Mantas Zakarka. VMI duomenys rodo, kad alaus vartojimas šalyje toliau auga, o stipriojo alkoholio ir vyno – krenta (2)

Sulaukus Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) duomenų matome, kad per šių metų pirmus dešimt mėnesių lietuviai daugiausiai pirko alų, kur kas mažiau įsigijo vyno ir spiritinių gėrimų.

Lyginant šių ir praėjusių metų spalio mėnesį, VMI duomenys rodo net 17,9 proc. nuperkamo kiekio augimą alaus kategorijoje, vyno spalio mėnesį buvo nuperkama 5,4 proc. mažiau, lyginant su praėjusiu spalio mėnesiu, o spiritinių gėrimų – 11,7 proc. mažiau, lyginant šį spalį su praėjusių metų tuo pačiu mėnesiu.

Bendras akcizų surinkimas iš alkoholinių gėrimų nuosekliai mažėja

Remiantis VMI pateiktais duomenimis, per šių metų pirmus dešimt mėnesių akcizų iš alkoholinių gėrimų surinkta 3,3 proc. daugiau, lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu.

Visgi svarbu atkreipti dėmesį, kad jau kelintą mėnesį iš eilės bendras akcizo surinkimas mažėja. Rugpjūtį šis skaičius siekė 4,3 proc., o rugsėjį – 3,6 proc.

Pirmas kartas, kai vienoje kategorijoje akcizų surinkimas šiemet jau krito

Žvelgiant atskirai į alkoholinių gėrimų kategorijas, akivaizdu, kad akcizų pakėlimo politika nepadarė jokios neigiamos įtakos vieninteliam alui – jo pardavimai toliau auga. Lyginant šių metų spalį su paėjusių metų spalio mėnesiu, alus fiksuoja 17,9 proc. augimą parduodamam kiekiui ir 28 proc. augimą akcizų surinkimui.

Palyginkime ir pirmuosius šių bei praėjusių metų dešimt mėnesių. Alaus sektoriuje, lyginant šį laikotarpį, VMI duomenys rodo 6,7 proc. augimą bei 14,6 proc. augimą akcizų surinkime.

Vyno kategorijoje, šį spalį lyginant su praėjusių metų spalio mėnesiu, vyno nuperkamas kiekis krito 5,4 proc., o surenkamas akcizas iš vyno šį spalį augo tik 1,6 proc., lyginant su praėjusiu spalio mėnesiu.

Žvelgiant į pirmuosius dešimt mėnesių šiemet ir pernai, vyno kiekiai išlieka susitraukę 5,9 proc., o akcizų surinkta už vyną per pirmus dešimt mėnesių 5,8 proc. daugiau nei praėjusiais metais per tą patį laikotarpį.

Galiausiai, žvelgiant į spiritinius gėrimus – šių metų spalį palyginus su praėjusių metų spalio mėnesiu, parduodami kiekiai krito net 11,7 proc., o surenkamas akcizas spalio mėnesį krito5,7 proc.

Lyginant dešimt pirmų šių metų mėnesių su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, spiritinių gėrimų parduodami kiekiai yra 7 proc. mažesni.

Svarbu atkreipti dėmesį, kad pirmą kartą po itin ilgo laiko, lyginant šių metų pirmus dešimt mėnesių su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, akcizų iš spiritinių gėrimų surinkta jau0,7 proc. mažiau. Nepaisant to, kad šiemet sausį, įsigaliojus naujam akcizų planui, akcizai spiritiniams gėrimams kilo beveik 7proc.

Galbūt reikalingas vienodesnis vieno laipsnio apmokestinimas

Akcizų surinkimas nuosekliai mažėja. Visgi nepamirškime, kad šių metų pradžioje akcizas praktiškai visiems alkoholiniams gėrimams augo beveik 10 proc.

Akcizų surinkime vis dar nematome minuso tik dėl padidėjusių akcizų, bet ne dėl augančių pardavimų kiekių. Vis dar lieka klausimas, kaip skaičiai atrodys šių metų pabaigoje, nes bendras surinkimas tik mažėja.

Akivaizdu, kad akcizo pakėlimas nepadarė neigiamos įtakos alui, tačiau aiškiai palietė kitas kategorijas.  Skaičiai signalizuoja, kad greitu metu akcizų didinimo planas gali nebepasiekti tikslo – surinkti lėšų į valstybės biudžetą iš akcizų.

Jau dabar pirmą kartą po labai ilgo laiko spiritiniai gėrimai nebesurenka iš akcizo tiek, kiek pernai per tą patį laikotarpį, vyno kiekiai taip pat yra mažesni nei pernai, todėl tik laiko klausimas, kada iš vyno akcizo taip pat bus surenkama mažiau nei anksčiau. Ypač, kad sausio mėnesį akcizai visiems alkoholiniams gėrimams vėl augs.

Viešojoje erdvėje vis bandoma formuoti nuomonę, kad lietuviai vartoja itin daug stipriojo alkoholio, tačiau skaičiai rodo ką kita.

Galbūt išties verta pagalvoti apie kuo vienodesnį vieno laipsnio apmokestinimą skirtingiems alkoholiniams gėrimams bei žvelgti į kaimyninių šalių gerąsias patirtis? Kitaip jau greit galime matyti, kaip į valstybės biudžetą nebesurenkamos lėšos iš akcizo vien dėl tokio išbalansuoto alkoholinių gėrimų apmokestinimo.

Mantas Zakarka, Lietuvos alkoholinių gėrimų gamintojų ir importuotojų asociacijos (LAGGIA) vadovas, lobistas

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder