Dar vasario mėnesį Europoje labiausiai automobilizuotos Vokietijos specialistai prabilo apie galimą padangų deficitą.
Federalinė padangų pardavėjų ir vulkanizuotojų asociacija BRV pranešė, kad nuo metų pradžios padidėjo kaučiuko pristatymo padangų gamintojams laikas, todėl iki metų pabaigos Europoje gali atsirasti padangų deficitas.
Kita BRV prognozė yra tokia: iki Velykų naujos padangos gali pabrangti net iki 25 proc. To priežastis - ne tik galimas deficitas, tačiau ir kaučiuko kaina. Dėl padažnėjusių potvynių Indonezijoje, Malaizijoje bei Tailande užfiksuotas smarkus kaučiuko derliaus kritimas, tad brangsta ir natūralus kaučiukas, ir sintetinis.
Kiek daugiau nei per metus, nuo 2009 iki 2010 metų vidurio, viena tona natūralaus kaučiuko pabrango net 96,5 proc. - nuo 1 450 iki 2 850 eurų. 2011-ųjų pradžioje jos kaina siekė jau 3 900 eurų, ir brangimo pabaigos nesimato.
Pasekmė - brangsta padangos. Pasak ekspertų, prie to prisideda ir politinė krizė arabų šalyse, mat dėl jos iškilo naftos tiekimo sutrikimo rizika. Pačioje Vokietijoje deficitas gali didėti ir todėl, kad nuo praėjusių metų lapkričio įvestas privalomas žieminių padangų naudojimas esant sniegui ar plikledžiui.
"Padangų pramonė jau kurį laiką dirba ekstremaliomis konkurencijos sąlygomis, todėl amortizuoti kainų šuolį vargu ar pavyks", - pareiškė BRV vadovas Peteris Hiulzeris.
Pradžia - dar pernai
"Deja, informacija apie kainų didėjimą yra tiesa", - "Autosalonui" sakė padangomis prekiaujančios bendrovės "Melga" Klaipėdos padalinio vadovė Snieguolė Tamašauskienė.
Pasak jos, pirmieji pranešimai apie brangimą Lietuvos pardavėjus iš padangų gamintojų pasiekė dar pernai. Jie plūsta ir dabar.
"Pavyzdžiui, "Michelin" informavo, kad kils nuo balandžio 1-osios importuojamų naujų padangų kainos. Kiek, kol kas tiksliai pasakyti negaliu, bet padangos tikrai brangs", - sakė S. Tamašauskienė.
"Manau, minėto 25 procentų pabrangimo nebus, gal iki 10 procentų, priklausomai nuo gamintojo. Ir tai nėra šių metų naujiena - dar pernai padangos iš pradžių pabrango dviem, vėliau - dar keliais procentais. Manau, penkiais šešiais jų kaina padidės šį pavasarį", - teigė kitos padangų pardavimo bendrovės, "Dagris", mažmeninės prekybos vadovas Gintaras Žemaitis.
Anot jo, terminai skirtingi - vieni gamintojai kainas kels nuo balandžio mėnesio, kiti - nuo gegužės.
Rokas Lipeikis, rinkoje pirmaujančios bendrovės "Egzotika" savininkas, teigia, jog kai kurie gamintojai savo produkciją pavasarį pabrangins iki 8 proc.
"Paskaičiavę, kiek augo padangų kainos pernai ir kiek dar augs šiemet, vasaros gale pamatysime, jog kai kurios padangos per metus pabrango daugiau nei trečdaliu. Vien kinai savo produkciją pabrangino 20-30 procentų", - sakė verslininkas.
Ratlankiai - irgi brangiau
Beje, brangsta ne tik guma. Metalinės ratų detalės - taip pat. "Pernai tiek ratlankių, tiek jiems skirtų varžtų kaina kilo 5-7 procentais, nuo naujų - dar apie 10 procentų", - sakė S. Tamašauskienė.
Tą patvirtina ir R. Lipeikis - pasak jo, šiuo metu vieno konteinerio su ratlankiais atsiuntimas į Lietuvą iš Kinijos kainuoja pusantro karto brangiau nei pernai.
"Per visus praėjusius metus iki šiol ratlankiai pabrango maždaug penktadaliu", - panašias tendencijas minėjo ir G. Žemaitis, pridėjęs, kad dar vieno ratlankių kainų augimo reikėtų tikėtis rugpjūčio-rugsėjo mėnesiais. Priežastis - analogiška: žaliavų brangimas.
Į galimus pokyčius naudotų padangų rinkoje pašnekovai žvelgia skirtingai.
"Manau, kad kainų augimo reikia tikėtis ir ten. Naudotos padangos atvežamos iš Vokietijos, Olandijos, o ten jos juk irgi brangsta, antrinė rinka reaguoja į pokyčius pirminėje", - prognozavo S. Tamašauskienė.
Panašios nuomonės yra ir R. Lipeikis, tiesa, jis sako, kad pabrangus naujoms padangoms Lietuvos vairuotojai gali atsigręžti į restauruotą automobilių "apavą", mat restauravimo sąnaudos nėra didelės.
G. Žemaičio nuomone, vargu ar naudotos padangos brangs. "Jau 4 mm gylio protektorių turinčios padangos nebetinka naudoti, todėl jos neturėtų brangti. Juk jų vieta - sąvartyne", - sakė pardavimo vadovas.
Rašyti komentarą