Iš Ukrainos pavogtų vagonų detektyvas

Iš Ukrainos pavogtų vagonų detektyvas: baltarusius abstulbino lietuvių valdininkų abejingumas

(3)

Susisiekimo ministerija ignoruoja Baltarusijos opozicijos teikiamą informaciją ir kvietimą bendradarbiauti, siekiant išsiaiškinti, kodėl Ukrainoje pavogti vagonai su rusišku amoniaku patenka į Lietuvą.

Naujienų portalo Alfa.lt šaltinių duomenimis, ministerija iš baltarusių opozicijos gauta informacija apie galimai nusikalstamą veiklą nesidalija ir su Lietuvos teisėsaugos institucijomis.

Lietuvio valdininko bravūriškas bendravimas baltarusiams netgi sudarė įspūdį, kad kaimyninės šalies geležinkelininkų pateiktą informaciją bandoma nuslėpti, kad nepatogi tiesa neiškiltų aikštėn.

Susisiekimo ministerijos patarėjui ekonominės diplomatijos klausimais baltarusiai dar praėjusių metų pabaigoje pateikė informaciją apie vagonų, kurie galimai buvo nusavinti Rusijos okupuotoje Ukrainos teritorijoje, numerius, jų patekimo į Lietuvą, iškrovimo ir grįžimo į Rusiją per Lietuvos ir Baltarusijos sieną smulkiausias detales.

Tačiau į kvietimą bendradarbiauti ir dalytis informacija oficialiai prisistatęs baltarusių organizacijos atstovas sulaukė tik formalaus atsakymo, kad „vyksta veiksmas“, tačiau neinformavo, ar pateikti duomenys padėjo sulaikyti pavogtus ukrainietiškus vagonus ir nustatyti jų kelionės paskirtį.

Lietuvis valdininkas net nemėgino susisiekti su informatoriumi nurodytu telefono Lenkijoje numeriu. Toks abejingumas baltarusį tiesiog abstulbino.

Išsamią informaciją pateikę baltarusių geležinkelininkai stebisi, kad Lietuvoje sulaikomi ir grąžinami tik „Z“ raide pažymėti, Ukrainoje vogti ir Rusijoje iš naujo registruoti vagonai su amoniaku.

Tačiau vagonai be tokios raidės, nors galimai taip pat vogti Ukrainoje, per Lietuvos ir Baltarusijos sieną keliauja ir mūsų šalyje iškraunami be trukdžių.

Informacija nesudomino

Naujienų portalo Alfa.lt šaltinių duomenimis, 2022 m. lapkričio 14 d. Susisiekimo ministerijos Tarptautinio bendradarbiavimo grupės patarėjas ekonominės diplomatijos klausimais Vytautas Leškevičius e. paštu buvo informuotas apie incidentą Lietuvos pasienyje su vagonais iš Ukrainos bei kviečiamas bendradarbiauti su Baltarusijos geležinkelininkų organizacija, siekiant grąžinti Ukrainai jos laikinai okupuotoje teritorijoje nusavintus vagonus.

Tačiau, kaip teigė Alfa.lt šaltiniai, nei patarėjas V. Leškevičius, nei joks kitas Susisiekimo ministerijos tarnautojas į šiuo laišku gautą informaciją apie galimai iš Ukrainos vogtu vagonu į Lietuvos teritoriją gabentą amoniaką tinkamai nereagavo ir net neinformavo teisėsaugos institucijų apie galimai vykdomą nusikalstamą veiklą mūsų šalyje.

Baltarusijos darbininkų organizacijos „Geležinkelių bendruomenė“, kuri yra darbuotojų organizacijos „Raboczy Ruch“ dalis, išorės santykių specialistas (vardas ir pavardė redakcijai žinomi) laiške, kurio kopiją gavo Alfa.lt, atkreipė Susisiekimo ministerijos patarėjo dėmesį į tai, kad 2022 m. lapkričio 8 d. Lietuvos muitinės pareigūnai neįleido iš Baltarusijos į Lietuvą geležinkelio cisternos.

Laiške pateikta nuoroda į Lietuvos muitinės kriminalinė tarnybos feisbuko puslapyje paskelbtą pranešimą apie šį įvykį.

Pasak baltarusių, vagonas 2022 m. lapkričio 3 d. buvo išsiųstas iš „Maskvos geležinkelių“ stoties Kaznacheevka į „Lietuvos geležinkelių“ Gaižiūnų stotį su „skysto bevandenio amoniako“ kroviniu. Vagonas esą svėrė 45 tonas, o juo gabentą amoniaką pagamino Rusijos bendrovė „ShchekinoAzot“.

Baltarusių teigimu, lapkričio 9 d. vagonas atvyko į „Lietuvos geležinkelių“ Kenos stotį, kur jį sustabdė Lietuvos muitinės pareigūnai dėl Rusijos karinės agresijos simbolio „Z“, nupiešto ant vietos, skirtos rašyti kelionės informaciją kreida.

Lapkričio 9 d. 16 val. 6 min. vagonas per Gudogų geležinkelio stotį, esančią 9 km nuo Lietuvos sienos, buvo grąžintas atgal į Molodečno stotį.

„Vagonas yra Ukrainos LLC Agro-NV nuosavybė ir 2022 m. kovo mėn. buvo nugabentas į Rusijos Federacijos teritoriją iš Sumų srities“, – tvirtino baltarusių geležinkelininkai.

Pasak jų, rusai net nepasivargino perregistruoti vagono, pakeisti savininko ir skirti jam naujų numerių.

Maža to, šis Ukrainoje rusų nusavintas vagonas, baltarusių tvirtinimu, 2022 m. rugsėjo–spalio mėnesiais atliko mažiausiai tris reisus, gabendamas suskystintą amoniaką tuo pačiu maršrutu ir tam pačiam gavėjui. Susisiekimo ministerijai pateiktoje informacijoje nurodomas ir šios įmonės kodas.

Baltarusiai pabrėžė, kad muitinė turi prieigą prie automatizuoto vagonų techninių pasų duomenų banko (sistemoje yra visa informacija apie vagoną ir su juo atliktas operacijas, įskaitant savininko pasikeitimą ir pan.). Sienos kirtimo punkte nuodugniai patikrinama kiekvieno vagono dokumentacija.

Be to, vagonai pažymėti raidėmis su informacija apie savininko valstybę.

„Kodėl Lietuvos muitinė tokius vagonus iš Baltarusijos į savo teritoriją įsileido be jokių pasekmių, kol vagonas nebuvo pažymėtas „Z“ raide? Ar po pirmo sienos kirtimo nebuvo galima vagoną perimti ir grąžinti tikrajam savininkui? Kodėl nepastebėtas faktas, kad vogtais vagonais naudojasi rusai?“ – klausimus mūsiškei Susisiekimo ministerijai kėlė baltarusiai.

„Esame pasirengę bendradarbiauti ir padėti grąžinti vogtus vagonus į Ukrainą“, – tikino „Raboczy Ruch“ fondo išorės santykių specialistas.

Laiške nurodyti ir kontaktai, kuriais Susisiekimo ministerijos tarnautojai galėtų susisiekti su baltarusių organizacijos atstovu: vardas, pavardė, e. pašto adresas, telefono numeris.

Prie laiško prisegta galimai vogto vagono nuotrauka ir jo techninio paso kopija su vagono numeriu bei kita naudinga informacija.

Pavyzdžiui, kad vagono, kuris pagamintas 2021 m. lapkričio 25 d. ir registruotas 2022 m. sausio 25 d., savininkas yra Ukraina, konkrečiai įmonė OOO „AGRO-NB“. Vagono gamintoja – bendrovė „RUZXIMMAŠ“.

Tikro biurokrato atsakymas

Alfa.lt šaltinai teigia, kad baltarusiai buvo pasirengę pateikti daugiau informacijos: atsiųsti ir kitų vogtų vagonų numerius, nurodyti kada, iš kur ir kur šie vagonai vyks ir ką veš.

Tačiau į pasiūlymą bendradarbiauti grąžinant Rusijos nusavintus ukrainietiškus vagonus savininkui iš Susisiekimo ministerijos sulaukta tik formalaus atsakymo. Nė vienas šios ministerijos tarnautojas net nesiteikė susisiekti su baltarusiu informatoriumi laiške pateiktu telefonu.

Patarėjas V. Leškevičius tik atsakė, kad padėtis kontroliuojama, o tyrimą šiais klausimais atlieka „Lietuvos geležinkeliai“: „Brangūs visi, būkite tikri, kad „LT geležinkeliai“ šią problemą nagrinėja kartu su Ukrainos kolegomis.

