Su BKT atstovu susitikęs Gintautas Paluckas: Lietuvos pozicijos sankcijų Baltarusijai atžvilgiu nesikeis

Socialdemokratų kandidatas į ministrus pirmininkus Gintautas Paluckas sako, kad naujoji parlamento dauguma nekeis Lietuvos pozicijos sankcijų Baltarusijai atžvilgiu. Visgi politikas teigė „aptaręs situaciją“ su sankcionuotos „Belaruskalij“ trąšas krovusio „Birių krovinių terminalo“ (BKT) advokatu Viliumi Nikitinu.

„Apie sankcijų tikslingumą arba sankcijų, tiksliau pasakius, efektyvumą diskutuoti, matyt, galime plačiai ir tai darome ir Europos Sąjungoje, tačiau atsisakyti kažkokių sankcijų paketų ar tuo labiau ginčyti jas tikrai naujoji Vyriausybė nesiruošia“, – ketvirtadienį kalbėjo G. Paluckas, prisistatydamas opozicinių Tėvynės Sąjungos-Lietuvos Krikščionių demokratų (TS-LKD) frakcijoje.

Anot G. Palucko, santykių su Rusija ir Baltarusija kontekste naujoji Seimo dauguma sieks išlaikyti ankstesnėje parlamento kadencijoje įtvirtintą konsensusą.

„Geopolitika nėra kažkoks selektyvus dalykas, kad viena ar kita partija galėtų pasirinkti aplinkybes kažkokias ar jas traktuoti labai skirtingai. Šiandien mes turime ir visos Europos Sąjungos politiką Baltarusijos atžvilgiu ir apskritai Rytų kaimynystės politikos atžvilgiu“, – tikino socialdemokratų lyderis.

„Todėl čia kažkokių improvizacijų nei iš manęs individualiai, nei iš socialdemokratų, nei tuo labiau iš Vyriausybės, matyt, neturėtų būti “, – pabrėžė G. Paluckas.

Sankcionuotai Aliaksandro Lukašenkos aplinkos bendrovei „Belaruskalij“ krovus kalio trąšas Klaipėdos „Birių krovinių terminale“, G. Paluckas teigė susitikęs su terminalą kontroliuojančio verslininko Igorio Udovickio įmonėms atstovaujančiu advokatu Viliumi Nikitinu.

„Esu susitikęs su Viliumi Nikitinu. Buvo diskusija apie sankcijų taikymą, bet sankcijų taikymas išlieka arbitraže ir čia jokių pozicija tikrai nesiruošia keisti“, – aiškino G. Paluckas.

Jis teigė susitikimo nedeklaravęs, nes tai buvo ne lobistinio, o bendro pobūdžio diskusija „apie situaciją“.

Politikas taip pat pridūrė manantis, kad Vyriausybės komisijos į grėsmę nacionaliniam saugumui keliančių įmonių sąrašą įtrauktas „Birių krovinių terminalas“ jame turėtų išlikti.

„Tokio pokalbio (dėl panaikinimo iš sąrašo – ELTA) tikrai nebuvo ir tame sąraše įmonė tikrai turėtų išlikti“, – nurodė G. Paluckas.

30 proc. „Birių krovinių terminalo“ akcijų priklauso „Belaruskalij“.

ELTA primena, kad Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“ praėjusį metų spalį inicijavo arbitražo procesą prieš Lietuvą dėl trąšų tranzito draudimo.

Arbitražo teismas prieš Lietuvą suformuotas 2024 m. pradžioje. Kaip skelbė portalas TV3, „Belaruskalij“ Lietuvos reikalauja atlyginti maždaug 1 mlrd. eurų siekiančius nuostolius.

Bendrovės teigimu, nuostolius ji patyrė nuo 2022 m. vasario 1 d. per šalį sustabdžius kalio trąšų tranzitą, turėjusį vykti iki praėjusių metų pabaigos. Sutartį su Aliaksandro Lukašenkos aplinka siejama trąšų gamintoja nutraukė „Lietuvos geležinkeliai“.

Kaip Eltai rugsėjį nurodė Susisiekimo ministerija, nuo praėjusių metų spalio „Belaruskalij“ Lietuvai vis dar nepateikė ieškinio, todėl ginčo procesas gali užtrukti. Nors buvo numatyta, kad pirmasis posėdis arbitražo byloje galėtų vykti 2026 m. vasarį, tikėtina, kad šis terminas gali nusikelti.

Visgi, kaip jau skelbta, įprastai tokio pobūdžio bylos trunka 3–5 metus.

Vyriausybė yra patvirtinusi, kad Lietuvos sutartis su baltarusišku trąšų verslu kelia grėsmę nacionaliniam saugumui, jog šis nutarimas pagrįstas, konstatavo ir Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT).

Arbitražas nagrinėjamas pagal UNICITRAL 1976 (United Nations Commission on International Trade Law – ELTA) arba Jungtinių Tautų tarptautinės prekybos teisės komisijos taisykles. Sudaromas ad hoc arbitražas iš trijų arbitrų – vieną skiria ieškovas, antrą skiria atsakovas, o trečias parenkamas arbitrų sprendimu.

Arbitražą techniškai aptarnauja Nuolatinis arbitražo teismas, įsikūręs Hagoje. 

Ginčijamą sutartį su „Belaruskalij“ Lietuva nutraukė remdamasi 2022 m. sausį priimtu Vyriausybės sprendimu, kuriame teigiama, jog „Belaruskalij“ kelia grėsmę nacionaliniam saugumui. Kaip skelbta žiniasklaidoje, pati bendrovė argumentuoja, kad nutraukdama tranzitą Lietuva galėjo pažeisti 1999 m. su Baltarusija sudarytą dvišalę sutartį dėl investicijų skatinimo.

Šios sutarties denonsavimui spalį jau yra pritaręs Seimas.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder