Lėtiname greitį: „gulintys policininkai“ ant kelio ne tik miega, bet ir groja
Apsaugoti stambiuosius raguočius
Dirbtiniai kelio nelygumai arba „gulintys policininkai" pirmą kartą pasirodė XX a. pradžioje Jungtinėse Amerikos Valstijose. Pagrindinė jų funkcija, kaip ir šiandien, buvo transporto priemonių greičio ribojimas atskiruose kelio ruožuose.
Tais laikais Amerikoje automobilizacija buvo plėtojama labai sparčiai, nauji keliai tiesiami ir ten, kur anksčiau ramiai ganydavosi karvės. Karvės tokiai įvykių eigai pasiruošusios nebuvo, todėl neretai atsidurdavo po ratais. Geriausiu atveju ir galvijai, ir vairuotojas atsipirkdavo išgąsčiu.
Iškilumus ant kelio konstruodavo fermeriai, kurie, suprantama, buvo tikrai suinteresuoti, kad jų galvijai nenukentėtų. Jie ant kelio kraudavo rąstus ir lentas, iš skaldos ir molio mišinio gamindavo pylimus. Šalia būdavo statomos lentelės su primygtiniu prašymu sumažinti greitį iki 5 mylių (apie 8 km) per valandą.
Kas kam šauna į galvą
Europoje „gulintys policininkai" atsirado netrukus po Pirmojo pasaulinio karo. Augant automobilių skaičiui, atsirado specialūs standartai ir dirbtinius nelygumus imta gaminti pramoniniu mastu.
Vėliau pasirodė ir specialūs ženklai įspėjantys, kad priekyje „guli policininkas". Tokie ženklai praktiškai visur įrengiami netoli mokyklų ir vaikų darželių bei prekybos ir pramogų centrų ir pavojingų kryžkelių.
Skirtingose valstybėse su „skrajūnais", kaip vadinami mėgėjai viršyti leidžiamą greitį, kovojama įvairiai, bet kai kada „gulintys policininkai" tiesiog stulbina. Pavyzdžiui, Egipte ant judrių kelių supilami tokie kalneliai, kad įprastu lengvuoju automobiliu jų neįmanoma pervažiuoti, dugnu nenugremžus nelygumo, net ir vos judant.
Dar vienas vietos ypatumas - federalinės reikšmės keliuose apie dirbtinius nelygumus jokiais ženklais neįspėjama. Tik įsivaizduokite: važiuojate sau naktį 90 km/val. greičiu ir staiga...
Meksikoje pasitaiko „namudinių" kalnelių greičiui mažinti - tiesiog ant kelio sukrautų plonų medžių ir krūmų kamienų. Mokamuose regioninių kelių ruožuose neturtingose pietinėse valstijose tokios konstrukcijos dažnai pakeičia užkardus.
Kitas meksikietiškas „gulinčio policininko" variantas - keletas eilių gan aukštų metalinių iškilumų, išdėstytų šachmatų tvarka. Ispaniškai tai yra vadinama topes.
Ko gero, tai yra nemaloniausias dirbtinis nelygumas pasaulyje: greitį galite sumažinti nors iki nulio, bet vis tiek pajusite, kaip jūsų dantys barška, o stuburas trakši.
Jūsų automobilio topes taip pat nesužavės: bildėti ims net „sveika" pakaba. Beje, Meksika - viena iš šalių rekordininkių pagal „gulinčių policininkų" skaičių.
Švedijoje ir Dž.Britanijoje buvo išrasti „išmanūs" nelygumai: jeigu vairuotojas, artėdamas prie nurodytos kelio atkarpos, mažina greitį, nelygumas arba „nupučiamas", arba nusileidžia po žeme ir automobilis pravažiuoja beveik lygiu paviršiumi.
Jeigu daviklis fiksuoja artėjančio automobilio per didelį greitį, kliūtis lieka standi, ir pažeidėjas gauna juntamą smūgį per pakabą. Švedijoje esama ir „superišmanių gulinčių policininkų"; jie apskritai niekaip nepažymėti. O kam?
Juk vairuotojas matė ženklą, kad važiuoti šia kelio atkarpa leidžiama ne didesniu kaip 40, 50 ar 60 km/val. greičiu! Jeigu vairuotojas nedėmesingas arba nedrausmingas, kliūčių juosta netikėtai iškyla iš asfalto ir mašina gauna juntamą įspėjamąjį smūgį.
Kūrybiški sprendimai
„Gulintys policininkai" - vienas iš labiausiai paplitusių būdų priversti vairuotoją sumažinti greitį, bet kartais valdžia trasose įtaiso ir kitokių išradimų, skatinančių automobilių mėgėjus laikytis nustatyto greičio.
Pavyzdžiui, kai kuriose Europos šalyse keliuose galima pamatyti kartonines figūras, vaizduojančias vaiką su mokykline uniforma, artėjantį prie pėsčiųjų perėjos. Beje, daugelis vairuotojų sako, kad šis vaizdas yra kraupokas, ypač naktį.
Dar viena naujovė - 3D „gulintys policininkai". Kai kuriose šalyse laikytis nustatyto greičio vairuotojai verčiami kitaip, pavyzdžiui, kurstant jų smalsumą ir azartą.
Štai Japonijoje yra muzikinių kelių: mikroskopiniai nelygumai ant asfalto dangos yra išdėstyti taip, kad tik laikantis nustatytų 60 km/val. galima išgirsti malonią, harmoningai skambančią melodiją, nepriklausomai nuo to, koks yra padangų protektorius. Priešingu atveju, tai bus nemaloni kakofonija.
Rašyti komentarą