GPS signalai

GPS karas peržengė visas ribas: „Financial Times“ perspėjo dėl masinės tragedijos grėsmės

Civiliniai l4ktuvai skrydži7 metu priversti apsisukti ore dėl staigių navigacijos sutrikimų. Tokios yra staigaus manipuliavimo navigaciniais signalais - šiuolaikinio GPS karo - pasekmės, sukėlusios chaosą trijuose žemynuose.

Laikraštis „Financial Times“ rašo, kad per pastaruosius du dešimtmečius vadinamieji GPS trikdžiai ir klastojimas daugiausia buvo kariuomenės sritis, kuri juos naudojo siekdama apsaugoti svarbius objektus nuo dronų ar raketų atakų arba maskuoti savo veiklą.

Tačiau sistemingas kariuomenės įsikišimas, ypač po Rusijos plataus masto invazijos į Ukrainą ir Izraelio puolimo prieš „Hamas“ Gazos ruože, sukėlė plačiai paplitusių problemų ir tarp civilių gyventojų.

Beveik 40 mln. žmonių bent pusę pastarojo pusmečio gyveno vietovėse, kuriose GPS signalai buvo nepatikimi.

Tai apima Turkijos sostinę, Juodosios jūros pakrantės ruožus, Egipto Sinajaus pusiasalį, kelis didžiausius Irako miestus ir karo draskomo Mianmaro pasienius.

GPS problemos - ar kalta Rusija

NATO apkaltino Rusiją dėl GNSS sutrikimų didžiojoje Europos dalyje, taip pat ir dėl to, kad buvo sutrikdytas skrydis, kuriuo skrido JK gynybos sekretorius.

Konfliktas Artimuosiuose Rytuose taip pat paskatino dažnesnes GPS manipuliacijas regione.

Kai kurie pasaulio lyderiai, įskaitant Rusijos vadovą Vladimirą Putiną, kelionėse naudoja mobiliuosius trukdžius, kad apsisaugotų.

Tačiau netikri signalai neatskiria karinių ir civilinių įrenginių.

Anksčiau Baltijos šalių valdžios institucijos įspėjo apie lėktuvo katastrofos grėsmę po to, kai du „Finnair“ lėktuvai buvo priversti apsisukti ore dėl GNSS gedimo.

Beveik visuose orlaiviuose įrengtos alternatyvios padėties nustatymo sistemos, įskaitant inercinę navigaciją naudojant judesio jutiklius.

Tačiau perėjimas prie perteklinių sistemų padidina klaidų riziką.

Klaidinimas yra baisesnis nei signalo praradimas

Pastaraisiais mėnesiais padaugėjo sudėtingesnių GNSS klastojimo būdų - vadinamojo „spoofing“.

Paprasčiausia forma, kurią kartais naudoja laivai, paimantys nelegalius krovinius, tiesiog perduodamas klaidingas buvimo vietos nustatymo signalas.

Tokia taktika dažniausiai naudojama siekiant apeiti sankcijas ar kitus reguliavimo apribojimus, pavyzdžiui, žvejybos teises.

Tačiau vis dažniau falsifikatoriai beatodairiškai iškraipo netoliese esančių laivų ir orlaivių GNSS signalus, perduodami klaidingas koordinates.

Manoma, kad falsifikavimas yra pavojingesnis už trukdymą, nes klaidingi signalai gali suklaidinti GNSS sistemoje įdiegtas aptikimo sistemas.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder