
Naujausi duomenys rodo stiprų vartotojų pasitikėjimą, tačiau internetinės grėsmės išlieka
Vis dėlto ataskaitos duomenys taip pat atskleidžia, kad vartotojai vis dar susiduria su pavojais internete, įskaitant sukčiavimą, netikras apžvalgas ir klaidinančias reklamos praktikas.
Komisija imasi veiksmų vartotojų apsaugai stiprinti
Europos Komisija imasi ryžtingų veiksmų, siekdama pašalinti vartotojų problemas visoje ES. Įsigaliojus naujajam Bendrajam produktų saugos reglamentui, vartotojai yra geriau apsaugoti nuo nesaugių produktų tiek internete, tiek fizinėse parduotuvėse.
Siekdama sumažinti rizikas, susijusias su ne ES prekybininkų prekėmis, parduodamomis per internetines platformas, Komisija šiais metais priėmė Elektroninės prekybos paketo komunikatą.
Be to, šiuo metu rengiama Skaitmeninio sąžiningumo direktyva, kuria siekiama dar labiau sustiprinti vartotojų apsaugą nuo žalingų praktikų internete.
Nuo 2026 m. įsigalios naujos Remonto teisės direktyvos ir Vartotojų įgalinimo žaliojoje pertvarkoje direktyvos nuostatos, suteikiančios vartotojams daugiau galimybių taisyti produktus, skatins pakartotinį jų naudojimą ir užtikrins skaidresnę informaciją apie produktų ilgaamžiškumą bei taisymo galimybes.
Svarbiausi 2025 m. ataskaitos rezultatai
• 70 proc. vartotojų mano, kad mažmenininkai ir paslaugų teikėjai gerbia vartotojų teises, o 61 proc. pasitiki viešosiomis institucijomis, kurios atsakingos už vartotojų apsaugą.
• 35 proc. vartotojų pirko iš kitos ES šalies, o 27 proc. apsipirko iš ne ES šalių 2024 m., rodo augančią tarpvalstybinę e. prekybą.
• Internetiniai pirkėjai susiduria su 60 proc. didesne tikimybe patirti problemų, palyginti su apsipirkimu fizinėse parduotuvėse.
• 93 proc. internetinių pirkėjų nerimauja dėl tikslinės reklamos, įskaitant asmens duomenų rinkimą, perteklinę reklamą ir personalizuotą turinį.
• 45 proc. vartotojų susidūrė su internetiniais sukčiavimais, o daugelis taip pat patyrė nesąžiningą praktiką, tokią kaip netikros apžvalgos ir klaidinančios nuolaidos.
• Nepaisant mažėjančios infliacijos ir gerėjančių vartotojų nuotaikų nuo 2022 m., 38 proc. vartotojų nerimauja dėl galimybės sumokėti savo sąskaitas, o 35 proc. – dėl galimybės įsigyti norimą maistą.
• 74 proc. vartotojų pastebėjo, kad fasuotų prekių pakuotės sumažėjo, tačiau kaina liko ta pati, o 52 proc. vartotojų pastebėjo kokybės prastėjimą be atitinkamo kainų sumažinimo.
• Dėl augančių tvarių produktų ir paslaugų kainų bei nepasitikėjimo ekologiškais teiginiais, vartotojų aplinkosauginiai prioritetai pirkimo metu sumažėjo 13 proc. nuo 2022 m.
Tolesni veiksmai
Ataskaitos rezultatai bus aptarti su valstybėmis narėmis, vartotojų asociacijomis ir verslo atstovais, o išvados prisidės prie naujų iniciatyvų kūrimo, įskaitant 2025–2030 m. Vartotojų darbotvarkę ir Skaitmeninio sąžiningumo direktyvą.
Kontekstas

Vartotojų sąlygų ataskaita – tai kas dvejus metus rengiama analizė, kurioje vertinama vartotojų nuomonė visoje ES, taip pat Islandijoje ir Norvegijoje.
Joje nagrinėjamos vartotojų žinios ir pasitikėjimas, atitikimas taisyklėms bei ginčų sprendimo mechanizmai. 2025 m. ataskaitos pagrindiniai duomenys buvo surinkti 2024 m. lapkritį, o kai kurie papildomi duomenys gauti iš Eurostato, „Safety Gate“ ir kitų šaltinių, siekiant pateikti platesnį kontekstą.
Europos Komisijos spaudos centras
Rašyti komentarą