Mūza Rubackytė ir styginių kvartetas „Mettis“ supažindins su dramatiška XX a. muzika

Iškili pianistė, Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatė, kultūros diplomate vadinama Mūza Rubackytė ir prestižinių konkursų laureatas, energingas styginių kvartetas „Mettis atvyksta į Klaipėdą su istoriškai svarbia programa. Prieš metus jie išleido naują kompaktinę plokštelę „Shostakovich–Weinberg. Dramatic Russian Legacy (kompanija „Ligia Digital), kurią ir pristatys būsimo koncerto metu. Koncertinė programa „Dramatiškasis XX a. palikimas“ gyvai skambės birželio 9 dieną, trečiadienį, 18.30 valandą Klaipėdos koncertų salėje.

„Tarptautinės prancūzų įrašų kompanijos „Ligia“, su kuria aš jau dirbau ir anksčiau, projektas atsirado mano iniciatyva. Kompanija pritarė mūsų sumanymui įrašyti Mieczysławo Weinbergo ir Dmitrijaus Šostakovičiaus fortepijoninius kvintetus. Šie du ypač svarbūs ir produktyvūs kompozitoriai gyveno tuo pačiu metu, tačiau gerai žinomas buvo tik antrasis. Nežinomas nei Sovietų Sąjungoje, nei pasaulyje Weinbergas tarsi slėpėsi Šostakovičiaus šešėlyje – tyliai rašė savo gilius, retai atliekamus kūrinius. Ši kompaktinė plokštelė man labai brangi, nes jai ruošiantis Anapilin išėjo mano mylima Mama“, – pasakojo M. Rubackytė. Nors kompaktinės plokštelės pristatymas Lietuvoje vyksta tik dabar, tačiau jos įrašai jau entuziastingai palankiai vertinami Europos muzikos apžvalgininkų.

2019 m., minint lenkų ir žydų kilmės kompozitoriaus Weinbergo 100-ąsias gimimo metines, prasidėjo tikras jo kūrybos renesansas. Melomanams atsivėrė nepaprastai dramatiška Weinbergo kūryba, perteikianti skausmingą totalitarizmo epochos kūrėjo gyvenimo sudėtingumą ir gebėjimą šią patirtį perteikti savo muzika. Jo ir panašaus likimo Šostakovičiaus kameriniai opusai bene giliausiai ir nuoširdžiausiai perteikia šiuos egzistencinius skaudulius.

Weinbergo Fortepijoninis kvintetas f-moll, op. 18, sukurtas Antrojo pasaulinio karo metais, yra itin monumentalus ir originalus savo įtaigiais emociniais, faktūriniais bei ritminiais kontrastais.

M. Rubackytė D.Matvejevo foto

„Weinbergą 1995 m. su Vilniaus kvartetu atlikome Prancūzijoje. Buvau tiek apstulbinta šio šedevro, kad negalėjau neišreikšti savo įspūdžio tiesiogiai pačiam Weinbergui. Tai buvo nepamirštamas pokalbis telefonu ir jis, jau sunkiai sirgdamas, labai nudžiugo sužinojęs, kad jo muzika skamba pasaulyje“, – pasakojo M. Rubackytė.

Šostakovičiaus Fortepijoninis kvintetas g-moll, op. 57, yra vienas žinomiausių jo kamerinių kūrinių. „Norėčiau prisiminti, kad Šostakovičiaus kvintetas yra pirmasis mano repertuaro kvintetas, kurį atlikau dar studijuodama Maskvos konservatorijoje. Taigi, tiesioginis šios muzikos perdavimas „iš pirmų lūpų“ mane lydi visą gyvenimą. Lietuvoje kartu su Vilniaus kvartetu jį grojome daugybę metų“, – sako M. Rubackytė.

Mettis

Weinbergo ir Šostakovičiaus tuometė kūryba buvo paveikta stalininių represijų, žydų genocido siaubo, perteikė skausmą ir pasipriešinimą, liūdną nostalgiją ir egzotiką. Tai vieni svarbiausių ir dramatiškiausių XX a. fortepijoninių kvintetų muzikos istorijoje.

Tiek Mūzą Rubackytę, tiek styginių kvartetą „Mettis“ jau ne kartą esame girdėję muzikuojančius Klaipėdos koncertų salėje. Šįkart kviečiame paklausyti itin vertingo jų bendro kūrybinio rezultato.

Raktažodžiai
Sidebar placeholder