Tokiais atvejais pedagogų ir tėvų nuomonės išsiskiria į dvi priešingas stovyklas. Vieni už tai, kad reikia skatinti siekti pergalių, o kiti mano, kad svarbiausia – ne pergalė, o dalyvavimas.
Pastarieji stengiasi apsaugoti vaikus nuo nesėkmių, kad jie neįgytų nevisavertiškumo komplekso.
L. Stade įsitikinusi, kad reikia įdiegti vaikams, jog nesėkmė nėra kokia nors nelaimė, o tik vienas iš gyvenimo patirties rūšių.
Nesėkmės baime demoralizuoja taip, kad vaikas gali nenorėti bandyti jokios naujos veiklos. Kaip palaikyti vaiką tokiais atvejais?
Pradėti reikia nuo to, kad nesėkmės ir klaidos būna skirtingo sunkumo laipsnio ir rimtumo. Jeigu vaikas išmoks matyti tuos skirtumus, tai pradės suprasti, o ne paprasčiausiai bijoti. Jis galės paaiškinti savo klaidą ir valdyti emocijas.
Be to, jeigu klaida nebuvo „nusikaltimo“ dydžio, reikia būtinai padaryti išvadas. „Kitą kartą reikės geriau pasiruošti kontroliniam darbui.“
Sėkmė suaugusiojo gyvenime dažniausiai išplaukia iš žinojimo apie savo talentus. Tėvų ir mokytojų užduotis yra sukurti tokias sąlygas, kad vaikas atrastų savo privalumus.
Kartu jis pats sužinos apie savo silpnąsias vietas, todėl nereikėtų orientuotis į pažymius.
Kartais tvirtumo stoka pastebima tokiuose asmenyse, kurių nepavadintume silpnais. Sunkiausiai su nesėkmėmis susidoroja mergaitės pirmūnės.
Kaip išauginti drąsius žmones?
Normalizuokite nesėkmes
Nereikia reaguoti į jas taip, tarsi būtų ko bijoti. Nesėkmė – tai tik viena iš gyvenimo patirčių, su kuriomis mes susiduriame reguliariai. Nesėkmė gali būti karti, bet gali būti ir naudinga.
Atsakomybė
Mokykite vaikus prisiimti atsakomybę už savo nesėkmes ar laimėjimus, nekaltinkite jų ir nelaukite pasiteisinimų.
Analizė
Išmokykite numatyti arba nustatyti pasekmes. Koks bus klaidos ar nesėkmės mastas ar sunkumas? Kokie rezultatai? Ir leiskite vaikui pakankamai ilgai svarstyti situaciją.
Išvados
Iš kiekvienos nesėkmės reikia padaryti išvadą ateičiai. Ką naudingo jis sužinojo?
Įvairovė
Tegul vaikas išbando kiek tik įmanoma daugiau visokiausių fizinės ir intelektualinės veiklos rūšių. Padėkite jam atrasti savo talentus ir silpnybes. O paskui padėkite jam kovoti su silpnybėmis.
Rizika – kilnus dalykas
Sukurkite namuose palankią atmosferą, kad vaikai nebijotų rizikuoti. Skatinkite jų kūrybingumą, padėkite jiems išreikšti savo nuomonę ir argumentuoti savo požiūrį. Tegul jie bando naujus dalykus, nei jeigu mano, kad atrodys kvailai ar juokingai.
Rašyti komentarą