JK karinių oro pajėgų orlaiviai Rytų Europoje daugiau nei 140 kartų susidūrė su GPS signalo trukdžiais
Leidinio atliktos analizės duomenimis, kas ketvirtas JK oro pajėgų skrydis susidūrė su trukdžiais.
Per pirmuosius keturis mėnesius britų orlaiviai virš Rytų Europos atliko 504 skrydžius, per kuriuos 142 orlaiviai patyrė GPS trukdžių, o 60 atvejų signalą buvo bandoma trikdyti pakartotinai.
Leidinio duomenimis, Rusija turi du galingus GPS signalų trikdymo centrus - vieną Sirijoje, kitą - Kaliningrade.
Karališkojo Jungtinių tarnybų instituto tyrėjas Tomas Whittingtonas mano, kad trukdymas gali būti tyčinis, tačiau pati technologija kelia susirūpinimą.
"Nebūtinai manau, kad rusai tyčia bando pakenkti orlaiviams trukdydami. Tačiau, kita vertus, pats trukdymas yra labai neatsakingas.
Bus atvejų, kai šalys turės jį naudoti dėl pagrįstų priežasčių, pavyzdžiui, savigynos tikslais", - sakė Wethingtonas.
Balandžio pabaigoje laikraštis "The Sun", padedamas ekspertų ir remdamasis GPSJAM.org duomenimis, apskaičiavo, kad nuo praėjusių metų rugpjūčio mėn. iki 2024 m. kovo mėn. pabaigos incidentų, susijusių su GPS trukdymu arba klastojimu, skaičius išaugo nuo mažiau nei 50 per savaitę iki daugiau nei 350 per savaitę.
Konkrečiai apie palydovinės navigacijos sistemos sutrikimus 2 309 kartus pranešė "Ryanair" į Jungtinę Karalystę ir iš jos skrendančių lėktuvų įgula, 1 368 kartus - "Wizz Air", 82 kartus - "British Airways" ir t. t.
Nors ne visais atvejais galima teigti, kad tai buvo tyčinių veiksmų rezultatas, GPSJAM teigė: "Teritorijos, kuriose didelė dalis orlaivių praneša apie prastą navigacijos sistemų tikslumą, paprastai sutampa su teritorijomis, kuriose yra žinomi arba įtariami trukdžiai".
Navigacijos tikslumas gali pablogėti dėl JAV pasaulinės padėties nustatymo sistemos GPS arba Europos Galileo signalo praradimo arba dėl klaidingo signalo, kuris orlaiviui rodo, kad jis neva yra ne toje vietoje.
Vienas aviacijos pramonės šaltinis laikraščiui "The Sun" sakė: "Rusai siunčia netikrą informaciją. Tai labai pavojinga."
Pasak Karališkojo jungtinio gynybos studijų instituto (Royal United Institute for Defence Studies) karinio eksperto Džeko Votlingo (Jack Watling), Rusijos kariuomenė "jau seniai naudoja GPS trukdymą kaip priešišką veiksmą, nukreiptą per NATO šalių sienas".
Didžiosios Britanijos RAF lėktuvas "Dassault 900LX Falcon", kuriame buvo Didžiosios Britanijos gynybos sekretorius Grantas Šappsas (Grant Shapps) ir grupė žurnalistų, kovo mėn. prarado signalą grįždamas iš Lenkijos ir skrisdamas netoli Kaliningrado.
Maždaug pusvalandį nebuvo palydovinio ryšio ir pilotams teko naudotis alternatyviomis navigacijos sistemomis.
Nors Jungtinės Karalystės vyriausybė teigė, kad ši istorija nekėlė grėsmės lėktuvo saugumui, "The Guardian" šaltinis Gynybos ministerijoje pavadino signalo slopinimo veiksmus, kuriuos, kaip įtariama, atliko Rusijos kariškiai, "siaubingai neatsakingais".
Rašyti komentarą