Bepiločių orlaivių skrydžius reguliuos Europa

Klaipėdos miesto savivaldybės taryba yra patvirtinusi per dešimt įvairių strateginės reikšmės objektų ir teritorijų, virš kurių bepiločių orlaivių skrydžiai yra griežtai reguliuojami. Netrukus klaipėdiečių jau niekas nebeklaus, kur galima, o kur ne skraidinti dronus. Už vietinius galvos Europos Sąjungos vykdomosios valdžios institucija - Europos Komisija.

Klaipėdos miesto savivaldybės administracija parengė ir Tarybos komitetams pristatinėja sprendimo „Dėl bepiločių orlaivių skrydžių ribojimo Klaipėdos miesto savivaldybės teritorijoje“ panaikinimo projektą. Pastarąjį uostamiesčio valdžioje esantys politikai patvirtino 2017 metų birželio mėnesio pabaigoje. Siūloma jį panaikinti kaip netekusį galios.

Pasak Savivaldybės administracijos Viešosios tvarkos skyriaus vedėjo Mariaus Poimanskio, tokio sprendimo prireikė dėl pasikeitusios įstatyminės bazės.

Savivaldybių ribojimus panaikino

„Panaikinus Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus įsakymą dėl bepiločių orlaivių naudojimo taisyklių patvirtinimo, Savivaldybė neteko teisės nustatyti ir patvirtinti zonas, virš kurių bepiločių orlaivių skrydžiai yra griežtai reguliuojami bei ribojami. Todėl automatiškai reikia keisti ir Tarybos sprendimą“, - „Vakarų ekspresui“ pagrindinį pasikeitimų motyvą pakomentavo M. Poimanskis.

Buvusios Civilinės aviacijos administracijos (nuo 2019 metų pradžios jos funkcijos perduotos dviem įstaigom - Lietuvos transporto saugos administracijai ir Transporto kompetencijų agentūrai) direktoriaus įsakymas, kuriuo patvirtintos bepiločių orlaivių naudojimo taisyklės, galiojo nuo 2014 metų sausio. Jos šalies savivaldybėms suteikė teisę pačioms riboti bepiločių orlaivių skrydžius, nustatyti sąlygas ar apribojimus tokiems skrydžiams.

Tačiau šių nustatytų taisyklių laikymąsi ir skrydžių kontrolę vykdė ne savivaldybės, o Civilinės aviacijos administracija.

Paskutinę praėjusiųjų metų dieną įsigalioję Europos Komisijos reglamentai nustatė naujas taisykles ir reikalavimus Europos Sąjungos bepiločių orlaivių savininkams bei pilotams. Minėtas Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus įsakymas pripažintas netekusiu galios, o taisyklės panaikintos. Kartu neliko jokio teisinio pagrindo savivaldybėms riboti bepiločių orlaivių skrydžius, nustatyti jų sąlygas ar apribojimus.

Klaipėdos miesto savivaldybė buvo nustačiusi 11 zonų, virš kurių dronų skaidymas ribotas ar griežtai uždraustas.

„Tai įvairiausi strateginės reikšmės objektai ir pastatai. Policija, beveik visa jūrų uosto teritorija. Dalies pastatų valdytojai vėliau dėl įvairių priežasčių paprašė skrydžių ribojimus sušvelninti. Dėl pastatų remonto, stebėjimo iš viršaus ir panašiai. Dabar Taryba neteko teisės apskritai nustatinėti tokias zonas ir jai to daryti nebereikės“, - sakė M. Poimanskis.

Skrydžių kategorijos

Įsigaliojus Europos Komisijos reglamentui visi skrydžiai dronais dabar skirstomi į tris kategorijas - atvirąją, specialiąją ir sertifikuotąją. Apie 95 procentus visų bepiločių orlaivių skrydžių Lietuvoje patenka į atvirąją kategoriją.

Transporto kompetencijų agentūros (TKA) Skrydžių priežiūros skyriaus grupės vadovo Adolfo Kuzborski teigimu, skrydžiams atvirojoje kategorijoje galioja kelios paprastos taisyklės.

„Maksimalus skrydžio aukštis negali viršyti 120 metrų, privaloma laikytis saugaus atstumo nuo žmonių ir pastatų, draudžiama skristi virš žmonių susibūrimų, o nuotolinis pilotas viso skrydžio metu turi vizualiai matyti savo orlaivį. Išlieka ir draudimas skraidyti oro uostų bei aerodromų oro eismo zonose, virš strateginės reikšmės objektų, pasienio zonoje ar kitose ribojamose bei draudžiamose zonose“, - sakė A. Kuzborski.

Pagrindinė pasikeitimų naujovė taikoma sunkesniems nei 250 gramų arba bet kokio svorio bepiločiams su kamera. Jų savininkams privalu registruotis specialioje sistemoje.

„Svarbu tai, kad sistemoje registruojamas ne konkretus įrenginys, o asmuo, kuriam jis priklauso. Tad, jeigu žmogus turi kelis bepiločius orlaivius, tą patį registracijos numerį jis turi nurodyti ant jų visų. Sunkesnius negu 250 gramų bepiločius orlaivius galima skraidinti tik turint nuotolinio piloto pažymėjimą. Jį galima gauti baigus teorinių žinių kursą ir išlaikius internetinį egzaminą“, - akcentavo A. Kuzborski.

Skrydžiai, kurių metu nesilaikoma atvirosios kategorijos reikalavimų (kylama aukščiau negu 120 m nuo žemės paviršiaus arba nuotolinis pilotas nebemato savo orlaivio), patenka į specialiąją kategoriją. Prieš kiekvieną skrydį joje privaloma TKA pateikti prašymą leisti skristi ir skrydžio rizikos vertinimą. Šios kategorijos nuotoliniams pilotams taip pat reikia išlaikyti papildomą teorijos egzaminą TKA egzaminų klasėje.

Sertifikuotoje kategorijoje skrydžiai vykdomi ypač sudėtingomis sąlygomis arba juos atlieka sertifikuoti orlaiviai, kuriems taikomos tinkamumo skraidyti taisyklės. Tokios pačios, kaip ir visiems civiliniams orlaiviams.

Raktažodžiai
Sidebar placeholder