Automobilių gamintojų galvos skausmas vardu "Brexit"

Automobilių gamintojų galvos skausmas vardu "Brexit"

"Brexit" traukinys dar deramai nė neįsibėgėjo, o automobilių gamintojai jau skaičiuoja Jungtinės Karalystės (JK) pasitraukimo iš Europos Sąjungos (ES) nuostolius.

Kai kurios šios srities kompanijos Didžiosios Britanijos ministrės pirmininkės Teresos Mei (Theresa May) pareikalavo peržiūrėti požiūrį į prekybos sutarčių su ES sudarymą. Apie tai prabilta po to, kai premjerės aplinkoje užsiminta, jog derybų su ES šalimis šiuo klausimu nebus.

Automobilių gamintojai sunerimo, kad ES valstybės gali įvesti jiems papildomus reikalavimus, susijusius su aplinkosaugos standartais ar produkcijos sertifikavimu, o tai savo ruožtu pabrangintų JK pagamintus automobilius.

Jei taip iš tiesų atsitiktų, poveikis pramonei Didžiojoje Britanijoje būtų nemenkas, mat daugiau nei pusė šalyje pagaminamų prekių, tarp jų - ir automobilių, parduodama ES rinkoje.

JK automobilių pramonės asociacija SMMT prognozuoja, jog šalyje surinkti ir į ES importuoti automobiliai gali pabrangti iki 10 proc. - jei nebus pasiektas susitarimas dėl neapmokestinamo muito tarifo.

Didžiosios Britanijos gamintojų organizacijos EEF Teris Skuoleris (Terry Scuoler) premjerei tiesiai šviesiai pareiškė, jog T. Mei pozicija kelia didelę riziką, o automobilių pramonės įmonėms reikalingos labai aiškios ir konkrečios taisyklės.

Vis dėlto netrukus T. Mei patikino, kad JK tikisi pasiekti "ambicingą ir plataus užmojo" susitarimą dėl laisvosios prekybos su ES.

"Mes sieksime ambicingo ir plataus užmojo susitarimo dėl laisvosios prekybos su ES, kuris suteiktų galimybę vykdyti maksimaliai laisvą prekių ir paslaugų prekybą tarp JK ir ES šalių narių, - sakė ministrė pirmininkė. Anot jos, šis susitarimas turi suteikti britų bendrovėms maksimalią laisvę prekybai ir veiklai Europos rinkose.

Automobilių gamintojai nori dar daugiau. Didžiausius variklių gamybos pajėgumus JK turintis JAV koncernas "Ford" britų vyriausybei priminė, jog ji turi išsirūpinti susitarimą dėl nemokamų tarifų ne tik su ES narėmis, bet ir šiai Sąjungai nepriklausančiomis, tačiau į vieningą muitų sistemą patenkančiomis Europos valstybėmis. Pavyzdžiui, Turkija, kurioje "Ford" turi mikroautobusų surinkimo liniją.

Užsimenama ir apie būtiną tolesnį laisvą darbo jėgos judėjimą. Tai aktualu ne vienai kompanijai, pavyzdžiui, "Jaguar Lando Rover", kuri priklauso Indijos koncernui "Tata Motors" ir kurioje dirba maždaug 1 000 ne britų pilietybės darbuotojų.

Kol kas gamintojai elgiasi skirtingai. Pavyzdžiui, "Ford" britų prekybos sąjungai GMB patvirtino apie planus atleisti 1,1 tūkst. variklių gamyklos Velse darbuotojų ir darbo jėgą Bridžende sumažinti iki viso labo 600 žmonių.

BMW, kuriam priklauso britiškos "Mini" ir "Rolls-Royce" markės, patvirtino pasiruošę perkelti automobilių gamybą iš JK, jei to prireiktų.

Beje, kol nėra tikri dėl "Brexit" pasekmių, vokiečiai neapsisprendžia ir dėl elektra varomos "Mini EV" versijos gamybos vietos - svarstomi Vokietijos, Nyderlandų arba JK variantai (pastarosiose dviejose šalyse dabar gaminami įprastiniai vidaus degimo variklius turintys "Mini" modeliai).

"Brexit" sukūrė nežinomybę ir neapibrėžtumą, o tai tikrai nepadeda priimant ilgalaikius verslo sprendimus", - pareiškė BMW atstovai.

O štai "Toyota" pažadėjo investuoti į savo gamyklą JK 240 mln. svarų, nors ir perspėjo, kad muitų klausimas jiems yra esminis.

Tą patį teigia ir "Nissan", dar pernai spalį patikinę, jog plės savo gamyklą Sanderlende. Anot japonų, jeigu JK nesugebėtų susitarti dėl bemuičio režimo ir tektų vadovautis Pasaulio prekybos organizacijos taisyklėmis, tai jiems kainuotų nuo 400 iki 600 mln. svarų. Dauguma, apie 60 proc., JK surenkamų "Nissan Qashqai" visureigių eksportuojama į kitas ES šalis.

Muitų klausimas svarbus ne tik jau pagamintų automobilių eksportui, bet ir detalių, skirtų jų gamybai, judėjimui. Maždaug 60 proc. dalių ir komponentų, iš kurių Britanijoje surenkami nauji modeliai, importuojami iš užsienio (du trečdaliai jų - iš ES šalių). Maža to - gamybos proceso metu kai kurie automobilių techniniai mazgai, pvz., varikliai, įvežami ir išvežami iš šalies ne po vieną kartą.

Todėl neatsitiktinai "Jaguar Land Rover" vadovas Ralfas Spetas (Ralf Speth) pareiškė, jog pasveikintų vyriausybę, jei ji į šalį atviliotų daugiau detalių gamintojų. "Kuo trumpesnė tiekimo grandinė, tuo didesnė nauda", - pakomentavo savo nuomonę jis.

INFORMACIJA

Briuselyje JK ambasadorius Europos Sąjungoje Timas Barou (Tim Barrow) jau įteikė šalies ministrės pirmininkės pasirašytą laišką ES, kuriuo jos vyriausybė informuoja Bendriją apie šalies išstojimą iš Sąjungos. Tai reiškia, kad oficialiai aktyvuojamas 50-asis ES sutarties straipsnis.

Planuojama, kad prasidėjęs JK išstojimo iš ES procesas užtruks ilgiau nei dvejus metus, po kurių greičiausiai bus kelerius metus trunkantis pereinamojo laikotarpio režimas. Iki šio momento santykiai bus plėtojami pagal ES teisę, todėl šiuo trumpuoju laikotarpiu įmonės gali nepatirti didesnių nepatogumų.

Tačiau ES atmetė britų reikalavimą paraleliai derėtis dėl "Brexit" ir būsimų santykių tarp ES ir JK. Priešingai, Bendrija nori laipsniškų derybų: jei "Brexit" derybose bus pasiekta "pakankamai pažangos", ES šalių lyderiai spręstų, ar derybos gali pereiti į kitą etapą. Didžiosios Britanijos premjerė reikalauja, kad dėl "skyrybų" ir būsimų santykių būtų deramasi kartu.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder