„Vis dar pratinuosi krantą“
Ar skaičiavote, kiek Kalėdų ir Naujųjų metų sutikote jūroje be šeimos?
Kažkada esame skaičiavę. Galima sakyti, maždaug pusę.
O kaip bus šiemet?
Kadangi esu superintendantas, tai būsiu namuose. Aš jau dirbu ne laivuose, o krante.
Kada buvote paskirtas superintendantu?
Šiemet nuo rugsėjo 1 dienos.
Na, ir kaip darbas krante?
Dar pratinuosi krantą. Dabar reikia priprasti prie naujos rutinos, eiti į darbą. Kai dirbti kelte, atsikėlei ir jau esi darbe. Nepasakyčiau, kad sunkoka, bet šioks toks iššūkis yra. Kaip kažkada reikėjo jaukintis jūrą, dabar turiu iš naujo jaukintis krantą.
Kokie yra laivo mechanikų karjeros laiptai?
Buvau motoristu, paskui ketvirtuoju mechaniku, trečiuoju, antruoju, o maždaug prieš 25 metus tapau vyr. mechaniku.
Ar mechanikams aukščiausias karjeros laiptelis yra superintendantas?
Ne. Vyr. mechanikas yra vyr. mechanikas, tai aukščiausia mechanikų klasė. O superintendanto šiek tiek kitoks darbo pobūdis. Nebūtinai vyr. mechaniko kelias turi vesti į superintendantus. Juo gali tapti ir laivavedys, ir kitos specialybės žmogus.
O ką daro superintendantas?
Jis atsako už visą laivą: organizuoja jo techninę priežiūrą, remontus ir kt. Jo veikla platesnė nei vyr. mechaniko ar kitų laive esančių žmonių. Jam tenka daug organizacinių dalykų, rūpintis, kad laiku būtų gauti dokumentai ir t. t. Jis teikia pagalbą įgulai. Dabar aš esu atsakingas ne už vieną, o už tris laivus.
Pradėkime iš pradžių. Iš kur esate kilęs, iš kokios šeimos?
Gimiau Klaipėdoje ir visą laiką joje gyvenu. Tėvas - jūrininkas, vyr. mechanikas, brolis - kapitonas.
Kodėl nusprendėte būti jūrininku? Todėl, kad tėvas plaukė į jūrą?
Gal buvo ir šiek tiek romantikos. Skaičiau knygas ir apie jūrą, ir apie piratus. Tais laikais per daug nebuvo galima kur nors išvažiuoti, o jūrininkai visada galėjo aplankyti kitas šalis. Kad ir kaip būtų, tėvas, žinoma, darė įtaką. Be to, tada jūrininko profesija buvo gerokai prestižiškesnė negu šiais laikais.
Anksčiau jūrininko profesija buvo gerokai prestižiškesnė negu šiais laikais.
Kuo norėjote būti vaikystėje?
Neprisimenu dabar. Kosmonautu nenorėjau būti. Kažkaip visą laiką širdis link jūros linko.
Kokius mokslus baigėte?
Esu baigęs Klaipėdos jūreivystės mokyklą ir bakalauro studijas Klaipėdos universitete, nes norėjau turėti aukštąjį išsilavinimą.
Kodėl nusprendėte būti mechaniku, o ne kapitonu?
Net nesvarsčiau, kad galiu būti laivavedžiu. Visą laiką traukė technika, norėjosi ką nors išardyti, surinkti kokį žaislą.
Kur atlikote pirmą praktiką?
Rygoje. Ten buvo mokomasis laivynas. Visa mūsų grupė atliko praktiką jo žvejybos laive.
Kur jūs pradėjote dirbti?
Iš pradžių pradėjau dirbti Klaipėdos transporto laivyne, dabar tai „Limarko“ laivininkystės kompanija. 2009 metais pradėjau dirbti dabartinėje AB „DFDS Seaways“. Joje tebedirbu iki šiol.
Koks buvo jūsų pirmas laivas, kai pradėjote dirbti?
Pirmas laivas buvo tanklaivis „Linkuva“. Jame apie 1992 metus pradėjau eiti ketvirtojo mechaniko pareigas. Reisas truko 9 mėnesius. Buvo įdomu - naujos pareigos, naujos šalys. Tada dirbome Argentinoje ir Urugvajuje.
Esate patekęs į štormus?
Štormų buvo labai nemažai. Didžiausios bangos būdavo Atlanto ar Ramiajame vandenyne. Didžiausias rūpestis - kad nesustotų pagrindinis variklis ir, žinoma, pagalbiniai varikliai, bet jiems štormai turi mažiau įtakos. Visa mašinų skyriaus komanda turi būti susitelkus ir dirbti kartu, kad tai užtikrintų.
Ar būna gedimų jūroje?
Kartais pasitaiko, bet mes susitvarkome tyliai ramiai, keleiviai net nepastebi, nebent laivas vėluoja.
Kokiuose „DFDS Seaways“ keltuose jūs ėjote vyr. mechaniko pareigas?
„Victoria Seaways“, „Athena Seaways“, „Regina Seaways“, „Aura Seaways“ ir kituose. Du pirmieji laivai yra to paties tipo, du paskutinius man teko priimti laivų statykloje.
Koks reisas labiausiai įsiminė?
Gal pirmas reisas, kai pradėjau dirbti ketvirtuoju mechaniku.
Kiek metų jūs dirbote jūroje?
Jūroje dirbti pradėjau nuo 1992 metų, vadinasi, 33 metus.
Kokias šalis būdamas jūrininku jūs aplankėte? O gal lengviau išvardinti tas, kurios liko jūsų neaplankytos?
Esu su laivu apiplaukęs pasaulį. Nesu buvęs Šiaurės ir Pietų ašigaliuose, Indijoje, Australijoje. O buvau Naujoje Zelandijoje, Pietų Amerikoje, Kanadoje, Europos uostuose, daugelyje Afrikos uostų iš Atlanto pusės ir kt. Sunku būtų visus uostus išvardinti.
Į kokį pasaulio tašką dar norėtumėte nuvykti?
Dar norėčiau grįžti į Japoniją, nuvykti į Argentiną. Geri prisiminimai apie tas šalis, norėtųsi jose ilgiau pabūti. Laivo užplaukimai ten buvo labai trumpi - stovėjome savaitę dvi. Būtų įdomu patyrinėti tas šalis.
Ko jūs kaip vyr. mechanikas laive negalėdavote pakęsti?
Netiesos sakymo, tam tikrų dalykų nuslėpimo. Kažkas kažką daro, nepavyksta, tada meluoja, problema padidėja, o pasakius tiesą ji galėjo būti lengviau išspręsta.
Kas pasikeitė laivuose per tuos trisdešimt metų?
Padaugėjo popierizmo. Laivai naujesni, didžioji dalis technikos šiek tiek naujesnė. Be to, sumažėjo įgulos, laivuose dabar mažiau aptarnaujančių žmonių, padaugėjo darbo likusiems. Bet kardinaliai niekas nepasikeitė.
Kada jums buvo lengviau dirbti - karjeros pradžioje ar dabar?
Tikriausiai dabar, nes jau turiu užtektinai patirties. Dabar, kai daugmaž viskas aišku, ramiau, o anksčiau buvo įdomiau. Sunku užbrėžti liniją.
Kokia, jūsų manymu, šiuo metu yra didžiausia problema laivybos sektoriuje?
Turbūt jaunų, norinčių dirbti jūroje žmonių trūkumas. Surasti tinkamų gerų kadrų darosi sudėtinga.
Didžiausia problema laivybos sektoriuje - darosi sudėtinga surasti tinkamų specialistų.
Kaip manote, ar pakanka dėmesio jūriniam sektoriui Klaipėdoje?
Aš dėmesio stoka nesiskundžiu, bet jūrines specialybes renkasi vis mažiau jaunimo. Gaila. Dabar vietas Lietuvos mokymosi įstaigose užima ukrainiečiai, kitų šalių studentai.
Kas jums kaip miesto gyventojui Klaipėdoje patinka ir kas ne?
Kad ir kaip būtų, Klaipėda gražėja, tvarkosi, gal ir ne taip greitai, kaip norėtųsi. Dabar gyvenu šiek tiek už uostamiesčio, tai net nežinau, kas galėtų nepatikti. Kartais susidaro eismo kamščiai, tai šiek tiek erzina. Bet vis tiek viskas po truputį eina gražyn, atsiranda nauji pastatai. Nesu iš tų žmonių, kurie viskuo nepatenkinti.
Kokia jūsų šeima? Kiek turite vaikų?
Turiu sūnų ir dukrą. Jie jau suaugę, pasirinko specialybes, gerokai nutolusias nuo jūros. Neįkalbinėjau jų tapti jūrininkais, manęs irgi niekas neįkalbinėjo.
Kaip jūs pailsėdavote jūroje, kaip atgaudavote jėgas, kaip ilsitės krante?
Jūroje laisvu laiku skaitydavau knygas, iš tų, kokias turėdavome. Krante patinka laiką leisti su šeima, keliauti. Mėgstu pomidorus auginti. Prie žemės patraukė.
Kokią turite svajonę?
Kad viskas būtų gerai. Kad vaikams sektųsi.

Rašyti komentarą