Esą taip bus siekiama nuo 2020 metų pažaboti burzgiančių, ramybės neduodančių populiariųjų autorikšų triukšmą ir sumažinti aplinkos taršą. „Sprendimo projektas savivaldybės tarybai gali būti teikiamas šiemet, kad verslininkai turėtų laiko pasiruošti. Susisiekimo ministerija jau yra pažadėjusi įrengti dvi papildomas elektromobilių įkrovimo stoteles“, – „Lietuvos žinioms“ sakė Neringos miesto savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Sigitas Šveikauskas.
Nauja tvarka galios tiek autorikšoms, tiek automobiliams. Prieš tai planuojama įrengti daugiau elektromobilių įkrovimo stotelių Nidoje ir Juodkrantėje.
Poilsiautojus vežiojantys verslininkai nevienareikšmiškai vertino galimą naujovę: vieni jų piktinosi, kiti sveikino politikų ketinimus.
Įgriso triukšmas
Prieš keletą metų Nidoje žaibiškai išpopuliarėjusios autorikšos (vadinamieji tuktukai) greitai išstūmė iš rinkos lengvuosius taksi automobilius, kurių vairuotojai esą imdavo neadekvačiai didelius pinigus už paslaugas. Dabar važiuojant tuktuku už kilometrą tenka mokėti 1,5 euro, jei riedama vidaus variklio varoma transporto priemone, arba 2 eurus, jei naudojamasi elektrine autorikša. Nidoje vasaros sezonu nuolat dirba apie 16 autorikšų (4 varomos elektra). Lengvuosius taksi automobilius savo ruožtu pakeitė mikroautobusai, nes juose telpa kur kas daugiau žmonių. Nidoje dirba šešios tokias paslaugas teikiančios įmonės.
Tačiau pigesnių susisiekimo paslaugų gavę gyventojai ir poilsiautojai susidūrė su problema – naktimis gatvėmis važinėjančios autorikšos burzgia ir kelia triukšmą. O kur dar paryčiais iš pasilinksminimo vietų tuktukais grįžtantys įsismaginę vasarotojai. Šią liepą vietos politikai ir vežėjai sutarė, kad naktimis klientus vežios tik 4 autorikšos. Iš pradžių planuotas dviejų savaičių eksperimentas tapo ilgalaike taisykle.
Be to, bandant į Nidą sugrąžinti ramybę jau numatoma ir daugiau veiksmų. „Kreipsimės į tarybą, kad nuo 2020 metų Nidoje pavėžėjimo paslaugas būtų leidžiama teikti tik elektra varomomis transporto priemonėmis. Tai galios tiek autorikšoms, tiek automobiliams. Iki tol ketinama įrengti papildomas elektromobilių įkrovimo stoteles Nidoje (beje, viena jau yra) ir Juodkrantėje. Taip ir žmonėms bus ramiau, ir aplinka bus teršiama mažiau“, – kalbėjo buvęs policijos pareigūnas S. Šveikauskas.
Jo žodžiais, verslininkams ne kartą siūlyta išlaipinti klientus Nidos prieigose ir nevažinėti po miestelį naktimis. „Bet šie nesutinka. Sako, kad poilsiautojai nori vykti iš taško A į tašką B“, – tikino merijos valdininkas.
Vertina skirtingai
Pavėžėjimo autorikšomis paslaugas teikiantys verslininkai dėl kurorto valdžios planų pasidalijo į dvi stovyklas. Tie, kurie važinėja vidaus degimo variklių varomomis autorikšomis, numatomą naujovę vadino absurdiška.
„Mintis gal ir gera, tačiau praktiškai ji sunkiai įgyvendinama. Elektrinis tuktukas kainuoja 20–25 tūkst. eurų, o paprasta tokia transporto priemonė – apie 6 tūkst. eurų. Įsivaizduokite, kiek būsiu priverstas investuoti, jei dabar turiu 8 vidaus degimo variklių varomus tuktukus! Juk reikės dirbti kone ištisą parą, o elektrinių autorikšų akumuliatorių baterija kraunama 4 valandas“, – „Lietuvos žinioms“ aiškino individualios įmonės savininkas Ervidas Jakas.
Jis būgštavo, kad patvirtinus naują tvarką iš rinkos gali būti išstumti vietos verslininkai. „Ateis kokie nors kauniečiai ar vilniečiai, o mes liksime be darbo. Iš kur iki 2020 metų paimsiu per 100 tūkst. eurų? Jei jau sumanė naują tvarką, turėtų pamąstyti ir apie dotacijas. Kitaip gali nukentėti ir poilsiautojai, nes investavus į naujus, brangius tuktukus tektų gerokai padidinti paslaugos kainą. Vietoj 1,5 euro už kilometrą galbūt reikėtų mokėti 5 eurus“, – svarstė E. Jakas.
Tačiau UAB „Etripas“ vadovas Mindaugas Žurkauskas, priešingai, tikino pritariantis galimiems pakeitimams. „Tiems, kurie turi tik vidaus degimo variklių varomų autorikšų, nauja tvarka taps katastrofa. Bet juk nedraudžiama įsigyti elektrinių tuktukų. Sąlygos visiems turi būti vienodos. Jūs net neįsivaizduojate, kas vasarą vyksta Nidoje, ypač naktimis. Tie burzgiantys tuktukai kelia tikrą chaosą. Jaunimas grįžta iš kavinių, naktinių diskotekų, ir vietoj leidžiamų dviejų keleivių važiuoja penki. O kai reikia tiek žmonių nugabenti į kalną, autorikša spaudžiama „iki dugno“, variklis kelia didžiulį triukšmą, aplink pasklinda juodi dūmai“, – „Lietuvos žinioms“ pasakojo M. Žurkauskas.
Jis pabrėžė, kad Nidą renkasi tie poilsiautojai, kurie tikisi šiame kurorte rasti ramybę. „Žmonės brangiai moka už keltą, ekologinį mokestį, nuomoja kambarius, o vietoj idilės susiduria su triukšmu ir smarve. Kodėl tas ekologinis mokestis Alksnynėje renkamas, jei Nidoje orą teršia transportas? Kita vertus, valdžia turėtų pagalvoti ir apie dotacijas vežėjams, jei jau nuspręstų išguiti iš kurorto vidaus degimo variklių varomą transportą“, – dėstė verslininkas.
Rašyti komentarą