Vairavimo mokyklos kyla į mūšį už išlikimą

Vairavimo mokyklos kyla į mūšį už išlikimą

Verslo žlugdymas, pagalių kaišiojimas į ratus, konkurencijos iškraipymas. Tai - jau atsibodusios klišės, tačiau kitokių frazių, kuriomis galėtų apibūdinti Susisiekimo ministerijos vykdomą politiką vairavimo mokymo srityje, vairavimo mokyklų atstovai sako tiesiog nerandantys. Savo ruožtu ministerijos atstovai tikina, kad pakeitimai vairuotojų rengimo reglamentuose atsirado dėl nesąžiningos dalies vairavimo mokyklų veiklos.

"Dar prieš Susisiekimo ministerijai ruošiant Reikalavimų vairavimo mokykloms ir Vairuotojų pirminio mokymo tvarkos aprašus buvome susitikę ir su ministru, ir su viceministrais. Derėjomės ir tiesiogiai, ir per Lietuvos verslo darbdavių konfederaciją, ir per Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo tarybą. Tačiau ministerija mūsų neišgirdo.

Nežinau, kodėl - gal jiems tiesiog trūksta kvalifikacijos. O gal jie turi kažkokių interesų? Matyt, ne veltui viceministras viešai pareiškė, jog iš 300 dabar veikiančių vairavimo mokyklų liks 50", - teigia Darius Lesickas, Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos (LVMA) prezidentas.

Pasak jo, pernai vasarą su ministerija sutarta kartu svarstyti minėtus aprašus, tačiau rugpjūčio 12-ąją ministras netikėtai pasirašė įsakymą dėl Reikalavimų vairavimo mokykloms aprašo patvirtinimo.

"Viskas buvo atlikta labai greitai. Dauguma šio aprašo punktų įsigaliojo nuo tų pačių metų rugsėjo 1-osios, kai kurie įsigalios nuo 2012-ųjų sausio 1-osios. Mes net neturėjome laiko pasiruošti šių reikalavimų, kurie nebuvo aptarti su mumis, įgyvendinimui - to padaryti net nebuvo įmanoma. Tačiau svarbiausia, kad tai - visiškai nepamatuoti reikalavimai, kurie yra tiesiog beprasmiai, apsunkina ir dar labiau sugriežtina sąlygas vairavimo mokykloms", - tikina D. Lesickas.

Todėl vairavimo mokyklos ruošiasi - LVMA tikisi dar iki metų pabaigos apskųsti ją netenkinančius tiek dviejų aukščiau minėtų aprašų punktus, tiek ministro bei Valstybinės kelių transporto inspekcijos įsakymus.

Ką ir kaip rašyti ant mašinos

"Trauktis neturime kur. Tikimės, jog Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas supras reikalavimų absurdiškumą ir jų galiojimą sustabdys", - sako LVMA vadovas.

Kaip pavyzdį jis mini punktą, kuriuo reikalaujama, kad ant abiejų mokomojo automobilio šonų būtų užrašytas vairavimo mokyklos pavadinimas bei telefono numeris, ir raidėmis, kurių dydis turi būti ne mažesnis nei 50 mm.

"Pasakykite man - kokią įtaką mokymo procesui ar eismo saugumui turi toks nurodymas? Tai - nesuprantamas ir nepagrįstas smulkmeniškas kišimasis į ūkio subjekto veiklą. Tarp tokių, švelniai pasakius, keistų reikalavimų - ir nurodymas vairavimo mokyklai turėti interneto svetainę bei joje skelbti tam tikrą informaciją. Kiekviena mokykla pati turi nuspręsti, ar jai reikia svetainės ar ką rašyti ant automobilio", - mano D. Lesickas.


Visiškai neturintį jokio motyvuoto pagrindo jis vadina ir reikalavimą, kad mokymo patalpa negali būti nutolusi nuo vairavimo mokymo aikštelės toliau nei 20 km spinduliu.

"Aikštelių nuotolio reglamentavimas neturi jokios įtakos būsimų vairuotojų mokymo kokybei. Įvykdyti tokius reikalavimus dabartinėmis sunkmečio sąlygomis, kuomet vairavimo mokyklų vadovai yra investavę į aikštelių kūrimą ir jų išlaikymą, finansiškai sunku ir nėra būtina.

O kokį tikslą turi reikalavimas VĮ Registrų centre užregistruoti vairavimo aikštelės nuomos sutartį, jei tą aikštelę mokykla nuomojasi? Tai tik apsunkina mūsų darbą. Arba kodėl, priklausomai nuo siekiamo vairuotojo pažymėjimo kategorijos, vienu metu aikštele gali naudotis ne daugiau trijų arba keturių automobilių? Turėtų būti atlikti tyrimai, studijos, įrodančios, kiek transporto priemonių galėtų naudotis vairavimo mokymo aikštele vienu metu, o ne be pagrindo nustatyti reikalavimus aikštelės pralaidumui", - vardina LVMA vadovas.

"O kiek pagrįstas yra reikalavimas, kad mokymo patalpos įranga ir vaizdinė mokymo medžiaga turi priklausyti vairavimo mokyklai nuosavybės teise? Juk ar ši įranga priklauso mokyklai nuosavybės teise, ar yra nuomojama, nedaro jokios įtakos mokymui", - mano D. Lesickas.

Pažeidžia žmogaus teises?

Dar vienas reikalavimas, LVMA prezidento nuomone, pažeidžia net įstatymus bei Konstituciją - nurodymas daryti praktinio vairavimo įgūdžių galutinės įskaitos vaizdo ir garso įrašus.

Praktinio vairavimo egzamino metu darant vaizdo ir garso įrašą bus pažeidžiamos Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo nuostatos, nustatančios, kad "vaizdo stebėjimas darbo vietoje gali būti vykdomas, kai dėl darbo specifikos būtina užtikrinti asmenų, turto ar visuomenės saugumą ir kitais atvejais, kai kiti būdai ar priemonės yra nepakankamos ir (arba) netinkamos siekiant išvardytų tikslų", įsitikinęs D. Lesickas.

"Kyla pagrįstos abejonės dėl vaizdo stebėjimo praktinio vairavimo įgūdžių galutinės įskaitos metu būtinumo. Manome, kad vaizdo stebėjimo reikalavimas yra neproporcingas siekiamam tikslui, t. y. taikomos pernelyg griežtos, ypač asmens teises varžančios priemonės, palyginti jas su siekiamu tikslu. Be kita ko, tokiu reikalavimu pažeidžiamos ir pagrindinės konstitucinės žmogaus teisės bei laisvės, nepagrįstai kišamasi į asmenų privatų gyvenimą", - sako asociacijos vadovas.

Taip pat, jo teigimu, šio reikalavimo vykdymas vien tik padidins finansinę naštą vairavimo mokykloms (nes reikės įsigyti ir saugoti įrangą bei ja įrašytus duomenis), norimas rezultatas nebus pasiektas: "Praktinio vairavimo filmavimas neturės jokios įtakos gerinant vairavimo mokymo kokybę, nepagerins mokymo efektyvumo, o atvirkščiai, padidins įtampą. Vaizdo kameromis stebimi mokiniai bus varžomi ir bus blaškomas jų dėmesys. Tokiu būdu bus sukuriamas papildomas psichologinis stresas mokiniams ir vairavimo mokytojams".


Automobilių amžius ribojamas

Absurdišku vairavimo mokyklų atstovai vadina ir reikalavimą, kad B kategorijos mokymui galima naudoti tik ne senesnes nei 10 metų transporto priemones.

"Susisiekimo ministerija nenurodo jokių tokio reikalavimo motyvų - nėra aišku, kodėl nustatomas būtent toks automobilio amžius, kodėl negalima naudoti senesnių. Dauguma vairavimo mokyklų yra privačios įmonės, jos savarankiškai planuoja investicijas, kainodarą. Įsigaliojusi privaloma nuostata naudoti ne senesnius nei 10 metų automobilius ženkliai padidina investicijas, kurios neturi tiesioginės įtakos didinant saugumą keliuose. Be to, mokyklos, įgyvendindamos šį reikalavimą, privalės prisiimti didesnius įsipareigojimus lizingo bendrovėms ar bankams. Tai padidins vairavimo mokymo paslaugų savikainą", - teigia D. Lesickas.

Jis sako manantis, jog ši nuostata bus palanki išskirtinai naujų automobilių prekeiviams ir lizingo bendrovėms, juolab kad to automobilio amžius neturi įtakos mokymo kokybei.

Asociacija žada teismui skųsti ir Šeimos narių, siekiančių įgyti teisę vairuoti B1 ar B kategorijos transporto priemones, praktinio vairavimo mokymo tvarkos aprašą.

"Mokyti mokinį praktinio vairavimo gali šeimos vairavimo instruktorius, turintis teisę vairuoti B kategorijos transporto priemonę ir ne mažesnį kaip 5 metų B kategorijos transporto priemonės vairavimo stažą. Tik tiek? O juk mokyklose dirbantiems vairavimo instruktoriams taikoma begalė reikalavimų.

Tad manau, kad klausimas, ar šeimos vairavimo instruktorius sugebės perteikti teorines ir praktines žinias pats neturėdamas reikiamos kvalifikacijos, o tuo labiau ar bus saugu vaikščioti gatvėmis, kai jose vairuos tokie mokiniai, turi realų pagrindą", - teigia D. Lesickas.

"Susisiekimo ministerijos priimtuose teisės aktuose nustatyti reikalavimai akivaizdžiai užkerta kelią vairavimo mokyklų veiklos plėtojimui ir žlugdo smulkųjį verslą" Darius LESICKAS

"Vairuotojų mokymas - ne bandelių kepimas"

ABSURDAS. Šalies valdžia užsimojo kontroliuoti netgi ant mokomojo automobilio šonų rašomą reklamos turinį bei raidžių šrifto dydį

Ar nemanote, kad reikalavimas dėl praktinio vairavimo įgūdžių galutinės įskaitos vaizdo ir garso įrašų darymo pažeidžia Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymą, ir šiuo reikalavimu kišamasi į asmenų privatų gyvenimą? - "Autosalonas" paklausė susisiekimo ministro patarėjo ryšiams su visuomene Martyno Čerkausko.

Mokymo proceso filmavimas nėra joks išradimas. Jis naudojamas daugelyje ES valstybių kaip mokyklų darbo kontrolė. Nustatant mokymo proceso filmavimą buvo atsižvelgta į visas Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos pateiktas pastabas.

Kiekvienas pilietis keliuose nori būti saugus, o žmogaus gyvybė yra didžiausia vertybė. Todėl valstybė turi teisę reguliuoti vairuotojų rengimo tvarką taip, kad ji atitiktų visuomenės interesus.

Kam reikia filmavimo? Dalis į "Regitrą" laikyti teorijos egzamino atvykstančių mokinių nemoka vairuoti. Todėl mums kyla įtarimas, kad jie vairavimo mokyklose to nemokomi arba pamokos ir mokyklinis egzaminas vyksta aplaidžiai. Aptikus konkretų atvejį, kai į "Regitrą" atėjęs asmuo nemoka vairuoti, būtų tikrinama filmuota medžiaga, ar jis iš tikrųjų važinėjo mokyklos automobiliu, o blogai dirbančią mokyklą būtų lengviau nubausti. Po metų saugojimo filmuota medžiaga bus sunaikinama.

Kodėl nustatytas reikalavimas, kad bet kuri mokymo patalpa negali būti nutolusi nuo vairavimo mokymo aikštelės toliau nei 20 km spinduliu - kokią įtaką tai turi mokymui? Kuo remiantis nustatyta, kad vairavimo aikštelėse įrengti mokymo elementai vienu metu gali būti naudojami ne daugiau nei trims ar keturioms (priklausomai nuo kategorijos) transporto priemonėms?

Pakeitimai, susiję su vairavimo aikštelėmis, atsirado dėl nesąžiningos dalies vairavimo mokyklų veiklos. Reikalavimas dėl atstumo iki vairavimo aikštelės liečia labai mažai mokyklų. Jis atsirado todėl, kad pasitaiko atvejų, kai mokyklos, kurių aikštelės yra toli, neveža mokinių į aikšteles, o iškart siunčia juos į gatvę. Tokiu būdu nesilaikoma vairuotojų mokymo proceso taisyklių. Mokyklų pageidavimu šis reikalavimas bus sušvelnintas. Jos nustatytais atvejais galės naudotis aikštelėmis, esančiomis toliau nei 20 km.


Kai kurios vairavimo mokyklos deklaruoja, jog moko vaikus vienoje ar kitoje aikštelėje. Tačiau įvertinę aikštelės dydį, mokinių kiekį ir joje dirbančių vairavimo mokyklų skaičių matome, kad dalis aikštelių fiziškai nepajėgios priimti tokio kiekio mokinių. Vadinasi, realiai mokymai nevyksta arba jie vykdomi bet kaip. Pagal naują tvarką aikštelės savininkas tiesiogiai pasirašinės sutartis su mokyklomis, galės skirstyti laikus pagal realias galimybes.

Griežtinti vairavimo mokyklų kontrolės ir veiklos nereikėtų, jei jos visos dirbtų sąžiningai. Šiuo metu dalis mokyklų vadovaujasi tokiu principu - paimti pinigus, o mokymo kokybė nesvarbi. Manome, kad labiausiai įvedamomis naujovėmis turėtų būti nepatenkintos mokyklos, kurios mokinius ruošia aplaidžiai.

Vairuotojų mokymas - ne bandelių kepimo verslas. Tai yra valstybės deleguota funkcija, kurią mokyklos turi atlikti kokybiškai, o ne bet kaip. Valstybė yra atsakinga už žmonių saugumą keliuose ir turi teisę kelti aukštus kokybinius reikalavimus šios paslaugos teikėjams.

Ar nemanote, kad absurdiškas yra ir reikalavimas, ką rašyti (ir kokio dydžio raidėmis) bei ko nerašyti ant mokomojo automobilio?

Tokia nuostata atsirado dėl dalies vairavimo mokyklų nesąžiningos veiklos, kai užrašai ant vairavimo mokyklų automobilių yra vos įžiūrimi. Tokias mašinas sunku identifikuoti ir stabdyti patikrinimui.

Ką galvojate apie reikalavimą B kategorijos mokymui naudoti ne senesnes nei 10 metų transporto priemones - kuo toks reikalavimas pagrįstas, kodėl negalima naudoti senesnių automobilių?

Atsižvengiant į vairavimo mokyklų prašymus šis reikalavimas bus pakeistas įvedant kompromisinį variantą. Vairavimo mokyklos galės naudoti ir 11-15 metų senumo automobilius, tačiau jų techninę apžiūrą reikės atlikti kas pusę metų. Naujesni automobiliai turi oro pagalves, ABS, kitas saugumą užtikrinančias priemones. Vairuotojai nuo pat vairavimo pradžios turėtų būti skatinami rinktis kuo naujesnes mašinas, įvertinti važiavimo naujesnėmis mašinomis kokybę, patogumą ir saugumą.

Kuo pagrįstas nuostata, kad mokymo patalpos įranga ir vaizdinė mokymo medžiaga turi priklausyti vairavimo mokyklai nuosavybės teise? Kokią įtaką jis turi mokymo procesui?

Šis reikalavimas yra senas. Vairuoti žmones mokanti mokykla turi iš tiesų turėti visą reikiamą įrangą. Taip užtikrinama, kad ji bus visuomet realiai naudojama, o ne atnešama dėl vaizdo, kai reikia. Kaip pavyzdį galima nurodyti kai kurių vairuotojų elgesį, kurie gesintuvus ir kitą reikiamą įrangą skolinasi prieš techninę apžiūrą, o realiai jos niekada neturi.

PROCENTAI. "Regitros" duomenimis, iš pirmo karto teorijos egzaminą Lietuvoje išlaiko apie 60 proc., o praktinio vairavimo egzaminą - apie 40 proc. mokinių. Šis rodiklis esąs vienas blogiausių Europoje ir linkęs blogėti. ES vidurkis yra 70 proc. teorijos ir 60 proc. praktikos - tiek žmonių egzaminus išlaiko iš pirmo karto.

Ar nemanote, kad kyla pavojus eismui, kai mašiną valdo mokinys, kurį vairuoti moko šeimos vairavimo instruktorius? Kodėl šiam yra tik vienas - 5 metų stažo reikalavimas, o vairavimo mokyklų instruktoriams tokių reikalavimų yra gerokai daugiau?

Europos patirtis rodo, kad šeimos nariai yra ne ką prastesni mokytojai nei daugelis instruktorių. Reikia įvertinti tą faktą, kad šeimos narys niekada nestatys savo artimo į pavojų. Būtina įvertinti ir tai, kad dažniausiai mokiniai su šeimos vairavimo instruktoriumi mokosi po to, kai jau yra baigę vairuotojų pirminio mokymo kursą vairavimo mokykloje, kurioje atliko privalomą praktinio vairavimo mokymo kursą, ir yra išlaikę teorijos egzaminą "Regitroje". Manome, kad šeimos narių dalyvavimas mokant artimuosius pagerins vairuotojų pasiruošimą.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder