16-metis Adamas, kaip teigia tėvai, paskutinėmis gyvenimo savaitėmis naudojosi „ChatGPT“ ne tik kaip pagalbininku atliekant namų darbus, bet ir kaip emocine atrama.
Ieškinyje rašoma, kad pokalbiai netrukus virto tuo, ką šeima vadina „savižudybės instrukcija“.
„Jis šiandien būtų gyvas, jei ne „ChatGPT‘‘. Esu 100 procentų tuo įsitikinęs“, – sakė paauglio tėvas Mattas Raine’as interviu JAV žiniasklaidai.
Ieškinys prieš „OpenAI“ ir Samą Altmaną
Šią savaitę Kalifornijos teismui pateiktame ieškinyje šeima kaltina „OpenAI“ ir jos vadovą Samą Altmaną aplaidumu, projektavimo klaidomis bei nesugebėjimu perspėti apie rizikas.
Dokumentuose teigiama, kad DI sistema ne tik nepastebėjo paauglio savižudiškų užuominų, bet ir padėjo jam „planuoti bei tobulinti“ savo ketinimus.
Anot tėvų, Adamas netgi parašė dvi atsisveikinimo žinutes – būtent „ChatGPT“ lange.
„Jam nereikėjo tik patarimų ar padrąsinimų. Jam reikėjo skubios intervencijos, nes jo būklė buvo kritinė“, – sakė M. Raine’as.
„OpenAI“: gedime kartu su šeima
Į ieškinį sureagavusi „OpenAI“ išreiškė užuojautą:
„Mus sukrėtė ši netektis, nuoširdžiai užjaučiame šeimą“, – rašoma bendrovės pranešime.
Įmonė pabrėžė, kad „ChatGPT“ turi įdiegtas saugumo priemones – nukreipimus į pagalbos linijas bei išteklius, tačiau pripažino, kad ilgų pokalbių metu jos kartais neveikia taip patikimai.
Anot „OpenAI“, dabar dirbama ties papildomomis apsaugomis: krizių atveju bus paprasčiau pasiekti skubios pagalbos tarnybas, sustiprintos nepilnamečių apsaugos priemonės.
Platesnis kontekstas
Tai – pirmas atvejis, kai tėvai JAV tiesiogiai kaltina DI kūrėjus dėl vaiko savižudybės.
Vis dėlto, panašių ieškinių kyla ir kitose valstijose. Praėjusiais metais Floridoje mama padavė į teismą kitą DI platformą „Character.AI“, kaltindama, kad pokalbiai su virtualiu veikėju prisidėjo prie jos sūnaus mirties.
Teisininkai pažymi, kad iki šiol technologijų bendroves dažnai apsaugodavo vadinamasis Section 230 įstatymas, ribojantis platformų atsakomybę už vartotojų veiksmus. Tačiau kaip jis taikomas DI sistemoms – iki šiol neaišku.
DI saugumo klausimai – vis dar atviri
Nuo „ChatGPT“ išleidimo 2022 m. pasaulis išgyvena spartų dirbtinio intelekto bumą. Šios technologijos diegiamos švietime, sveikatos priežiūroje, versle.
Tačiau kartu daugėja diskusijų apie psichologinę žalą ir pavojus, kai žmonės į DI atsigręžia kaip į emocinės pagalbos šaltinį.
„Manau, kad mūsų sūnus buvo „bandomasis triušis‘‘. Bendrovė norėjo išleisti produktą kuo greičiau, žinodama, kad pasitaikys klaidų. Deja, mūsų sūnus tapo ta klaida“, – sakė M. Raine’o žmona Maria.
Parengta pagal nbcnews.com
Emocinė parama telefonu:
- Jaunimo linija 8 800 28888 visą parą, jaunimolinija.lt Linija „Doverija“ (rusų kalba) 8 800 77277 16.00-20.00
- „Nelik vienas“ (emocinė parama vyrams) 8 604 11119 18.00-21.00, nelikvienas.lt
- Pagalbos moterims linija 8 800 66366 visą parą, pagalbosmoterimslinija.lt
- Sidabrinė linija 8 800 80020 8.00-20.00 (I-V), sidabrinelinija.lt
- Vaikų linija 116 111 11.00-23.00, vaikulinija.lt
- Vilties linija 116 123 visą parą, viltieslinija.lt
- Vyrų linija 8 670 00027 10.00-14.00 (I-V), www.vyrulinija.lt
Emocinė parama internetu:
- Jaunimo linija 18.00-24.00, jaunimolinija.lt
- „Medo“ savanoriai (psichologinė pagalba medikams, jų artimiesiems, vaistininkams) medo.lt „
- Nelik vienas“ (emocinė parama vyrams, į laiškus atsakoma darbo dienomis per 24 val.) nelikvienas.lt, [email protected]
- Pagalbos moterims linija www.pagalbosmoterimslinija.lt 17.00-21.00 val. (VII-I-II)
- Vaikų linija 14.00-23.00 (kasdien), vaikulinija.lt
- Vyrų linija (emocinė parama vyrams, į laiškus atsako per 72 val.) www.vyrulinija.lt, [email protected]

Rašyti komentarą