„Lidl“ toliau diskriminuoja vyresnio amžiaus pirkėjus: tarnybos rekomendacijų nevykdo trejus metus
(21)Vyresnio amžiaus pareiškėjai teigia, kad negali pasinaudoti parduotuvės nuolaidomis, nes neturi išmaniųjų telefonų, o kitos alternatyvos parduotuvė nesuteikia.
Lygių galimybių įstatymo pažeidimas „Lidl“ nustatytas dar 2021 metais, tačiau prekybos centro vadovybė nepaiso Tarnybos rekomendacijų.
Įstatymo pažeidimas nustatytas, bet pokyčių nėra
2021 metais Lygių galimybių kontrolierė Birutė Sabatauskaitė nustatė, kad „Lidl“ sprendimas lojalumo programos nuolaidas suteikti tik mobiliosios programėlės naudotojams, yra netiesioginė diskriminacija dėl amžiaus.
Tąkart skundą pateikęs pareiškėjas teigė, kad yra pensinio amžiaus ir nesinaudoja technologinėmis inovacijomis, tarp jų ir išmaniuoju telefonu, todėl negali pasinaudoti tik programėlės vartotojams suteiktu privalumu įsigyti prekių pigiau.
Anot „Lidl“ atstovų, visi atsisiuntę programėlę gali ja naudotis vienodai, nepriklausomai nuo savo amžiaus ar kitų asmens tapatybės bruožų.
Vis dėlto sąlygos parsisiųsti programėlę įgyvendinimas nėra įmanomas visiems, nors Lygių galimybių įstatymas įpareigoja prekių ir paslaugų teikėjus visiems vartotojams sudaryti vienodas sąlygas gauti tokius pačius gaminius, prekes ir paslaugas bei už juos taikyti vienodas apmokėjimo sąlygas ir garantijas.
„Lidl Lietuva“ vadovybei lygių galimybių kontrolierė rekomendavo apsvarstyti galimybę išplėsti programėlės naudojimosi sąlygas, kad būtų užtikrintos lygios galimybės visiems klientams, nepaisant jų amžiaus, tačiau rekomendacijos iki šiol nėra įgyvendintos.
Apmaudu, kad išmaniosiomis technologijomis nesinaudojantys ar galimybių tam neturintys vyresnio amžiaus žmonės ir toliau jaučiasi žeminami, negalėdami pasinaudoti nuolaidomis lygiavertiškai su kitais pirkėjais.
Dar sykį raginame „Lidl Lietuva“ vadovybę atsižvelgti kontrolierės siūlymus ir atrasti alternatyvų“, – teigia Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos teisininkė Renata Vanagėlienė.
Kodėl svarbu užtikrinti alternatyvą?
Kalbant apie sparčią skaitmenizaciją prekių ir paslaugų sektoriuje, svarbu atkreipti dėmesį į skaitmeninės atskirties rizikas.
Skaitmeninė atskirtis dažnai gali būti suprantama tik kaip įgūdžių naudotis naujausiomis technologijomis trūkumas, tačiau iš tiesų tai apima daug daugiau aspektų – pavyzdžiui, galimybę įsigyti skaitmeninius įrenginius, mokėti už interneto prieigą.
Internetas taip pat kartais gali būti neprieinamas itin atokių vietovių gyventojams. Su skaitmenine atskirtimi dažniau susiduria vyresnio amžiaus žmonės – tiek dėl įgūdžių trūkumo, tiek dėl mažesnių pajamų, didesnių skurdo rodiklių.
ES Pagrindinių teisių agentūros (FRA) atliktas tyrimas rodo, kad Lietuvos vyresnio amžiaus gyventojų naudojimosi internetu rodikliai – 19-oje vietoje Europos sąjungoje. 2021 m. duomenimis, tik 56 proc. 65 – 74 m. amžiaus grupės gyventojų per pastaruosius 12 mėnesių naudojosi internetu.
FRA specialistai spėja, kad 75 m. ir vyresnių gyventojų, grupė gali būti dar prastesnėje situacijoje (tikslių duomenų apie vyriausius gyventojus nėra).
FRA taip pat atkreipia dėmesį į vyresnio amžiaus žmonių, turinčių bent pagrindinius skaitmeninius įgūdžius, statistiką. ES valstybėse net 3 iš 4 vyresnio amžiaus gyventojų šių įgūdžių neturi.
Šioje srityje Lietuva taip pat gerokai žemiau ES vidurkio. Lietuvoje 65 – 74 m. amžiaus grupėje bent pagrindinius skaitmeninius įgūdžius turi tik 13 proc. žmonių (ES vidurkis – 25 proc.).
Komentuoja „Lidl Lietuva" atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė:
„Lidl Plus" mobiliąja lojalumo programėle aktyviai naudojasi visų amžiaus grupių klientai, taip pat – ir senjorai. Tiek Lietuvoje, tiek ir kitose šalyse, kuriose yra ji naudojama. Lietuvos Statistikos departamento duomenimis, pastaraisiais metais vyresnio amžiaus žmonių naudojimas išmaniaisiais telefonais beveik padvigubėjo. Besinaudojančių augimas taip pat pastebimas net ir vyriausių senjorų kategorijoje. Ir šie skaičiai nuolatos auga, mūsų šalies senjorai tampa vis išmanesni ir labiau įgudę technologijų naudotojai. 2023 metų duomenys taip pat rodo, kad apskritai internetu įvairiais išmaniaisiais renginiais naudojasi daugiau kaip 70 proc. vyresnio amžiaus žmonių nuo 55 metų. Nuo pat lojalumo programėlės pristatymo, parduotuvėse darbuotojai nuolatos padeda naudotis programėle, taip pat ir specialiai samdome komandas, kurios padeda žmonėms programėlę atsiųsti, išmokti naudotis jos teikiamomis funkcijomis ir pan. Mūsų internetiniame puslapyje yra pateikta ir informacija video formatu, kurioje pažingsniui parodoma, kaip naudotis programėle. Vertiname ir ketiname atsižvelgti į Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pateiktas rekomendacijas, todėl ateityje planuojame pasiūlyti ir daugiau priemonių, kurios padėtų naudojantis mobiliąja lojalumo programėle. Per šiuos kelis metus, kiek Lietuvoje veikia „Lidl Plus" programėlė, taip pat atsirado ir daugiau būdų, kaip senjorams ir kitoms visuomenės grupėms, pasiūlymus suteikti ir nesinaudojant programėlėmis. Dirbame šiuo klausimu ir netolimoje ateityje pasiūlysime ir daugiau su tuo susijusių sprendimų."
Rašyti komentarą