Reaguodama į klientų nusiskundimus „Regitra“ analizavo, kokį poveikį turėjo 2014 m. Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme įmonei nustatyta prievolė priverstinai išregistruoti visas transporto priemones, kurios per 180 dienų neatliko privalomosios techninės apžiūros arba per minėtą laikotarpį nebuvo apdraustos transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu.
Paaiškėjo, kad pritaikius įstatymo nuostatą 2014 m. buvo išregistruota per 872,5 tūkst. įvairiausių transporto priemonių – automobilių, motociklų, mopedų, įvairių tipų priekabų ir pan. Iš jų motociklai nesiekė 21,5 tūkst., kas sudarė 2,46 proc. visų išregistruotų transporto priemonių.
Iki šiol statistiškai reikšmingiausias yra 2015-ųjų gegužės mėnuo, kadangi tuomet įstatymo norma jau veikė visa apimtimi ir iki šiol nekito. Taigi pernai gegužę priverstinis išregistravimas buvo pritaikytas tik beveik 25 tūkst. transporto priemonių, tarp kurių motociklų buvo išregistruota beveik 1 tūkst.
Siekiant įvertinti dėl sezoninio transporto priemonių naudojimo terminą praleidusių „Regitros“ klientų nepasitenkinimo pagrįstumą, skaičiuota, kiek buvo tokių gyventojų, kurie kreipėsi iš naujo įregistruoti transporto priemonę. Statistiškai 2015 m. gegužės rezultatas – iš naujo registruotos įstatymo reikalavimus atitinkančios transporto priemonės vos viršijo 2,8 tūkst., iš jų motociklų buvo tik 400.
„Vertinam, kad priverstinis išregistravimas savo tikslą pasiekė – daugeliui naudojimo ciklą baigusių transporto priemonių valdytojų patogiai buvo sutvarkyta juridinė faktinės padėties prievolė, – sako Dalius Prevelis, „Regitros“ generalinis direktorius.
Pasak jo, praėjusiais metais fiksuota kita tendencija, leidžianti teigti, kad priverstinis išregistravimas yra kraštutinė priemonė, kurios taikymas nebeatitinka nei viešojo intereso, nei „Regitros“ klientų poreikių.
Naujausi registro duomenys atskleidžia, kad parko būklė pastaraisiais metais nuosekliai gerėja: vis mažiau išregistruojama įstatymo reikalavimų neatitinkančių (neapdraustų privalomuoju draudimu ir (arba) privalomosios techninės apžiūros neatlikusių) transporto priemonių, vairuotojai vis atsakingiau žiūri į savo, kaip transporto priemonių valdytojų, pareigas.
„Griežta priverstinį transporto priemonių išregistravimą numatanti tvarka šiandien tapo perteklinė“, – apibendrina D. Prevelis.
Pasak gen. direktoriaus, išregistravimas nėra „Regitros“ siūloma paslauga; tai tiesiog neaktualių registro įrašų perkėlimas į archyvą. Todėl pusmečio terminas yra per trumpas nustatyti, kad transporto priemonė jau tikrai nebedalyvaus eisme.
Priverstinis išregistravimas, kaip rodo „Regitros“ klientų skundai ir statistika, tampa tiek administracine našta, tiek finansine kliūtimi sezoniniam transporto priemonių naudojimui, istorinių automobilių valdytojams. Todėl siūloma laikotarpį ilginti bent jau iki dvejų metų, gali būti ir penkeri.
Pakanka leidimo dalyvauti viešajame eisme sustabdymo
Priverstinis išregistravimas dėl įstatymo nustatytų prievolių nevykdymo, „Regitros“ specialistų nuomone, didina gyventojams ir verslui tenkančią administracinę naštą ir sukelia nepatogumų tiek transporto priemonių valdytojams, tiek ir pačiai įmonei, o bent kiek reikšmingesnės įtakos eismo saugumui, manoma, jis neturi.
Jau pats leidimo transporto priemonei dalyvauti viešajame eisme sustabdymas, specialistų nuomone, yra pakankamai griežta priemonė, nes reikšmingai apriboja transporto priemonės galimybes dalyvauti viešajame eisme.
Priverstinai išregistruota transporto priemonė vėliau dažniausiai vėl būna įregistruojama, tačiau tuo gyventojams tenka papildomai rūpintis, patiriant išlaidų ir gaištant savo laiką.
Gyventojų nuomone, įstatyme nustatytas 180 dienų leidimo dalyvauti viešajam eisme sustabdymo laikotarpis gana trumpas ir nepakankamas daugeliui transporto priemonių, kurios įprastai naudojamos tik retkarčiais ar šiltuoju metų sezonu (mopedai, motociklai, priekabos), todėl ir trumpesniam laikotarpiui apdraudžiamos. Sulaukiama daug žmonių nusiskundimų, susijusių su, jų nuomone, nepagrįstu išregistravimu.
„Regitros“ specialistai pritaria klientų pageidavimams, kad leidimo dalyvauti viešajame eisme stabdymo laikotarpis neturėtų būti ribojamas, o priverstinio išregistravimo galima būtų atsisakyti. Juos patenkinus, reikšmingai sumažėtų gyventojams, įstaigoms ir organizacijoms tenkanti administracinė našta.
Siūlo sutaupyti naudojantis elektronine sistema
"Regitros" atstovai tikisi, kad įstatymo leidėjas atsižvelgs į didėjantį transporto priemonių valdytojų sąmoningumą ir nepalankią visuomenės nuomonę įstatymo nuostatoms, numatančioms priverstinį išregistravimą, ir jų bus atsisakyta.
Kol Seime įstatymas nepakeistas, „Regitra“ gyventojams siūlo naudotis palankiomis sąlygomis, kurios leidžia išvengti priverstinio išregistravimo tuomet, kai dėl sezoniškumo motociklais, priekabomis ar kitomis transporto priemonėmis naudojamasi palyginti trumpą laikotarpį, tik keletą mėnesių per metus.
„Regitros“ interneto svetainėje regitra.lt prisijungus prie elektroninės transporto registravimo sistemos, galima įstatymo numatytą 180 dienų terminą dar prasitęsti iki 3 metų (šis terminas dar 1 metams gali būti pratęsiamas) (internetu teikiamos paslaugos kaina 2,32 Eur).
Šiemet nuo metų pradžios iki gegužės 1 dienos elektroniniu būdu sustabdymo laikotarpį jau prasitęsė per 1 tūkst. transporto priemonių valdytojų.
Pateikiant prašymą taip pat rekomenduojama nustatyti, kad sustabdymo laikotarpis būtų automatiškai panaikintas, kai tik įsigalioja privalomasis draudimas ir (ar) privalomoji techninė apžiūra. Tokiu atveju nereikėtų vykti į „Regitrą" norint panaikinti (atšaukti) sustabdymo laikotarpį.
Rašyti komentarą