Vilniaus reklamai - pusė milijono, o šalies atstovavimui Prancūzijoje - grašiai
(1)Tokiems projektams negailima pusės milijono, tačiau aukšto lygio kultūros renginiams finansavimo iš biudžeto pritrūksta.
Artėja istorinis įvykis, kai Lietuva bus pristatyta Paryžiuje, kaip tik vykstant mados savaitei, tačiau tam biudžetas dešimtis kartų mažesnis nei lauko tualetų Vilniuje filmavimui.
Nepatiko profesionalams
Prieš kelis metus lietuvius ir užsieniečius jau nustebinę Vilnių G tašku pavadinę „Go Vilnius" šį kartą vėl šokiravo, pristatę naują, Jungtinės Karalystės ir Vokietijos žmonėms skirtą reklamą.
Tačiau, jei Vilniaus, kaip G taško reklama, kai kuriems visai patiko, šįkart liaupsių idėjai visai negirdėti.
Lietuvos marketingo asociacija socialiniame tinkle paskelbė, kad ketina susitikti su „Go Vilnius", mat akivaizdu, jog Lietuvoje trūksta ekspertinio reklamų vertinimo: „Stebint reklamos rinkos savitvarkos poreikį, LiMA rudenį pateikė paraišką priklausyti Europos reklamos standartų aljansui ir kartu kuria reklamos savitvarkos instituciją - Reklamos biurą.
Subūrus nepriklausomą ekspertų komisiją, organizacijos jai galės pateikti reklamos kampanijas pasitikrinimui ir jų vertinimui dėl atitikimo ne tik Reklamos įstatymui, bet ir etikos ir moralės normoms."
Tačiau dar labiau nei besišlapinančių chuliganų ir lauko tualetų vaizdai klipe žmones papiktino kampanijos kaina. „Kampanijos trukmė - 2 mėnesiai. Bendras biudžetas - 0,5 mln. Eur. Iš jų reklamos sukūrimui skirta 81 tūkst. Eur. Likusi suma skirta reklamos parodymams", - nurodoma „Go Vilnius" svetainėje.
Išskirtinė galimybė
Natūralu, kad daugybė žmonių ėmė svarstyti, kodėl tokiam projektui valstybės biudžete atsiranda įspūdinga suma, tačiau vis stokojama finansų kitur.
Apie tai garsiai prabilo ir žinomiausias Lietuvos dizaineris Juozas Statkevičius. Rudenį jo kolekcija bus pristatyta Lietuvos kultūros sezono Prancūzijoje 2024 m. metu, kurį organizuoja Kultūros ministerijos įsteigtas Lietuvos kultūros institutas.
„Lietuvos kultūros sezonas Prancūzijoje, kuris sutampa su Paryžiaus mados savaite, Lietuvai yra istorinis įvykis. Tuo metu Paryžiuje lankosi daugybė mados pasaulio žmonių ir žurnalistų iš skirtingų pasaulio šalių.
Rugsėjo 29 d. mano kolekcija Paryžiuje, Miesto teatre (Théâtre de la Ville), atidarys Lietuvos sezoną Prancūzijoje 2024. Prancūzai, pamatę mano darbus, buvo maloniai nustebinti aukštu meniniu lygiu ir netgi klausė, nejau to nevertina mūsų šalyje? Jie nelaukdami pasiūlė pristatyti kolekciją teatre.
Štai kaip prancūzai vertina Lietuvos mados talentą. Norint nuomoti šią salę, jos kaina būtų 100 tūkst. eurų, tačiau direktorė sutiko skirti patalpas nemokamai", - „Vakaro žinioms" sakė žinomiausias šalies dizaineris J.Statkevičius.
Klausia, ar Lietuva yra ES
Kūrėjas įsitikinęs, kad tokie renginiai yra tikrasis Lietuvos vardo žinomumo didinimas ir geriausia reklama: „Manęs teatro vadovė paklausė, ar mes tikrai esame Europos Sąjungoje? Pasijutau keistai.
Ši kolekcija - investicija į Lietuvos žinomumo didinimą. Man atrodo, kad to seniai niekas nedaro." Dizaineris atskleidžia, kad kolekcija jam kainuos 200 tūkst. eurų. O pagalbos pasirengti tokiam svarbiam aukšto lygio renginiui iš valstybinių institucijų menininkas sulaukė ne itin daug - 14 tūkst. eurų.
Gėda už valdžios požiūrį
„Kolekciją paruošiu be Lietuvos pagalbos, čia nieko naujo. Bet kaip nusivežti 45 manekenes ir dar 30 žmonių personalo? Vežuosi žmones iš Lietuvos, nes ten būtų dar brangiau.
Reikia šiems žmonėms lėktuvo bilietus nupirkti, už kažką reikės manekenėms ir makiažus, ir šukuosenas padaryti, žmones reikės apgyvendinti, pamaitinti. Kur dar apšvietimas, režisierius.
Ir visa tai už 14 tūkst.? Jūs gal juokaujate?!
O kur dar šešis mėnesius dirbantys žmonės, jų atlyginimai ir mokesčiai? Kai taip, tai švaistomi pinigai į visas puses, bet kai reprezentuoti savo šalį, tai pinigų nėra. Kokia gėda.
Ponai ministrai, gal jūs imkite 14 tūkstančių ir darykite kolekciją, konkuruokite Paryžiuje ir deramai reprezentuokite Lietuvą? Gal jums pavyks!
Viską darau už savo sunkiai uždirbtas lėšas, atstovauju Lietuvai, bet už viską moku pats. Taip buvo, kai prieš 24 metus metus vykau į Paryžių pristatyti kolekciją, taip pat yra ir dabar", - sako dizaineris.
Jis neslepia, kad pamačius naują Vilniaus reklamą ir sužinojus, kokia jos kaina, apima gėda: „Gal aš nesu ekspertas, bet akis ir skonį turiu, dirbu šioje srityje 35-erius metus ir tikrai žinau kainas. Atleiskite, ponai, bet tokia beskonybė, senamadiška ir banali idėja apmokama 500 tūkst. eurų? Man akivaizdu, kad tai kainavo kapeikas.
Kaip taip galima?
Bet gal aš jau nieko nebesuprantu.
Pas mus tokie dalykai jau įprasti: tai kalėdinės eglutės už 350 tūkst. eurų, tai reklaminis klipas už pusę milijono. O kur dar stadionas, kurio laukiame 87-erius metus. Milijonai dingo ir kaltų nėra.
Palangos pliažuose per 30 metų nėra nei dušų, nei tualetų, teršiamos kopos ir jūra. Gėda, ponai! Visa tai su kriminaliniu atspalviu", - piktinasi J.Statkevičius.
Jis neslepia, kad situacija - labai apmaudi: „Pasirodo, Lietuvoje gali būti talentingiausiu ir darbščiausiu, bet valstybė pagalbos rankos neišties. O menkaverčiai, apgailėtini, beskoniai klipai gauna kosmines mokesčių mokėtojų lėšas.
Gėda, nors niekas nuo to turbūt ir nepasikeis. Ir taip valdininkai manęs nekenčia už teisybės sakymą. Negaunu nei premijų, nei scenos kryžių. Matyt, todėl, kad nemoku padlaižiauti. Nejau tik tiek nusipelniau, stengdamasis laikyti Lietuvos mados industriją aukštumoje šiuos 35-erius metus?" - svarsto dizaineris.
Nieko padaryti negali
Kaip „Vakaro žinioms" nurodė Lietuvos kultūros institutas, pateiktos paraiškos, maksimaliai gali būti finansuojamos 70 proc. Tiek ir buvo skirta J.Statkevičiaus projektui. Tačiau Theatre de la Ville programos vadovė C.Verlet išreiškė interesą ne J.Statkevičiaus parodai, kaip buvo pagal projekto aprašymą, o naujausios kolekcijos pristatymui. „Tokia sėkmė, be abejonės, turi papildomų finansinių iššūkių. Tačiau peržiūrėti J.Statkevičiaus projekto finansavimą nebeturime teisinio pagrindo, Kultūros ministerijos paskirtos lėšos Sezono programai yra išdalintos", - nurodė instituto atstovė Rasa Jakilaitienė.
Tarp finansuotų projektų yra ir tokių, kuriems buvo skirtos daug didesnės sumos (100 tūkst., 117 tūkst., 210 tūkst. eurų). Iš viso - kiek daugiau nei 2,5 mln. eurų. Kaip nurodė instituto atstovė, institutui 2023 metams buvo skirta 140 tūkst. eurų Lietuvos kultūros sezono Prancūzijoje 2024 m. parengiamiesiems projektams vykdyti, o 2024 metams buvo skirta 3 090 tūkst. eurų programai įgyvendinti.
Jolantos Blažytės komentaras
Viena iš prie J.Statkevičiaus kolekcijos pristatymo Prancūzijoje prisidėjusių verslininkių, Jolanta Blažytė, apie naujajį Vilniaus reklaminį klipą įžvalgomis pasidalijo socialinio tinklo anketoje.
„Apie Bullshit‘o kūrėjus, t.y „Go Vilnius" kontorą, duomenys yra vieši. Deja, informacija apie jų kuriamus projektus yra šiek tiek slaptesnė.
Tik žinome, kad „Go Vilnius" formuoja tarptautinį įvaizdį, skatina turizmą ir užsienio investicijas, organizuoja konferencijas, palaiko Ukrainą ir pan.
Gauta nauda iš minėtų projektų - labai abstrakti ir sunkiai pamatuojama, duomenų, kiek kiekvienam projektui buvo išmesta pinigų, nerandu (jei kas turite, tai būčiau dėkinga, jei atsiųstumėte), o faktas, kad pinigų plovėjai yra geriausi „projektų" draugai, yra senas, kaip Vilniaus reklamoje pavaizduotas tūlikas", - rašė verslininkė.
Ji pasidalino „Go Vilnius" 2022 m. metine ataskaita ir trumpai nurodė, ką joje galima rasti: „Čia dirba 54 darbuotojai, kurių vidutinis atlyginimas - 3500 eur.
Jiems prikapsi ir 13-tas atlyginimas - sprendžiu iš to, kad 2023 m. gruodžio mėn vidutinis darbuotojų atlyginimas buvo dvigubai didesnis - net 5993 Eur. (Ach, parašiau ir pagalvojau, kad mūsų ministrai numirs iš pavydo).
Darbuotojai gauna ir papildomų naudų: sveikatos draudimą, apmokamas papildomų atostogų dienas, kompetencijų ugdymo biudžetą, komandos formavimo veiklas. Gali dirbti lanksčiu grafiku ir iš bet kurio pasaulio kampelio.
„Taigi vien šios kontoros išlaikymas mokesčių mokėtojams per metus kainuoja apie 3 milijonus eurų.
Bet pati didžiausia gėda yra ta, kad mūsų menininkai ir didieji kūrėjai, norėdami pasaulyje garsinti Lietuvą, lieka už borto.
O dabar įsivaizduokime: jei tie milijonai, kurie šiuo metu skiriami „Bullshit" kūrėjų išlaikymui ir jų „kūrybos" produktams, būtų skirti garsiems Lietuvos menininkams.
Tiems, kurie didžiosiose pasaulio scenose demonstruotų savo kūrybą, kviestų į savo pristatymus vietinę žiniasklaidą (kai demonstruojamas grožis, o ne šūdas, tai už transliacijas mokėti nereikia) ir tuo pačiu kviestų turistus bei investuotojus atvykti į Lietuvą. Tiesiog palyginkime efektą."
Rašyti komentarą