Iškilo „force majeure“ situacija
Susisiekimo ministerija žadėjo, kad daugiau kaip dešimtmetį vietos gyventojų lauktoji 4,7 km ilgio ir 2,5 m ilgio pločio trasa dviratininkams ir pėstiesiems į pajūrį atves jau šį rugsėjį.
Pėsčiųjų ir dviračių takas driekiasi greta valstybinės reikšmės magistralinio kelio A11 Šiauliai–Palanga, ruože nuo 137 iki 141,7 km.
Statybos darbus buvo numatyta atlikti per vienerius metus: jie pradėti pernai rudenį, o turėjo būti visiškai užbaigti šio rudens pradžioje.
Pagal bendrovės „Via Lietuva“ (Lietuvos automobilių kelių direkcijos) ir statybų bendrovės „YIT Lietuva“ pasirašytą rangos darbų sutartį, naujai nutiesto tako nuo Kretingsodžio iki Vydmantų gyvenvietės, t. y. pusiaukelės tarp Kretingos ir Palangos, įrengimo sutarties vertė – 3,6 mln. Eur.
Tačiau darbus atliekančios bendrovės „YIT Lietuva“ dviračių ir pėsčiųjų tako iš Kretingos į Vydmantus projektui vadovaujantis Martynas Ubis „Pajūrio naujienoms“ atskleidė, kad darbai sustabdyti Tenžės upės ruože: „Pasimatė, kad pamatai smenga į durpes.
Projektuotojai turės patikrinti sprendinį ir su geotechnikais ieškoti išeities. Negalėjome šito numatyti.
Norėjome, kad viskas klostytųsi sklandžiai, tačiau dažname objekte iškyla nenumatytų, kitaip sakant, „force majeure“ situacijų.“
Trasa – vaizdinga, nemonotoniška
Dar pernai, prieš įkasant darbų pradžią simbolizuojančią kapsulę, M. Ubis, paprašytas pakomentuoti būsimus darbus, sakė, kad šis projektas – sudėtingas būtent dėl to, kad kerta Tenžės slėnį.
Problemiškiausias ruožas, projekto vadovo žodžiais, būsianti toji 400 m ilgio tako dalis per Tenžės slėnį: „Ten – durpynas, dalį durpyno teks nukasti iki 1,2 m gylio. Nukasti klodai bus keičiami smėliu, danga pakopomis bus tvirtinama tinklu, kad „susirištų“ su būsimu taku.
Pakeltas dviračių takas bus įrengtas paraleliai su keliu Šiauliai–Palanga, tačiau takas vis vien bus žemiau apie 2 metrus.“
Prieš pradedant šiuos sudėtingus darbus slėnyje, pirmiausia buvo atlikti geologiniai tyrimai, įvertintas gruntas, o realūs statybos darbai pradėti pavasarį, tačiau vis dėlto iškilo nenumatytų problemų.
Ilgiausi įrengto tako ruožai vingiuoja palei kelią Šiauliai–Palanga, bet vietomis nuo jo dėl šlaitų ir saugumo nutolę ir apie 10–15 m.
Takas nėra monotoniškas: užsuka į vaizdingas giraites, vingiuoja per kalvas, leidžiasi į erdvų slėnį. Vykdant projektą, pasak M. Ubio, įrengta per 10 nedidelių stovėjimo aikštelių: penkios jų iki maumedžių giraitės už Tenžės – ten dviračių takas išraito kilpą, o jos aukščiausiame taške įrengtas sustojimas su suoliukais.
Dar dvi aikštelės įrengtos Kvecių miškelyje, po vieną – priešais miškelį ir ties degaline „Viada“, dar kelios – už Tenžės į Vydmantų pusę.
Pagal projektą palei kelią buvo numatyta pašalinti apie 250 medžių. „Bet realiai jų teko išpjauti gerokai daugiau. Kad ir kaip bandėme išsaugoti, nepavyko, nes takas eina per du miškelius“, – sakė projekto vadovas.
Tako laukiama jau 13 metų
2022 m. Susisiekimo ministerija pirmąjį kartą inventorizavo esamą šalies dviračių ir pėsčiųjų takų infrastruktūrą, o svarbiausias jungtis prioretizavo kartu su „Via Lietuva“ ir šalies savivaldybėmis.
Vienas šių objektų – ir buvo ilgai vietos gyventojų dešimtmetį lauktas takas Kretinga–Vydmantai.
Kasmet šalia valstybinės reikšmės kelių Lietuvoje planuojama nutiesti po 42 km pėsčiųjų ir dviračių takų.
„Suskaičiuota, kad nuo projekto sumąstymo ligi šios dienos sukako 12 metų. Procesas užtruko, nes kelias eina per privačius sklypus, kuriuos teko išpirkti iš savininkų“, – pernai prieš pradedant tako tiesimo darbus ir įkasant kapsulę, kalbėjo Kretingos rajono meras Antanas Kalnius.
Palangos miesto meras Šarūnas Vaitkus tuomet pastebėjo, kad jūra ir Palanga asocijuojasi su dviračiais: „Poilsiautojai, kurių Palangoje kasmet apsilanko gerokai per 1 mln., labai pamėgę važiavimo dviračiais pramogą, o Lietuvos pajūris tampa vis populiaresne turizmo meka – tiesiami ir atnaujinami dviračių takai nuo pat Šventosios iki Neringos, o naujasis takas iš Kretingos dar labiau pasitarnaus atvykstantiems svečiams.“
Rašyti komentarą