Taip, gali prireikti šiek tiek laiko, kol bus pasiektas sistemingas sprendimas, tinkantis visoms susijusioms šalims (t. y. LT ir UA), tačiau kiekviena jūsų pateikta informacija yra naudinga ir vertinama. Vytautas“

Panašiu stiliumi ministerija atsakė į Alfa.lt pateiktus klausimus ir išsakytą prielaidą, kad ministerija ignoravo baltarusių pateiktus duomenis ir jais nepasinaudojo, kad išsiaiškintų tiesą.

„Informuojame, kad ministerija, gavusi tokius ar panašius signalus iš įvairių Baltarusijos ar kitų organizacijų apie Ukrainos „nusavintus“ vagonus, šią informaciją perduoda AB „Lietuvos geležinkeliai“, kurie tariasi su Ukrainos geležinkeliais tiesiogiai dėl veiksmų, kaip elgtis tokiais atvejais. Lietuvos įstaigos taip pat stiprina savo darbą sankcijų srityje pagal kompetenciją.

Visos transporto priemonės su nepriimtinais užrašais, bandančios atvykti į Lietuvą, yra sustabdomos ir grąžinamos atgal.

Todėl galėtume teigti priešingai: buvo imtasi visų reikiamų priemonių bendradarbiaujant su Ukraina dėl apsikeitimo informacija tarp Ukrainos ir Lietuvos geležinkelių apie galimai nusavintus vagonus. Gerbdami Ukrainos interesus, detalesnės informacijos neplanuojame atskleisti“, – teigiama ministerijos Komunikacijos skyriaus atsakyme portalui Alfa.lt.

Redakcija prašė nurodyti, kokių veiksmų po to, kai gavo minimą baltarusių laišką, ėmėsi Susisiekimo ministerija: ar susisiekė su Baltarusijos darbininkų organizacijos „Geležinkelių bendruomenė“ atstovu ir ar atsiliepė į kvietimą bendradarbiauti ir padėti grąžinti vogtus vagonus į Ukrainą bei kurias teisėsaugos institucijas informavo (jeigu informavo) apie galimą nusikalstamą veiklą Lietuvoje.

Taip pat prašėme nurodyti, ar ministerija išsiaiškino, kuriai Lietuvos ar ES įmonei buvo skirtas minimu vogtu ukrainietišku vagonu gabentas amoniakas, bei atskleisti šią įmonę.

Abejingumas baltarusius apstulbino

Patarėjo „Vytauto“ atsakymas nuvylė baltarusius, Susisiekimo ministerijos tarnautojo veiksmus jie įvertino kaip visišką abejingumą.

Laiške V. Leškevičiui jie atvirai tai prisipažino: „Deja, stebime visišką abejingumą informacijai, kuri mus pasiekia su didžiuliu pavojumi.“

Kaip įrodymą baltarusiai Susisiekimo ministerijos valdininkui pateikė naujos informacijos – Baltarusijos geležinkelio mazgo „Gudogų komandos“ stebėjimo rezultatus.

Ši komanda nustatė, kad Ukrainoje vogtas vagonas 2022 m. lapkričio 12 d. kirto Lietuvos ir Baltarusijos sieną ir atvyko į Kenos stotį.

Lapkričio 21 d. vagonas atvyko į Panerių stotį, kur buvo iškrautas, o kitą dieną iš šios stoties išvažiavo į Kenos stotį, iš kurios tos pačios dienos vakare išvyko į Gudogų stotį Baltarusijoje, pravažiavo Smorgono ir Molodečno stotis bei išvyko į Rusijos Federaciją.

Baltarusiai Lietuvos susisiekimo ministerijai pateikė ne tik šio Ukrainoje vogto vagono numerį, bet ir tikslų laiką minučių tikslumu, kada vagonas kirto sieną, buvo iškrautas Lietuvoje, atvyko ir išvyko iš minėtų stočių.

Karu baltarusiai pareiškė nuostabą, lietuviai viešai giriasi ir puikuojasi tuo, kad Ukrainoje pavogti vagonai, pažymėti „Z“ raide, negali pravažiuoti per Lietuvos sieną, bet Ukrainoje pavogti vagonai be tokios raidės – gali ir važiuoja.

Savas tyrimas – be rezultatų

„Lietuvos geležinkeliai“ šių metų pradžioje Alfa.lt informavo, kad savarankiškai atliko „mini tyrimą“, tačiau nelegalios veiklos nenustatė, o iš Ukrainos vogtų vagonų Lietuvoje neaptiko.

Alfa.lt šių metų sausį paklausė vienintelių potencialių amoniako pirkėjų Lietuvoje – įmonių „Achema“ ir „Lifosa“, ar jų reikmėms nebuvo naudojama Ukrainoje vogta cisterna, prašant pateikti cisternų numerius, kuriomis joms praėjusiais metais buvo pristatomas amoniakas.

Abidvi įmonės nurodė nutraukusios visus verslo ryšius su Rusijos rezidentais ir žaliavas perkančios tik iš juridinių asmenų, įsikūrusių ES valstybėse ar JAV, tačiau konkrečių cisternų numerių nė viena įmonė nepateikė.

Nepavykus gauti konkretesnės informacijos iš amoniako naudotojų Lietuvoje, Alfa.lt kreipėsi į „Lietuvos geležinkelių“ (LGT) grupę.

Klausėme, kas grupei konkrečiai žinoma apie cisternų su rusiškos kilmės amoniaku keliones į Lietuvą: kur jos keliavo, kam buvo skirtos, ar buvo sulaikytos, jeigu taip, kada; kuriai Rusijos įmonei priklausė cisternos su amoniaku; kurioje gamykloje šis amoniakas buvo pagamintas.

Į tai LGT grupė atsakė, kad nuolat palaiko ryšį su „Ukrainos geležinkeliais“.

„Prieš kurį laiką į juos kreipėmės, teiraudamiesi, ar bendrovė nėra užfiksavusi neteisėtų riedmenų nusavinimo atvejų. Dėl jūsų minimos cisternos LTG papildomai kreipėsi tiek į „Ukrainos geležinkelius“, palaikančius tiesioginį ryšį su privačių vagonų savininkais, tiek ir į vagono savininką tiesiogiai. Informacijos apie tai, kad jūsų minima cisterna galėtų būti neteisėtai nusavinta, neturime. LTG duomenimis, į Gaižiūnus vykusi cisterna gabeno amoniaką“, – Alfa.lt informavo LTG grupės atstovė Laura Gabrilavičiūtė.

Jos teigimu, gavusi informacijos apie nusavintų vagonų naudojimą, LTG grupė nedelsdama reaguotų.

„Todėl turinčius duomenų apie galimą nusikalstamą veiklą raginame kreiptis į teisėsaugos institucijas, taip pat informuoti LTG – sulaukusi tokios informacijos bendrovė ja taip pat pasidalys su atsakingomis institucijomis“, – tikino L. Gabrilavičiūtė.

Anoniminė informacija nepadėjo

Šių metų sausio 17 d. anonimas e. laišku informavo Alfa.lt redakciją ir „Lifosos“ laikinąjį administratorių, kad į „Lifosą“ šiemet buvo įvažiavę mažiausiai 5 ukrainietiški vagonai su rusišku amoniaku, „neskaičiuojant, kiek gali būti naujai atvykusiose partijose“.

Šia informacija Alfa.lt pasidalijo su LGT grupe, o vėliau paprašė patikslinti, ar LTG kreipėsi į teisėsaugos institucijas dėl redakcijos persiųstos informacijos.

LTG verslo atsparumo direktorius Edvinas Kerza atsakė, kad LGT palaiko ryšį ir bendradarbiauja tiek su „Ukrainos geležinkeliais“, tiek ir su atsakingomis institucijomis Lietuvoje.

„Tarp jų – tiek Valstybės sienos apsaugos tarnyba, tiek ir policija, su kuriomis nuolat keičiamės aktualia informacija, – teigė E. Kerza. – Nuo viešo konkrečių situacijų aptarimo ir vertinimo norėtume susilaikyti tam, kad nepakenktume galimiems teisėsaugos vertinimams ar tyrimams.

Turinčius duomenų apie galimai nusikalstamą veiklą raginame visuomet kreiptis į teisėsaugos institucijas proaktyviai, taip pat galite informuoti LTG – sulaukusi tokios informacijos bendrovė ja pasidalys su atsakingomis institucijomis iš savo pusės.“

Savo ruožtu Generalinės prokuratūros atstovė Rita Stundienė Alfa.lt informavo, kad LTG grupės prašymas pradėti tyrimą pagal turimą anoniminę informaciją prokuratūroje nėra gautas.

Prokuratūra savo iniciatyva gindama viešąjį interesą taip pat nėra pradėjusi tyrimo pagal spaudoje pasirodžiusias publikacijas apie Ukrainoje vogtų vagonų su rusišku kroviniu keliones į Lietuvą.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder