Algimantas Rusteika: Susigrąžinsime kontrolę - susigrąžinsime valstybę

Algimantas Rusteika: Susigrąžinsime kontrolę - susigrąžinsime valstybę

Kokie svarbiausi objektai, norint užgrobti valdžią? Bolševikai pirmiausia užimdavo telefono, telegrafo stotis, paštus, laikraščių redakcijas. Perversmininkai tankais puolė ne Seimą, o Lietuvos televiziją. Norint dabar atsiimti iš žmonių atimtą valstybę, reikia atsiimti tyliai užgrobtą viešąją erdvę.

Ar yra bent vienas, kuris nepastebėjo žiniasklaidos, verslo, finansinių, teisėsaugos ir politinių grupuočių interesų susiliejimo, darančio poveikį šalies gyvenimui ir didele dalimi lemiančio politinius sprendimus ir rinkimų rezultatus?

Vos ne kas savaitę matom, kaip naudojantis nutekintais ikiteisminio tyrimo ir specialiųjų tarnybų duomenimis, organizuojami vis nauji valdžiai neįtikusių žmonių ar visuomenės grupių ujimo vajai. Vienašališkai ir kryptingai pateikiant informaciją kompromituojami ir šalinami iš viešojo gyvenimo valdžios oponentai.

O kai mėtymosi purvais kampanija baigiasi ir įtarimai nepasitvirtina, viešai apšmeižtų žmonių nei atsiprašoma, nei apie nepasitvirtinusius kaltinimus pranešama. Ir pasiūloma metų metais bylinėtis teisme, kur rezultatas priklauso nuo tūkstančius kainuojančių teisininkų paslaugų ir valdžios paskirto, o ne žmonių išrinkto teisėjo nuotaikos.

Visuomenės informavimo įstatyme turi būti nustatyti privalomi kriterijai, kuriems esant galima atsisakyti paneigti paskelbtą tikrovės neatitinkančią ar asmenį žeminančią informaciją. Visais kitais atvejais paneigimo publikavimas tomis pačiomis sąlygomis ir apimtimi turi būti privalomas.

Valdžios kritika dažnai iš anksto nuslopinama, paperkant įtakingiausius žiniasklaidos organus pelningais informacijos viešinimo užsakymais. Jų finansavimas ir ataskaitos neskelbiamos ir dažniausiai slepiamos, sudarant tarpininkavimo sutartis su viešųjų ryšių agentūromis, motyvuojant komercine paslaptimi.

Taip naudojant viešąją erdvę užvaldžiusią bulvarinę žiniasklaidą ir kryptingą indoktrinuoto visuomeninio transliuotojo propagandą, sudaromos sąlygos tų pačių interesų grupių ir keliolikos visiems žinomų asmenų amžinajam gyvenimui politikoje.

LRT ne tik nevykdo savo įstatymais apibrėžtos misijos, tačiau veikia prieš ją. Dabartinė LRT - politinių, verslo ir žiniasklaidos grupuočių, laidų ir programų privačių prodiuserių kovos dėl įtakos ir galimybės realizuoti savo interesus arena.

Tapęs genderistinės ideologijos sklaidos kanalu, visuomeninis transliuotojas už visuomenės pinigus aptarnauja kelias politines grupuotes, užsiima globalizmo propaganda ir aktyviai dalyvauja politikoje.

Apie jokias lygiateises diskusijas ir nuomonių įvairovę, neva garantuojamas įstatymo, LRT negalima net kalbėti. Akivaizdžiai nesilaikoma įstatymo nuostatų dėl teisingos, nešališkos informacijos ir neleistinumo panaudoti žiniasklaidą grupiniams interesams, tačiau Lietuvos radijo ir televizijos komisija šių pažeidimų nepastebi ir situacijos nekontroliuoja.

Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba radijo ir televizijos transliacijų stebėsenos taip pat nevykdo. O Nacionalinio radijo ir televizijos įstatyme nepriklausoma visuomeninė kontrolė, užtikrinanti nešališkos politinės informacijos pateikimą, atvirus debatus, pažiūrų ir įsitikinimų sklaidos laisvę, iš viso nėra numatyta.

Per ilgus metus LRT susidariusios situacijos priežastys sisteminės. Problemų niekaip negalima išspręsti, nes niekas jų net nesirengia spręsti, kadangi situacija naudinga faktiniams šalies vadovams.

Visi vadovybės pakeitimai, žurnalistinės etikos savireguliacijos mechanizmai - tik dūmų uždanga. Nominaliesiems valstybės vadovams adresuoti visuomenininkų reikalavimai tarsi pasityčiojimui persiunčiami nagrinėti pačiai LRT.

Visuomenės informavimo įstatyme būtina įtvirtinti Civilinio kodekso sąžiningumo principą ir visuomenės išorinės kontrolės teisę. Pakeisti Žurnalistų etikos inspektoriaus skyrimo ir tvirtinimo tvarką, nustatant, kad valstybės pareigūną, kuris užtikrintų žiniasklaidos veiklos kontrolę, parenka ne pati žiniasklaida, o po viešo svarstymo visuomenėje siūlo prezidentas ir tvirtina Seimas.

Reikia panaikinti pačią viešo, įteisinto politinio susidorojimo ir šantažo galimybę ir nustatyti ikiteisminio tyrimo duomenų paskelbimo žiniasklaidoje tvarką, užtikrinančią asmens privataus gyvenimo apsaugos principus.

Turi būti viešinama sprendimą duomenis paskelbti priėmusio pareigūno tapatybė bei nustatoma atsakomybė už šios tvarkos pažeidimą. Beje, toks projektas jau prieš 4 metus yra parengtas, tik vis pritrūksta „politinės valios“ net jo svarstymui pradėti.

Neteisėto ikiteisminio tyrimo duomenų nutekinimo faktai turi būti ištiriami, kalti asmenys nustatomi ir patraukiami atsakomybėn.



Visos iki vienos valdžios kontoros turi viešai skelbti viešinimo paslaugas tiesiogiai vykdančias ar per tarpininkus valstybės lėšas gaunančias žiniasklaidos priemones ir asmenis, pateikiant informaciją institucijos tinklalapyje. Kiekviename straipsnyje, laidoje ar kitame užsakytame informaciniame produkte turi būti nurodomas užsakovas, užsakymo numeris, data ir sumokėta valstybės lėšų suma.

Sistemingas kelių politinių jėgų ar atskirų politikų protegavimas žiniasklaidoje, neužtikrinant teisės lygiomis sąlygomis skleisti įstatymais neuždraustas idėjas ar atsakyti į kritiką visuomeninio transliuotojo eteryje, iš esmės yra ne kas kita, kaip politinė korupcija ir prekyba poveikiu ir turi būti pripažintas baudžiamąja veika.

Nedelsiant turi būti pradėtas esminis LRT atsinaujinimas, panaikinant vienasmenišką generalinio direktoriaus vienvaldystę, sustiprinant LRT tarybos įgaliojimus ir pakeičiančios valdymą taip, kad nacionalinis transliuotojas realiai vykdytų LRT strategijoje iškeltus uždavinius, garantuotų Konstitucijoje įtvirtintą piliečių žodžio ir informacijos laisvę.

Turi būti nustatytos kassavaitinės, privalomos visuomeniniam transliuotojui laidos parlamentinėms, neparlamentinėms partijoms ir visuomeninėms organizacijoms. Įtvirtintas skirtingų nuomonių svarbiausiais politinio gyvenimo klausimais atstovavimo pariteto principas, pranešant apie būsimą diskusiją atitinkamų nuomonių lyderiams (asmenims ar organizacijoms) ir numatant galimybę jiems dalyvauti diskusijoje, jei toks pageidavimas būtų pareikštas.

Reikia nustatyti konkrečius komentatorių ir diskusijų dalyvių atrankos kriterijus ir tvarką, kad svarbiausius vidaus ir užsienio gyvenimo įvykius komentuotų ir svarstytų kvalifikuoti ir bendrojo visuomenės bei valstybės gėrio kategorijomis mąstantys įvairių sričių profesionalai, o ne siauroms visuomenės grupėms atstovaujantys ir jų interesus ginantys ideologiškai angažuoti asmenys.

Rinkimų dalyvių lygiateisiškumas, paskirstant transliacijų laiką, užtikrinamas tik naudojantis LRT radiju ir interneto portalu, o per privačių transliuotojų laidas, kainuojančias nežmoniškus pinigus, dominuoja ir visus taškus susirenka turtingosios, sisteminės partijos.

Būtina parengti ir reglamentuoti viešų rinkiminių debatų tvarką. Dabar politinės kampanijos metu įsigalėjęs kandidatų viešas, selektyvus egzaminavimas tiesioginiame eteryje, kai kuriuos kandidatus iš anksto galimai supažindinant su būsimaisiais klausimais, prieštarauja teisingumo ir sąžiningumo kriterijams ir yra nusikalstamas.

Estijos pavyzdžiu turi būti įsteigta Nacionalinio transliuotojo žiniasklaidos kontrolieriaus (žiniasklaidos ombudsmeno) institucija - nepriklausoma nuo politinių ir LRT valdymo organų pareigybė nacionalinio transliuotojo veiklos atitikimui žurnalistikos praktikos standartams prižiūrėti ir visuomenės skundų nagrinėjimui.

Kiekviena nekontroliuojama valdžia išsigimsta. Informacinių technologijų laikais užvaldyta žiniasklaida iš ketvirtosios gali tapti ir tampa pirmąja valdžia, lemiančia rinkimų rezultatus ir valstybės ateitį. Norint susigrąžinti iš žmonių nusavintą valstybę, reikia likviduoti tiesos monopolį. Susigrąžinkime kontrolę.

Gemius

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder