Tuo metu Egipto imperija driekėsi nuo dabartinės šiaurės Sirijos iki Sudano, o soste sėdėjo berniukas faraonas Tutanchamonas, rašė "The New York Times".
Sprendžiant iš nuotoliniu būdu valdomo roboto užfiksuotos medžiagos, laivas nuskendo į dugną neapvirtęs, o šimtai jo triume buvusių sandėliavimo indų liko beveik nepaliesti.
Teksaso A&M universiteto jūrų archeologas Jemalas Pulakas sakė: Pulaskas Pulikas (Pulikas Pulakas), JAV mokslininkas, sakė: "Manau, kad bet koks bronzos amžiaus laivo nuolaužos atradimas yra labai svarbus, nes jie yra labai reti."
Jis paaiškino, kad jie tokie reti, jog iš vėlyvojo bronzos amžiaus Viduržemio jūroje žinomi tik dar du laivų su kroviniu sudužimai, ir abu jie jau rasti.
Paskutinis iš šių dviejų radinių buvo atrastas 1982 m.
Nuo to laiko jokių įspūdingų naujų radinių neaptikta.
Pažymėtina, kad naujasis bronzos amžiaus stebuklas buvo aptiktas maždaug 1 600 m gylyje, gamtinių dujų gavybos bendrovei "Energean" atliekant tyrimus.
Virš prišvartuoto laivo vietos vyko štai kas: "Energean" nuotoliniu būdu valdoma transporto priemonė, arba R.O.V., plieniniu trosu buvo pririšta prie paviršinio laivo.
Maždaug 900 metrų gylyje net silpniausia šviesa išblėso, palikdama beorę sritį, vadinamą afotine zona.
R.O.V. įrengtos kameros su galingais žibintais prasiskverbė į amžiną tamsą. R.O.V. nufilmavo tai, kas jūros dugne atrodė tarsi didelė krūva ąsočių.
Vėliau vaizdai buvo nusiųsti Antikvarinių vertybių tarnybai, kuri nustatė, kad tai yra vėlyvojo bronzos amžiaus laikymo indai.
Šie stiklainiai buvo skirti medui, alyvuogių aliejui ir Atlanto pistacijų medžio dervai laikyti.
Tokia derva buvo naudojama kaip vyno konservantas, o Egipte - kaip smilkalai ir lakas Naujosios karalystės laidojimo įrankiams.
Susidomėjusi Antikvarinių vertybių tarnyba, "Energean" sukūrė du mechaninius priedus laivui R.O.V., kurie iš jūros dugno ištraukdavo artefaktus su minimalia pažeidimų rizika.
"Laivas buvo išsaugotas tokiame dideliame gylyje, kad nuo katastrofos laikas sustojo.
Pačiam laivui ir jo kroviniui nepadarė įtakos bangos ir srovės, kurios paveikia seklumoje esančių laivų nuolaužas", - sakė Izraelio antikvarinių vertybių administracijos Jūrų archeologijos skyriaus direktorius Jacobas Sharvit.
Jis pridūrė, kad iškeltuose konteineriuose buvo dumblo, tačiau ištyrus mikroelementus bus nustatyta, kas juose buvo tuo metu, kai laivas sudužo.
Leidinyje pažymima, kad didžioji dalis to, ką mokslininkai iki šiol žino apie vėlyvojo bronzos amžiaus prekybą, remiasi dviem Pietų Turkijoje rastomis laivų katastrofomis - pirmoji prie Gelidonijos kyšulio 1960 m., o antroji - prie Uluburuno 1984 m.
Remdamiesi šiais radiniais mokslininkai padarė prielaidą, kad prekybos keliai driekėsi netoli sausumos, kurią buvo galima matyti iš laivo.
"Šio laivo atradimas dabar visiškai keičia mūsų požiūrį į senovės jūrininkų navigacinius įgūdžius.
Tai pirmasis laivas, aptiktas tokiu dideliu atstumu, tiesiogiai nematant sausumos. Iš šio geografinio taško galima matyti tik horizontą aplink ir aplink", - komentavo Šarvitas.
Jis išsakė mintį, kad neturėdami kompasų, astrolabų ir sekstantų, XIV a. pr. m. e. jūrininkai tikriausiai rėmėsi astronomine navigacija, matuodami Saulės kampus ir žvaigždžių padėtis.
Jis teigė, kad laivo sudužimas žada praplėsti mokslines žinias apie vėlyvojo bronzos amžiaus prekybos kelius ir modelius bei juos kontroliavusias tautas.
"Dvi ankstesnės bronzos amžiaus laivų nuolaužos leido nustatyti prekybos kelius tarp Kipro, Levanto ir rytinės Egėjo jūros dalies", - sakė Charvit.
"Naujasis laužas rodo, kad jūriniai mainai vyko į vakarus, iš Sirijos ir Kanaano į pietų Kiprą, Kretą ir kitas Graikijos žemes."
Dr. Pulak tris bronzos amžiaus laivų nuolaužas apibūdino kaip neįkainojamas laiko kapsules.
Rašyti komentarą