Tokį iššūkį šiais mokslo metais įveikė jaunimas iš 5 kalbiškai mišrių mokyklų: bendramoksliams pristatyta kritinio mąstymo svarba, kalbėta apie žiniasklaidos ir socialinių tinklų įtaką, būdus išvengti interneto priklausomybės, atsakingą elgesį internete.
Tarp projekto dalyvių: Lentvario Henriko Senkevičiaus gimnazija, Vilniaus Adomo Mickevičiaus licėjus, Vilniaus Naujamiesčio mokykla, Rūdiškių gimnazija, Paluknio „Medeinos“ gimnazija.
„Skaitmeninėje erdvėje prabėga didelė dalis jauno žmogaus gyvenimo, čia formuojasi nuomonės, vertybės.
Šią erdvę ir jos rizikas pažinti, atsakomybę už savo žodį ir veiksmą suprasti, žinoti būdus, kaip įgalinti savo balsą internete yra svarbi pilietiškumo ugdymo dalis,“ – sako Martyna Kindurytė, Britų tarybos komunikacijos vadovė, kalbėdama apie Britų tarybos programos „People to People“ projektą „Skaitmeniniame pasaulyje – pilietiškai ir su šviesa“.
– Džiugu, kai jaunimas moko kitus, jie tikrai turi patarimų jaunesniems apie skaitmeninę erdvę, kad ši taptų jiems geresne ir saugesne.“
„LRT šiame projekte mokiniams yra ne tik žinių šaltinis, bet ir atsakingos medijų naudojimo kultūros ambasadorius, – sako LRT.LT portalo vyr. redaktoriaus pavaduotoja Aleksandra Ketlerienė. – Siekiame, kad mokiniai suprastų, kaip skaitmenis pasaulis formuoja nuomonę, daro įtaką sprendimams, kodėl toks kritiškai svarbus tampa pats kritinis mąstymas ir atsakomybė. Mums labai rūpi, kad jauni žmonės jaustųsi įgalinti, drąsūs ir atsakingi skaitmeninėje erdvėje“.
Įgalinti jaunimą perprasti skaitmeninio pilietiškumo temas ir patiems perteikti žinias, savarankiškai paruošiant medžiagą ir pravedant pamoką kitiems mokiniams – toks šio projekto raktas.
„Smagu matyti, kiek daug įtraukiančių praktikų, kurias pradžioje išbandė projekto metu, mokiniai perėmė kaip sėkmingas savo susitikimams.
Ruošdamiesi vesti pamokas kitiems, jie ne tik pagilino savo žinias skaitmeninio pilietiškumo temomis, bet ir išbandė bei lavino organizacinius gebėjimus, viešąjį kalbėjimą, lyderystę – įgūdžius, kurie praktikuojant pilietiškumą pravers visur, ne tik internete,“ – įsitikinusi Lentvario Henriko Senkevičiaus gimnazijos mokytoja Alina Narkevič, kurios vadovaujama klasė dalyvavo projekte.
Pasiruošimai vesti pamokas vyko nuo rugsėjo, kai mokymus apie skaitmeninio pasaulio ypatumus ir dalyvavimą jame vedė ir Skaitmeninės etikos centro ekspertės, ir kūno judesio terapeutės.
Nepastebimai, greta įtraukiančių veiklų, vyksta mokymasis, pavyzdžiui: visų projekte dalyvaujančių klasių susitikime – per protmūšio žaidimą, kurį veda LRT žurnalistės ir dalijasi savo praktinėmis žiniomis ir patirtimi iš žiniasklaidos virtuvės.
Įkvėpimo besiruošiantiems „lipti į mokytojų batus“ suteikė praėjusiais mokslo metais projekte dalyvavusi Vilniaus Adomo Mickevičiaus licėjaus mokinė Sofija, kuri, atvykusi į bendrą projekto dalyvių susitikimą, pasidalijo savo patirtimi, kaip geriausia vesti pamoką bendraamžiams: į ką atkreipti dėmesį, ko vengti ir kaip patraukti klasės dėmesį. Tai buvo ne tik patarimai, bet ir padrąsinimas, įžvalgos, kaip pamoka gali būti įdomi, gyva ir prasminga.
Projektą įgyvendina Britų taryba, Skaitmeninės etikos centras ir LRT, siekdami stiprinti mokinių skaitmeninio pilietiškumo kompetencijas bei skatinti atsakingą dalyvavimą skaitmeninėje erdvėje.
Mokytojams, mokytojoms – papildoma medžiaga pilietiškumo pamokoms
Projekto metu ir jaunimui pristatyta, ir jų pačių sukurta mokymo medžiaga kitiems, drauge su atvirais ir paprastai pagal poreikį pritaikomais skaidrių šablonais yra pateikiami Skaitmeninės etikos centro sukurtoje erdvėje mokykloms.
Temos, kurias čia gali rasti mokytojai, planuojantys pokalbius ar užsiėmimus skaitmeninio pilietiškumo temomis: bendravimas internete, patyčios ir neapykantos kalba, sveikas skaitmeninis balansas ir probleminis interneto naudojimas (PIN), medijų raštingumas (netikros naujienos, klastojamos informacijos tikrinimas), skaitmeninis pėdsakas ir identitetas, kibernetinis saugumas (privatumas ir apsauga) ir t. t. Kviečiame naudotis!
-----------------
Skaitmeninis pilietiškumas – tai gebėjimas saugiai naviguoti interneto technologijose, buvimas pagarbiu kitiems, jei nuomonės skiriasi, gebėjimas atskirti ir tikrinti faktus, manipuliacijas, gebėjimas prasmingai įsitraukti ir dalyvauti pilietinėse veiklose bei žinojimas, kaip ir kodėl technologijos gali paveikti mūsų elgesį, emocijas ar sveikatą.
Plačiau apie projektą: https://e-etika.lt/skaitmeninis-pilietiskumas/

Rašyti komentarą