Martynas Lapas. Asmeninio albumo nuotr.

Martynas Lapas: „Žmogaus kūrybiškumo negali aplenkti jokios mašinos“

„Jaunoji karta vengia rankų darbo. Jai reikia visko dabar, čia ir greitai. Iškart nori nerti į skaitmeninį pasaulį ir pradėti kūrybinius ieškojimus ten. Žinoma, studijos prie to taip pat prisitaiko, tačiau klasikinių dalykų akademijoje neišvengsi“, - pasakoja VDA Klaipėdos fakulteto grafinio dizaino, tipografikos, skaitmeninių ir spaudos technologijų bei grafinio dizaino istorijos dėstytojas Martynas Lapas.

M. Lapas pasakoja apie grafinio dizaino tendencijas, pasaulines madas ir talentingus savo studentus, puošiančius mūsų miestą.

Gal galite mums papasakoti apie grafinį dizainą?

Grafinis dizainas - labai plati specialybė. Ji apima viską aplink mus. Nuo įvairiausių leidinių, tokių kaip žurnalai, knygos, laikraščiai, vizitinės kortelės ar skrajutės iki pakuočių dizaino. Kaskart pažvelgę į telefoną, apsižvalgę aplink namus matome grafinio dizaino pavyzdžių. Įvairūs logotipai, ikonėlės, etiketės, plakatai, videomedžiaga, įvairios reklamos televizoriaus ar kompiuterio ekrane ir panašiai. Internetiniai puslapiai, dabar ypač populiarėjanti virtuali realybė, animacija - visa tai yra grafinio dizaino dalis.

Visose srityse mums gali padėti kompiuterinės technologijos, dabar - ir dirbtinis intelektas. Ar jomis pagrįsta ir jūsų veikla?

Taip, žinoma. Kompiuteris šiandieniniame pasaulyje grafikos dizaineriui yra vienas pagrindinių kūrybos įrankių. Tačiau tai tik įrankis. Dirbtinis intelektas vis labiau skverbiasi į dizaino pasaulį. Jo pagalba jau generuojami vaizdai, videomedžiaga, garsai, tekstas ir taip toliau. Todėl, mano nuomone, grafinio dizaino ir dirbtinio intelekto simbiozė - neatsiejama ateitis. Tačiau žmogaus kūrybiškumo negali aplenkti jokios mašinos, todėl dirbtinis intelektas visada bus tik pagalbinis įrankis dizaino kūrimo procese. Tai tam tikra revoliucija. Panašiai buvo, kai atsirado kompiuteriai. Tada visi bijojo, jog kompiuteris išnaikins kūrėjų, dizainerių specialybę, tačiau taip neatsitiko. Manau, taip pat bus ir su dirbtiniu intelektu.

Rengiate grafinio dizaino parodas.

Kasmet mažiausiai kartą VDA Klaipėdos fakultetas stengiasi surengti studentų darbų parodas. Jose pristatoma studentų kūryba. Fotografijos, kaligrafijos, plakato, knygos meno ir kiti darbai. Didžiausia ir rimčiausia paroda būna vasaros pradžioje, kuomet organizuojame studentų baigiamųjų darbų ekspoziciją. Joje visi tais metais akademiją baigiantys studentai pristato savo baigiamuosius darbus ir projektus.

Pernai VDA organizavo pirmąją studentų darbų parodą nacionaliniu mastu „VDA Graduation show“. Ji vienu metu vyko Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Telšiuose. Klaipėdoje paroda buvo organizuojama mūsų partnerių KKKC parodų rūmuose. Planuojama, kad tai virs gražia kasmetine tradicija.

Esate projekto „40 dizaino kartų“, skirto VDA Klaipėdos fakulteto jubiliejui paminėti, bendraautorius ir albumo „40 dizaino kartų“ dizaino autorius.

Taip, esu šio albumo dizaineris ir bendraautorius. Albumo idėjos autorius ir sudarytojas yra VDA Klaipėdos fakulteto prof. Vakaris Bernotas. Jeigu trumpai apie albumą, tai 2014 metais išleistas albumas, kuris buvo skirtas Klaipėdos fakulteto 40-mečiui paminėti. Bandėme surinkti visus per 40 metų baigusius alumnus ir sudėti jų kūrybą į vieną albumą. Žinoma, visų surinkti ir sudėti į vieną leidinį nepavyko, todėl 2018 metais buvo išleistas antrasis leidimas.

Albumas „40 dizaino kartų“.
Albumas „40 dizaino kartų“.

Jei rūbų mados sostine vadinama Italija, įdomu sužinoti, kas madas diktuoja grafinio dizaino srityje?

Tokios vienos šalies ar miesto įvardinti neįmanoma. Manau, todėl, jog grafinis dizainas yra per daug plati specialybė. Labai daug komponentų, kurie sudaro grafinį dizainą, vyksta įvairiose pasaulio kampeliuose. Pavyzdžiui, istoriškai Šveicarija turi labai gilias šriftų dizaino tradicijas, tačiau tai nereiškia, kad kitose pasaulio šalyse niekas nekuria gerų ir kokybiškų šriftų. Net mados dizaino sostine, kaip jūsų klausime, gali būti įvardijama ne tik Italija, bet, pavyzdžiui, ir Prancūzija. Todėl vieno konkretaus miesto ar šalies, kuri diktuoja grafinio dizaino madas - nėra. Lietuva dažnai save pozicionuoja ir priskiria prie minimalistinio, skandinaviško dizaino. Aplinka, kultūra ir net oro sąlygos daro didelę įtaką grafiniam dizainui.

Minėjote, kad jūsų studentų darbo įrankiai - kompiuteris ir internetas, kad dirbti jie gali iš bet kurios pasaulio vietos? Ar šios profesijos atstovus galima priskirti prie daugiausiai šalyje uždirbančiųjų? Juk girdime, kad kompiuterių specialistams mokama labai daug, o jų rasti - tiesiog neįmanoma...

Nereikėtų painioti grafikos dizainerių ir IT specialistų. Nors darbo principai gana panašūs. Turiu omenyje ir vieni, ir kiti dirba kompiuteriais, tačiau IT rinka daug didesnė ir geriau apmokama nei grafinio dizaino specialistų. Kaip minėjau anksčiau, grafikos dizaineriams kompiuteris yra tik įrankis ir priemonė savo kūrybai išreikšti. Todėl ši specialybė yra patraukli tuo, jog su savo klientais galima dirbti iš bet kurio pasaulio taško. Pavyzdžiui, galite dirbti Ispanijoje su klientais iš JAV ar Singapūro. Visai jokio skirtumo, reikia tik elektros ir interneto.

Atlygis yra labai subjektyvus dalykas. Vienam gali to visai pakakti, kitam uždirbamų pinigų nuolat trūksta. Mano nuomone, grafinis dizainas yra kūryba, intelektinis produktas. Klientai turi suvokti, jog jie moka pinigus ne už tai, kad dizaineris puikiai valdo kompiuterines programas, bet už jo intelektą ir kūrybą. Už tai, jog jis sugalvojo tai, kas yra gražu, traukia akį ir perteikia norimą žinutę.

Klaipėdoje važinėjančių elektrinių autobusų, vandens autobuso, klaipėdiečio kortelės dizainą kūrė Vilniaus dailės akademijos Klaipėdos fakulteto studentai.
Klaipėdoje važinėjančių elektrinių autobusų, vandens autobuso, klaipėdiečio kortelės dizainą kūrė Vilniaus dailės akademijos Klaipėdos fakulteto studentai.

Atrodo, kad kompiuterinės programos leidžia grafinio dizaino specialistu tapti kiekvienam. Dažnas namuose sugeba susikurti vizitinę kortelę ar pan., o kartais mėgėjai taip išpopuliarėja, kad iš to vysto verslą. Kokia jūsų, kaip profesionalo, nuomonė apie tai? Gal ne visada jiems gerai sekasi, nes nepakanka žinių apie spalvų taikymą ir pan?

Taip, šiandien namie naudojantis nemokamomis dizaino programomis ar internetinėmis platformomis galima susikurti ne tik savo vizitinę kortelę, bet ir internetinį puslapį, logotipą ar bet kokį kitą dizaino elementą. Tačiau dažniausia tai generuojama iš šabloninių nuotraukų ir grafikos bankų, todėl nieko ypač unikalaus ir originalaus sukurti nepavyksta. Dažniausiai be kompozicinių, spalvos ir šrifto meno žinių pačiam nieko nepavyks susikurti, tam ir yra grafinio dizaino profesionalai. Mano asmenine nuomone, kiekvienas savo srities specialistas turi dirbti savo darbą ir tos srities profesionalai savo darbą visada atlieka geriausiai.

Savamokslis niekada nebus geresnis už profesionalą.

Ar grafiniame dizaine svarbi estetika?

Labai svarbi. Grafiniame dizaine svarbiausia idėja, originalumas ir estetika.

Mokėtės Vilniaus dailės akademijos Klaipėdos fakultete, o dabar čia studentus mokote pats. Kaip keitėsi ši mokymo įstaiga? Ar pateisina lūkesčius?

Nuo to laiko, kai baigiau mokslus VDA, Klaipėdos fakultetas pasikeitė neatpažįstamai. Jis tarsi gyvas organizmas, kasmet keičiasi ir mutuoja. Ir, žinoma, į gerąją pusę. Didžiausias pasikeitimas - naujos patalpos. Jau dešimt metų VDA Klaipėdos fakultetas įsikūręs pačiame Klaipėdos senamiesčio centre, Daržų g., prie Klaipėdos parodų rūmų.

Kasmet keičiasi ir tobulėja materialinė bazė. Atsiranda virtualios realybės, 3D spausdintuvų, lazerių ir kitos technologijos, kurias studentai pritaiko savo kūrybiniuose projektuose. Pats fakultetas dėl savo veiklos ir aktyvumo kasmet vis labiau tampa žinomas miesto bendruomenei ir būsimiems studentams.

Akademijos bendruomenė Klaipėdoje nėra labai didelė, tačiau tai yra viena iš pagrindinių mūsų stiprybių. Vidutiniškai kurse yra apie 10 studentų. Todėl visi vieni kitus labai gerai pažįsta, draugiškai bendrauja, organizuoja įvairius renginius ir kūrybines dirbtuves.

Stažavotės Lahti dizaino institute (Lahti University of Applied Sciences - Institute of Design) Suomijoje. Kuo skirtingos, o gal panašios studijos užsienyje?

Mokslai užsienyje yra neįkainojama patirtis visais atžvilgiais. Pamatai kitą kultūrą, kitokius žmones, kitą šalį, išlavini kalbos įgūdžius. Tai labai svarbu ir įdomu, todėl fakultete nuolat skatiname studentus dalyvauti studentų mainų programose ir vykti stažuotis į užsienį. Pagal tokias programas pas mus taip pat atvyksta studentų iš kitų šalių ir mokosi čia, Klaipėdoje. Turėjome studentų iš Italijos, Ispanijos, Ukrainos ir pan.

Pačios studijos užsienyje iš esmės skiriasi labai nedaug. Mokoma tų pačių dizaino principų ir taisyklių, tačiau įdomūs ir skirtingi mokymo metodai, universiteto aplinka ir panašiai.

Ko mokote Vilniaus dailės akademijos Klaipėdos fakulteto studentus?

Studentų skaičius kasmet auga. Tai labai gera tendencija ir savotiškas mūsų darbo įvertinimas, nes jaunimas renkasi studijas uostamiestyje ir iš jau studijuojančių ir baigusių dizainerių sužino, kad studijos čia ne tik kokybiškos, bet ir smagios.

Jaunoji karta vengia rankų darbo. Jai reikia visko dabar, čia ir greitai. Iškart nori nerti į skaitmeninį pasaulį ir pradėti kūrybinius ieškojimus ten. Žinoma, studijos prie to taip pat prisitaiko, tačiau klasikinių dalykų akademijoje neišvengsi. Akademinis piešimas, tapyba, skulptūrinė plastika - tai dalykai, kuriuos studentai turi išmokti dar pirmuosiuose kursuose.

Studijos akademijoje apima labai platų spektrą disciplinų. Studentai mokosi ne tik grafinio dizaino, bet įgauna forografijos, videomeno, animacijos, kaligrafijos, tapybos, piešimo, skulptūrinės plastikos, 3D modeliavimo ir kitų dalykų pagrindus.

Įdomu ir tai, kad akademija stipriai įsitraukia į miesto gyvenimą ir aktyviai bendradarbiauja su miesto Savivaldybe. Jei važinėjate Klaipėdos elektriniais autobusais arba plaukiate naujaisiais elektriniais autobusais Dangės upe, jeigu turite klaipėdiečio kortelę - tai mūsų studentų darbai, kurie puošia miestą.

Stengiamės nuolat studentams pateikti tikrų užsakovų užsakymus. Realūs užsakymai - ne tik proga neformaliai atlikti suformuotą užduotį, tačiau ir sukurti kažką tokio, kas bus matoma plačiajai visuomenei. Tai puiki galimybė studentams pasireikšti ir įsirašyti į savo CV, jog dar būdami studentais sukūrė kažką labai reikšmingo.

Esate Lietuvos dizaino asociacijos narys. Kuo jums naudinga ši narystė?

Lietuvos dizaino asociacija - tai dizainerių bendruomenė, kūrybinė bendrija, kuri vienija profesionalius dizainerius. Tai platforma, su kurios pagalba galima bendrauti tarpusavyje, kur pirmiausia pasklinda žinios ir informacija iš dizaino pasaulio. Ši asociacija skatina dizainerių kūrybinį aktyvumą, koordinuoja įvairių organizacijų, kurios dalyvauja dizaino procese, veiklą.

Tam tikra informacija iš mūsų asociacijos pasiekia ir studentus, taigi, tam tikra prasme kartais esu kaip ir ryšininkas, tarpininkas tarp profesionalų ir studentų.

Grafinio dizaino ateities perspektyvos. Neatims jūsų duonos dirbtinis intelektas? Juokauju...

Ne, tikrai ne. Kaip jau minėjau anksčiau, dirbtinis intelektas - tai tik įrankis, platforma tikslui pasiekti. Niekas negali pakeisti kūrybiškumo ir laisvo, netradicinio mąstymo. Žinoma, kiekvienas toks elementas ar įrankis keičia darbą, jo procesą ir visą rinką, tačiau žmonės visada prisitaiko ir dirba toliau. Todėl, mano nuomone, dirbtinis intelektas taps tik dar vienu įrankiu kūrybiniame dizaino procese.

Vizitinė kortelė

Martynas Lapas gimė 1991 m. Palangoje. Mokėsi Vilniaus dailės akademijos Klaipėdos fakultete ir stažavosi Lahti dizaino institute (Lahti University of Applied Sciences - Institute of Design) Suomijoje. 2016 m. įgijo vizualaus dizaino magistro laipsnį. 2018 m. Klaipėdos universitete baigė pedagogikos ir psichologijos studijas. Nuo 2017 m. dirba VDA Klaipėdos fakultete, kur dėsto grafinį dizainą, tipografiką, skaitmenines ir spaudos technologijas bei grafinio dizaino istoriją. Nuo 2016 m. M. Lapas yra Lietuvos dizaino asociacijos (LDA) narys. Nuo 2010 m. dalyvauja įvairiose parodose ir meniniuose projektuose. Projekto „40 dizaino kartų“, skirto VDA Klaipėdos fakulteto jubiliejui paminėti, bendraautorius ir albumo „40 dizaino kartų“ dizaino autorius. M. Lapas gyvena ir dirba Klaipėdoje ir Palangoje.

Asmeninio albumo nuotr.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder