Nuo 2012-ųjų lapkričio 1-osios ant visų naujų Europos Sąjungoje parduodamų padangų privaloma tvarka turės atsirasti nauji indeksai - jos turės būti paženklintos pasipriešinimo riedėjimui (degalų taupumo), sukibimo su šlapiu keliu ir triukšmo lygio duomenimis. Tiesa, įrašų ant pačios gumos neatsiras - gamintojai minėtus indeksus privalės pateikti užklijuodami lipduką.
Toks reikalavimas įsigalioja lengvųjų automobilių, lengvųjų komercinių transporto priemonių, sunkiasvorių sunkvežimių, tolimojo susisiekimo ir miesto autobusų padangoms, pagamintoms nuo 2012 metų liepos 1 dienos.
Reglamentas dėl padangų ženklinimo lipdukais su naujaisiais duomenimis nėra visiškai naujas - jį dar 2009 metų lapkritį priėmė Europos Parlamentas (EP). Reikalavimo iniciatorių teigimu, šiuo reglamentu siekta vartotojams suteikti daugiau informacijos saugumo ir aplinkosaugos temomis. Be to, anot jų, šiuo pasiūlymu siekiama skatinti, kad rinkai būtų tiekiama daugiau degalus taupančių padangų.
"Padangų savybes lemia daug tarpusavyje susijusių parametrų. Gerinant vieną parametrą, pvz., mažinant pasipriešinimą riedėjimui, galima neigiamai paveikti kitą parametrą, tokį kaip sukibimas su šlapia danga, o bandant gerinti pastarąjį galima neigiamai paveikti skleidžiamo triukšmo lygį. Naujuoju reglamentu siekiama skatinti padangų gamintojus kuo labiau gerinti visus šiuos parametrus.
Standartinėje etiketėje pateikta informacija apie padangų savybes padės vartotojams pasirinkti saugesnes, mažiau triukšmo keliančias ir tausesnes padangas. O tai, savo ruožtu, greičiausiai paskatins padangų gamintojus kiek įmanoma tobulinti tuos padangų parametrus, kuriuos gerinant galima prisidėti prie tvaresnio vartojimo ir gamybos", - teigia idėjos autoriai - Europos Komisijos (EK) nariai.
Pasak jų, padangoms tenka 20-30 proc. viso transporto priemonės sunaudojamų degalų kiekio, todėl pasipriešinimo riedėjimui parametras turi didelės reikšmės taupant kurą - esą degalus taupančios padangos yra ekonomiškos: sutaupytų degalų kaina visiškai kompensuos ir net viršys didesnę padangų kainą, kurią lems didesnės gamybos sąnaudos.
"Vartotojams pagal pasipriešinimo riedėjimui klasę bus lengva suvokti padangos taupumą, o nustatytais minimaliais sukibimo su šlapia danga ir išorinio riedėjimo triukšmo reikalavimais bus užtikrinama, kad vairuotojai būtų saugūs ir kad transporto priemonės keltų mažiau triukšmo", - tikinama EP reglamente.
Jo autorių spėjimu, dėl ženklinimo padangų kainos neturėtų padidėti - esą pigios padangos vis dar bus tiekiamos rinkai; vienintelis skirtumas - vartotojams bus teikiama objektyvi informacija apie padangų parametrus, kad konkurencija būtų susijusi ne tik su kainomis.
"Pasiūlymo poveikis ES lygmeniu būtų įspūdingas; vertinant šį poveikį atlikto nepriklausomo tyrimo rezultatai rodo, kad per metus būtų galima sutaupyti 0,56-1,51 Mtne (milijonų tonų naftos ekvivalento), o tai prilygsta 0,5-1,3 mln., arba 3-8 procentams naujų registruotų keleivinių automobilių pašalinimui iš Sąjungos kelių", - tvirtinama reglamente.
Beje, EK pripažino, kad pateikta informacija apie sukibimą su šlapia danga gali neatitikti pagrindinių tų padangų, kurios specialiai suprojektuotos naudoti ant apsnigtos ir apledėjusios dangos, savybių. Atsižvelgiant į tai, kad suvienodintų metodų, kaip bandyti tokias padangas, nėra, numatyta galimybė prireikus tokių padangų sukibimo su danga klases pritaikyti vėliau.
Be lipdukų reikalavimo, EP numatė, jog informacija apie padangų klasę turės būti pateikiama ir gamintojų reklaminiuose techniniuose dokumentuose bei internete, taip pat pardavimo sąskaitoje.
Išimtys
EP reglamentas netaikomas: restauruotoms padangoms; profesionalioms visureigių padangoms; padangoms, skirtoms transporto priemonėms, kurios pirmą kartą įregistruotos iki 1990 m. spalio 1 d.; T tipo laikinojo naudojimo atsarginėms padangoms; padangoms, kurių greičio klasė mažesnė kaip 80 km/h; padangoms, kurių nominalusis ratlankio skersmuo neviršija 254 mm arba yra ne mažesnis kaip 635 mm; padangoms, į kurias įmontuoti papildomi sukibimo gerinimo įtaisai, pavyzdžiui, dygliuotoms padangoms; padangoms, skirtoms transporto priemonėms, naudojamoms tik lenktynėms.
LIPDUKAS. Gamintojai ir importuotojai turi sukurti informacinį lipduką pagal standartizuotą formą. Lipduke bus informacija apie pasipriešinimo riedėjimui (degalų taupumo) klasę, sukibimo su šlapia danga klasę ir skleidžiamo triukšmo lygį. Informacija etiketėje bus pateikta piktogramomis, kad jos nereikėtų versti į skirtingų ES šalių kalbas. Lipdukas skirtas tik lengvųjų automobilių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių padangoms.
Rašyti komentarą