Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro vadovė Laima Vilimienė: „Išeinu ramia širdimi“
(11)Kultūros ministerija šią savaitę paskelbė, kad nuo kovo 2 d. laikinuoju Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro generaliniu direktoriumi skiriamas Audrius Kundrotas. Jis iki šiol ėjo LNOBT generalinio direktoriaus pavaduotojo, Rinkodaros departamento vadovo pareigas ir pakeis vieną kadenciją teatrui vadovavusį Joną Sakalauską.
Kultūros ministerija informuoja, kad laikinuoju teatro vadovu A. Kundrotas skiriamas siekiant užtikrinti sklandų darbų tęstinumą teatro sezono pabaigoje ir pasirengimą įgyvendinti suplanuotus infrastruktūros tvarkymo projektus, dėl kurių LNOBT šį sezoną užbaigs anksčiau.
Teatro vadovo pareigas A. Kundrotas eis tol, kol bus paskirtas naujas teatro generalinis direktorius.
Primename, kad Kultūros ministerijai paskelbus, jog LNOBT vadovo konkursą laimėjo L. Vilimienė, šio teatro bendruomenė išreiškė nepasitenkinimą konkurso rezultatais ir viešą palaikymą teatro vadovui J. Sakalauskui.
Teatro bendruomenė paskelbė peticiją, kurioje keliamas klausimas dėl konkurso skaidrumo, argumentuojant, kad L. Vilimienė yra susijusi su komisijos nariais.
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija nusprendė netirti LNOBT vadovo konkurso.
J. Sakalauskas teatro direktoriaus konkurso rezultatus apskundė teismui.
Kultūros ministras Simonas Kairys yra sakęs, kad konkurso sprendimo keisti neketinama, o jo skaidrumas nekelia abejonių.
L. Vilimienei pradėjus vadovauti Klaipėdos valstybiniam muzikiniam teatrui, prasidėjo didžiulis pastato statybų ir rekonstrukcijos projektas, ir darbuotojai turėjo išsikelti į laikinus namus. Su šio teatro bendruomene vadovė išgyveno ir COVID-19 pandemiją, ir karą Ukrainoje.
Kaip jaučiatės, eidama dirbti į LNOBT kolektyvą, kuris viešai pareiškė nepageidaujantis jūsų kaip vadovės?
Sakyčiau, kad realybei artimesnė klausimo formuluotė būtų tokia: kaip jaučiatės ateidama dirbti į kolektyvą, kuriame tvyro didžiulė įtampa, baimė ir emocijų gausa.
Esu minėjusi, kad pirmasis mano darbas bus susitikti su darbuotojais ir juos išklausyti. Mes turime bendrą tikslą ir bendrą kūrybinį darbą Lietuvos žmonių labui.
Neabejoju, kad tęsime gerus darbus ir kartu puoselėsime LNOBT nacionalinę misiją.
Kodėl užuot tęsusi pradėtą darbą Klaipėdoje, nusprendėte grįžti į Lietuvos nacionalinį operos ir baleto teatrą ir pretenduoti į vadovo pareigas?
Šis klausimas man dažnai užduodamas. Tačiau klausiantys greičiausiai pamiršta, kad mano darbo sutartyje, kaip ir visiems su terminuotomis sutartimis dirbantiems vadovams, nėra numatyta automatinio pasilikimo galimybė.
Sprendimas bandyti dalyvauti paskelbtame konkurse į LNOBT generalinio direktoriaus poziciją gimė kone paskutinę minutę. Apie tai nežinojo niekas, išskyrus mano vyrą.
Nusprendžiau kandidatuoti, kai supratau, kad noriu išdėstyti ir pateikti savo supratimą, kokia turėtų būti Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro misija ir paskirtis, kaip jis turėtų veikti artimiausius penkerius metus.
LNOBT veiklos programa, strategija sugulė į popieriaus lapus... Kita vertus, profesine prasme aš tam ruošiausi visą gyvenimą: išsilavinimu, darbo patirtimi įvairiose atlikėjų meno organizacijose, atidžiai stebėdama visą šalies kultūros lauką, tarptautinį, ypač operos ar muzikinių teatrų kontekstą, menines kryptis, kūrėjus, jų darbus.
Didžiulė patirtis ir sukauptų žinių analizė tapo mano programos pagrindu Lietuvos nacionaliniam operos ir baleto teatrui.
Kokie svarbiausi darbai lieka nebaigti Klaipėdoje?
Muzikinio teatro rekonstrukcija. Nors ji dar nebaigta, bet visi paruošiamieji darbai, priklausantys nuo teatro vadovybės, jau įvyko, tad aš išeinu ramia širdimi.
Tai, kas vyksta šiuo metu, yra jau statybos specialistų ar investicinio projekto vadovo darbai, o pabaigtuvių data - jau aiški.
Suplanuota, kad Muzikinio teatro statybos bus baigtos 2023 metų gruodį, o tada liks derinimo ir pastato pridavimo darbai.
Apibūdinkite, kokie jums buvo praėję penkeri metai Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre?
Nuostabūs! Kartu ir labai sudėtingi.
Kartais juokauju, kad vos pradėjus dirbti teko nugriauti teatrą ir vėl pradėti jį statyti.
Tik pradėjus vadovauti Klaipėdos valstybiniam muzikiniam teatrui, prasidėjo didžiulis pastato statybų ir rekonstrukcijos projektas, o darbuotojai turėjo išsikelti į laikinus namus.
Per šį laiką pasaulį ir mūsų kraštą ištiko dvi krizės - pandemija ir karas. Visa tai išgyvenome kartu su Muzikinio teatro bendruomene.
Gyvenome be namų, be teatro, tačiau penkeri metai Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre buvo įspūdingi, fantastiški, palikę daugybę šiltų prisiminimų.
Juk per šį laiką įgyvendinta tiek gražių projektų, ne tik labiausiai matomų ir ryškių premjerų (o jų būta 20), bet ir rezidencijų, meninių, visuomeninių projektų, akcijų, skirtų padėti Ukrainai.
Teko patirti daugybės aktyvių, kūrybingų žmonių įsitraukimą į teatro kūrybinius procesus, kai padarėme daugiau, nei, atrodytų, leidžia galimybės, o pasiekti rezultatai pranokdavo galimybes ir vizijas.
Nuoširdžiai džiaugiausi matydama, kad su kiekvienu nauju projektu, spektakliu Muzikinio teatro bendruomenė pranoksta pati save ir sparčiai tobulėja. Tai - fantastiškas jausmas! Linkiu tai patirti kiekvienam vadovui!
Kas labiausiai įsiminė?
Būta daug įspūdingų momentų, tačiau turbūt pats įspūdingiausias dalykas buvo R. Wagnerio operos „Skrajojantis olandas“ pastatymas.
Tai bene ryškiausias iš visų Klaipėdoje patirtų įspūdžių.
Prisiminkime, kad sumanymas senoje laivų statykloje, ant marių kranto, pristatyti operą gimė 2020 m. pavasarį, kai pasaulį dar kaustė pandemija, o planuoti ar net svajoti buvo gana sudėtinga.
Juk tuo metu nevyko net spektakliai, Muzikinio teatro kolektyvai dirbo nuotoliu. Tačiau būtent tada pradėjome gvildenti ypatingą projektą elinge ir jis buvo įgyvendintas. „Skrajojančio olando“ premjera įvyko dar žiūrovams sėdint saugiu atstumu.
Šis „kūdikis“ gimė sudėtingomis sąlygomis, kai buvo labiau pasikliaunama intuicija nei racionaliai planuojant.
Galiausiai po „Skrajojančio olando“ pristatymo, rudenį, pasaulį užklupo antra pandemijos banga, o teatras vėl užsidarė... Mes vos spėjome parodyti premjerą arba, kaip juokaujama, pralindome pro adatos skylutę.
Ne aplinkybės, o rezultatas svarbiausia. Ne vienam tiesiog sukirbėjo širdis išvydus, kas 2020 metų vasarą gimė elinge. Ir visa tai talentingų mūsų tautiečių pajėgomis.
„Skrajojantis olandas“ pranoko visus įsivaizdavimus bei suteikė nuostabų pasididžiavimo jausmą, o dar daugiau - tikėjimo, kad mes - kūrėjai, atlikėjai, teatro komanda - galim, ir galim dar daugiau. Mes, lietuviai, Klaipėdoje sukūrėme didingą meno kūrinį!
Tai išaugino tikėjimo mūsų talentinga ir drąsia tauta sparnus.
Kokias patirtis ar pamokas gavote?
Daugybė patirčių ir labai daug pamokų.
Įspūdingiausios patirtys - kūrybinės. Nuostabu, kai pavykdavo suvesti kūrinius su kūrėjais ir atlikėjais, t. y. rasti kūrėjui ar atlikėjui jam tinkamiausiai atsiskleisti leidžiantį veikalą, kai įvykdavo nepaaiškinama kūrybinė chemija ir įvykdavo premjeros gimimo stebuklas. Tas procesas - labiausiai motyvuojantis ir įkvepiantis.
Greta gražiųjų pamokų teko išmokti ir sudėtingąsias. Būta kritinių situacijų, kai atrodė, kad viskas - užstrigome.
To nepasakoji nei bendruomenei, nei aplinkiniams.
Visgi pati sau atradau, o gal tik įtvirtinau, žinojimą, kad visada būtina tikėti, jog rasi tai problemai tinkamiausią sprendimą. Jei ne iš karto, tai netrukus. Kartais reikia truputėlio laiko, kad tinkamai sugultų visos būtinos sąlygos, bet svarbu tikėti, o tvirtas tikėjimas visada skatina judėti į priekį.
Ir dar pajuokausiu - labai patobulinau vairavimo įgūdžius...
Ką dabar darytumėte kitaip?
Sunku pasakyti, nes nuolat veikėme force majeure sąlygomis. Visada ieškojau tinkamiausio sprendimo esamoje situacijoje. Vienodų užduočių čia nebūna.
Ko palinkėtumėte būsimam Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro vadovui?
Didelių, gražių planų, didesnių nei buvusieji, ir kuo didžiausios sėkmės juos įgyvendinant. Naujasis vadovas startuos puikioje pozicijoje: ateis vadovauti naujai pastatytam teatrui. Jo laukia įkurtuvės, tad naujam vadovui linkiu kuo sklandesnio įsikūrimo naujame pastate.
Naujas žmogus ateis vadovauti Klaipėdos valstybiniam muzikiniam teatrui, kuris įdomus ne tik Vakarų Lietuvos, šalies, bet ir visai tarptautinei meno mylėtojų bendruomenei. Jam reikia galvoti apie tai, kaip šią įstaigą reprezentuoti aukščiausiu lygiu.
Svarbiausia - būsimam vadovui palieku nuostabų kolektyvą, kuris geba kalnus nuversti. Belieka šiuos žmones mylėti, puoselėti ir viskas pavyks!
Rašyti komentarą