„Google“ paieškos rezultatus apibendrinantis dirbtinis intelektas juokina internautus: ar tai tikrai gera idėja?

Neseniai „Google“ paskelbė atnaujinsianti savo jau ketvirtį amžiaus skaičiuojančią paieškos sistemą. Jos viršuje nuo šiol atsiras dirbtiniu intelektu (DI) apibendrintas paieškos rezultatas. Tiesa, pirmieji šią naujovę išbandę internautai jau susidūrė ir su jos spragomis – vieniems DI pasiūlė paragauti akmenų, o kitiems – be pasekmių nušokti nuo uolos. Lukas Keraitis, „Tele2“ Inovacijų ekspertas, sako, kad nors „Google“ jau ėmėsi taisyti savo klaidas, kokybiškai paieškos rezultatus apibendrinančio DI dar gali tekti palaukti.

Davė absurdiškų patarimų

Socialiniuose tinkluose galima pamatyti vis daugiau pavyzdžių, kaip veikia naujoji „Google“ paieškos funkcija – dirbtiniu intelektu apibendrintas paieškos rezultatas. Pirmieji šį atnaujinimą išbandė JAV gyventojai, o likusiam pasauliui dar teks palaukti. Tačiau tai, pastebi L. Keraitis, suteikia „Google“ daugiau laiko ištaisyti spragas.

„Pirmieji atsiliepimai gana anekdotiški – internete gausu pavyzdžių, kai paieška stipriai prašauna pro šalį. Pavyzdžiui, ji siūlo nėščioms moterims rūkyti po kelias cigaretes per dieną, picos pagardus priklijuoti klijais ir bando įtikinti, kad nušokus nuo uolos nenukrisi tol, kol nežiūrėsi žemyn. Tokius rezultatus užfiksavę internautai ir juokėsi, ir pyko – juk neteisingi atsakymai gali atnešti ir žalos“, – sako L. Keraitis.

Netrukus buvo atsekta, kad kai kurie klaidinantys atsakymai atkeliavo iš socialinio tinklo „Reddit“ – vieno didžiausių viešų internetinių forumų. „Google“ dar metų pradžioje paskelbė mokėsianti „Reddit“ mainais į platformos turinį, kuris bus naudojamas DI paieškos rezultatų modelio apmokymui.

Anot L. Keraičio, paieškų apibendrinimui su dirbtiniu intelektu „Google“ ruošėsi apie metus, bet startuoti sklandžiai nepavyko. Panašias funkcijas jau siūlė kitos naršyklės ir jų įskiepiai, pavyzdžiui, „ChatGPT for Google“, leidęs šalia įprastų paieškos rezultatų matyti ir „ChatGPT“ atsakymo variantą.

„Situacija kiek priminė pirmąsias „ChatGPT“ paleidimo dienas, kai internautai taip pat rado gausybę spragų – pavyzdžiui, buvo galima gauti atsakymą, kaip pasigaminti bombą. Dalis informacijos ieškotojų išvis abejoja tokios funkcijos reikalingumu, kiti (tarp jų ir akademikai) pažymi, kad dideli kalbos modeliai, kurių pagrindu ir sukurtas rezultatų apibendrinimas, neturi žmogiškojo intelekto. Abejojama, kad jie išvis pajėgūs atlikti kokybišką apibendrinimą ir kritikuojama, kad tai daroma per anksti“, – teigia „Tele2“ Inovacijų ekspertas.

Jau sureagavo į kritiką

Nepaisant nesklandumų, „Google“ tęsia DI funkcijos plėtojimą ir sakosi per metus atpiginę vienos užklausos kainą 80 proc. Tačiau, eksperto teigimu, tokia „Google“ paieškos funkcija keičia ir pačią interneto ekosistemą.

„DI apibendrinus rezultatus, informacijos ieškotojui nebereikia spausti ant naujienų portalo antraštės, jį atsidaryti. „Gartner“ tyrimų bendrovė skaičiuoja, kad interneto srautas iš paieškos iki 2026 gali sumažėti ketvirtadaliu. Naujienų portalams tai gali suduoti tam tikrą smūgį, kadangi kaštai išlieka tokie patys, bet lankytojų į interneto svetainę ateina mažiau – juk atsakymą jiems (pažiūrėjęs į naujienų portalus) jau „sukramtė“ ir pateikė DI“, – sako L. Keraitis.

Jis pastebi kad „Google“ visomis išgalėmis taiso nevykusius rezultatus, bet tai jau daro sulaukusi nemažai kritikos. „Google“ pripažįsta padariusi klaidų ir išties stengiasi jas ištaisyti. DI yra sunku suprasti sarkazmą, tad juokingą patarimą jis gali priimti už gryną pinigą. O ar naudotojams prigis ši funkcija, parodys laikas“, – sako „Tele2“ Inovacijų ekspertas.

Prieš kelias dienas bendrovės atstovai paskelbė, kad jau atliko savo techninių sistemų patobulinimus – sukūrė geresnius beprasmiškų užklausų aptikimo mechanizmus ir apribojo satyros ir humoro turinio įtraukimą, taip pat ištaisė spragas, dėl kurių galėjo atsirasti klaidinančių patarimų.

Gemius

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder