Nuotolinis darbo interviu: penki patarimai norintiems pasirodyti gerai

Darbo santykiai keičiasi: nuotolinio darbo organizavimo gairės pagal LAT praktiką

Valstybinė darbo inspekcija (VDI) atkreipia dėmesį į naujausią Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (LAT) praktiką, kurioje pabrėžiama aiškios ir nedviprasmiškos nuotolinio darbo organizavimo tvarkos būtinybė.

LAT 2024 m. spalio 8 d. nutartyje civilinėje byloje Nr. e3K-3-176-684/2024 buvo detaliai aptarti nuotolinio darbo ypatumai ir darbdavio atsakomybė už šios darbo formos organizavimą.

Teismo įžvalgos dėl nuotolinio darbo

LAT konstatuoja, kad pagal Darbo kodeksą (DK 52 str.) nuotolinis darbas yra darbo organizavimo forma, kuri reikalauja iš darbdavio aiškiai apibrėžtos darbo tvarkos.

Tokia tvarka turėtų apimti:  

  • darbo funkcijų organizavimo ypatumus;  
  • bendravimo su darbuotoju būdus;  
  • darbo laiko apskaitos taisykles;  
  • darbo vietai keliamus reikalavimus;  
  • suteikiamų darbo priemonių naudojimo tvarką;  
  • kompensacijas už nuotoliniu būdu patirtas išlaidas.  

Pasak LAT, darbdavys privalo supažindinti darbuotojus su šiomis taisyklėmis ir užtikrinti jų laikymąsi. Tokios tvarkos nebuvimas gali sukelti konfliktų dėl darbo santykių tęstinumo ir riboja darbdavio galimybes kontroliuoti darbuotojo atliekamą darbą.

Darbdavio atsakomybė ir darbuotojo teisės

LAT pabrėžia, kad nuotolinio darbo organizavimo specifika reikalauja suderinti darbdavio kontrolės mechanizmus ir darbuotojo teisę į privatumą. 

Darbdavys gali fiksuoti darbuotojo darbo laiką ir užtikrinti, kad atliekamos funkcijos atitinka keliamus reikalavimus, tačiau ši kontrolė neturi pažeisti darbuotojo duomenų apsaugos ar kitų teisių.

„Darbdaviams svarbu suprasti, kad aiškiai apibrėžtos nuotolinio darbo taisyklės ne tik padeda užtikrinti darbo efektyvumą, bet ir apsaugo nuo galimų konfliktų ar teisinių ginčų, taigi tinkamai parengta ir darbuotojams pristatyta tvarka tampa garantu, kad darbo santykiai vyks sklandžiai“, – akcentuoja VDI Darbo teisės skyriaus vedėja-vyriausioji darbo inspektorė Ieva Piličiauskaitė-Dulkė.

Rizikos dėl neapibrėžtos nuotolinio darbo tvarkos

LAT taip pat pažymi, kad darbdaviui, nesukūrus aiškios tvarkos, kyla rizika, kad darbuotojas nesupras lūkesčių, kaip jis turėtų dirbti nuotoliniu būdu, ar net ims piktnaudžiauti – pavyzdžiui, tvarkys asmeninius reikalus darbo metu. 

Be to, ginčų atvejais darbo santykius reglamentuojančios sąlygos gali būti interpretuojamos darbuotojo naudai (DK 6 str. 2 d.).  

VDI atkreipia darbdavių dėmesį

VDI ragina darbdavius peržiūrėti ir atnaujinti nuotolinio darbo tvarką, ją įtvirtinti vietiniuose norminiuose teisės aktuose ir užtikrinti, kad darbuotojai būtų supažindinti su šiomis taisyklėmis. 

Tai padės ne tik užtikrinti sklandų nuotolinio darbo organizavimą, bet ir išvengti konfliktinių situacijų.  

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder