"Hummer" visureigis: subalansuotas armijai, bet tinka ir civiliams

"Hummer" visureigis: subalansuotas armijai, bet tinka ir civiliams

Reti modeliai

"Hummer H2" šimtui kilometrų naudoja apie 25 litrus benzino. Dėl šios priežasties vieną galingiausių pasaulyje visureigių itin kritikuoja žalieji

Pirmą kartą Klaipėdoje vykusioje tiuninguotų automobilių parodoje "Auto Fashion" lankytojai turėjo galimybę iš arčiau apžiūrėti legendinį amerikiečių gamybos visureigį "Hummer H2". Tiesa, vienam Rusijos piliečiui priklausantis "hameris" buvo pagarbiai atitvertas tvorele - kad nebūtų apgadintas. Todėl šis straipsnis dedikuojamas tiems, kuriems nepasisekė pačiupinėti stulbinančio JAV automobilių pramonės monstro.

"Hummer" istorija prasidėjo 1979-aisiais, kai JAV paskelbtas konkursas sukurti aukščiausius armijos standartus atitinkantį manevringą daugiafukncinį ratinį automobilį (angl. High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle, arba HMMWV, "Humvee", "Hummer").

1 000 000 km bandymų

Tuo metu dvi kompanijos - "Teledyne" ir "Chrysler Defence" jau kūrį pirmuosius brėžinius. Tačiau jų planus sujaukė į savotiškas idėjų varžybas stoję "AM General Corporation" (sukūrusios legendinius džipus "Willy") inžinieriai. Jų pasiūlytas "Humerio" prototipas pateko tarp tų, kuriuos armijos specialistai atsirinko bandymams 1981-ųjų vasarį.

Kariškiams svarbūs buvo keli rodikliai - patikimumas, ilgaamžiškumas ir aptarnavimo paprastumas. Kariuomenės ir "AM General" specialistai HMMWV bandė ekstremaliomis dykumos bei arkties sąlygomis, važiavo per uolas, smėlį, purvą, pusantro metro gylio vandens telkinius.

Per maždaug pusantrų metų nuvažiavus beveik milijoną kilometrų, 1983-iųjų kovą JAV armijos galvos apsisprendė - geriausias iš pretendentų yra keturiais ratais varomas "Hummer". Šį pasirinkimą lėmė didelė provėža (40 cm), nedidelis aukštis, geras matomumas ir dar vienas itin svarbus faktorius - lengvas svoris (1,25 tonos).

Be to, M998 (toks oficialus kariško "hamerio" pavadinimas) buvo universalus - "AM General" inžinieriai sugebėjo sukurti net 15 skirtingų visureigio modifikacijų skirtingoms kariuomenės reikmėms. "Hummer" buvo lengvai transportuojami oru - į "C-141B Starlifter" transportinį lėktuvą jų tilpo šeši, o į "C-5A Galaxy" - net 15. "Hameris" nenukenčia ir išmestas parašiutu.

Pamėgo ir civiliai

Laimėjusi 1,6 milijardo JAV dolerių kontraktą ir įsipareigojusi penkerius metus pagaminti po 70 tūkstančių karinių "hamerių", "AM General" korporacija tapo didžiausia šalies armijos automobilių tiekėja.

Tačiau į šlovės olimpą nuo 1903-iųjų gyvavusią kompaniją įkėlė 1992 m. priimtas sprendimas "Hummer" automobilius gaminti ir civiliams gyventojams. Taip kompanijos istorijoje atverstas drąsiausias puslapis, o "hameris" pripažintas geriausiu bekelei skirtu visureigiu.

Tokį žingsnį įvertino ir automobilių pramonės monstras "General Motors", 1999-iaisiais įsigijęs "Hummer" vardą bei teises prekiauti bene patvariausiu pasaulyje visureigiu. Civilinės versijos H1 gamyba "AM General" gamykloje Mišavakoje (Indianos valstija) nutraukta nebuvo. Maža to - vairuotojams pasiūlytas antrosios kartos "hameris" - H2.

Gaminamas ...Rusijoje

Pardavimo salonuose JAV pasirodęs 2002-ųjų liepą, "Hummer H2" dar labiau įtvirtino palankų amerikiečių požiūrį į šios markės visureigius. Tai tikra bekelės ("off-road") mašina su JAV miesčionims būdingu namų komforto ir saugumo jausmu.

Tačiau, matyt, esminė H2 populiarumo priežastis - jo kaina, net dvigubai mažesnė už pirmtako: nuo 49 000 dolerių (vietoje 106 tūkstančių už H1 "open-top" versiją ar 117,5 tūkstančių dolerių už "wagon" versiją).

Be to, H2 įpakavimas gerokai patrauklesnis - palyginti su kariniu "seneliu", "anūkas" nebe toks agresyvus, aptakesnių formų. Tiesa, sveria už jį gerokai daugiau - beveik 4 tonas.

O nuo savo "tėvo" H1 jis skiriasi dydžiu - yra ilgesnis (ilgis - beveik 5 m) ir aukštesnis (apie 2 m), tačiau siauresnis (su veidrodėliais - beveik 2 m) ir mažesne ratų baze (kiek daugiau nei 3 m) bei provėža (23 cm).

Variklio darbo tūris sumažėjo nuo 6,5 l iki 6, tačiau padidėjo galia - nuo 195 iki 316 AG. H2 kuro sąnaudos - maždaug 25 l šimtui kilometrų, bako talpa - 125 l. 100 km/h greitis pasiekiamas per 10 sekundžių.

Antrosios kartos civilinis "hameris" gali įkopti į pusmetrio aukščio sieną ar važiuoti tokio paties gylio vandens telkiniu, gali judėti į viršų 60 laipsnių įkalne ar skersai 40 laipsnių kampu pasvirusio kalno.

H2 važiuoklės ypatybė - trijų dalių rėmas su hidraulinės sistemos komponentais, sugeriančiais smūgius ir sumažinančiais vibraciją.

Beje, praėjusią savaitę "Hummer H2" buvo pradėtas gaminti ir Lietuvos pašonėje - Kaliningrade veikiančioje "Avtotor" gamykloje, kur jau surenkami BMW bei "Kia" automobiliai.

O patys "General Motors" konstruktoriai jau įpusėjo naujausios kartos - H3 - "hamerio" kūrimą. Pažymima, jog šis visureigis už H2 bus mažesnis ir, savarbiausia, naudos mažiau degalų.

Lietuviai pridėjo jėgos

Parodoje Klaipėdoje demonstruotas "Hummer H2" nebuvo gamyklinės produkcijos pavyzdys - mašinos išorę gerokai pakeitė viena Kauno tiuningo firma. Lietuvių specialistai ruso "hamerį" papuošė chromuotomis detalėmis, sutvirtino priekinį bamperį, įrengė galinio vaizdo kamerą,

Pakeista ir visa salono apdaila. Viduje nepaliesta liko tik automatinės dėžės (tik tokia ir montuojama "hameryje") pavarų svirtis - visureigio savininkas nenorėjo chromo apdailos, nes žiemą būtų šalusios rankos.

Maža to - kauniečiai atliko ir variklio tiuningą, t.y. padidino jo galią iki daugiau nei 500 AG.

Lietuvos keliais iki šiol važinėjo tik du tokie 2003-iųjų laidos "Hummer H2". Vienas iš jų, priklausęs prieš pusantros savaitės sulaikytam klaipėdiečiui verslininkui, dabar yra policijos priežiūroje. Antrojo "hamerio" savininkas - legendinis krepšininkas Arvydas Sabonis.

Tomas GUKAUSKAS

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder