agentūroms išvengti bankroto. „Thomas Cook“ nėra vienintelė pastaruoju metu žlugusi britų kelionių agentūra. 2017 m. bankrotą paskelbė ir „Monarch“.

„Reikia įvertinti, kad šių bendrovių direktoriai yra skatinami sutvarkyti tokius reikalus“, - sakė B.Džonsonas.

Jis taip pat bandė atremti kritiką dėl to, kad valstybė atsisakė gelbėti „Thomas Cook“.

„Tiesa, kad vyriausybei buvo pateiktas prašymas skirti apie 150 mln. svarų sterlingų.

Akivaizdu, kad tai yra daug mokesčių mokėtojų pinigų, tai sukeltų moralinį pavojų tuo atveju, jei ateityje tokioms bendrovėms ir vėl iškiltų panašūs komerciniai sunkumai“, - tvirtino premjeras.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder