Vairuotojų teisės nuo liepos nebegalios

Vairuotojų teisės nuo liepos nebegalios

Laikinaisiais vairuotojo pažymėjimais prieš dvejus metus apdalyti pradedantieji vairuotojai griebiasi už galvų. Nenumaldomai artėja liepos 1-oji, kai šiuos pažymėjimus teks keisti į galiojančius nuolat, tačiau jų keitimo tvarka iki šiol nėra aiški. O nebegaliojančias teises policija iš vairuotojų atiminės ir baus.

Tik nuo Seimo šiandien priklauso, kiek laikinųjų vairuotojų iki liepos teks perkrimsti papildomus kursus - 500 ar 5 tūkst. Vienam žmogui šie kursai, manoma, kainuos apie 150-200 litų. Turbūt geriau, kad susimokėtų 5 tūkst. vairuotojų, ar ne? Juk lietuviai kantri tauta - pazys ir nustos.

Projektas įstrigo Seime

Nuo 2008-ųjų liepos 1 dienos įsigaliojusiame Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme numatyta, kad visi pradedantieji vairuotojai, dvejus metus pamaigę automobilių pedalus, nuolatiniams vairuotojo pažymėjimams gauti turės baigti papildomus mokymus.

Susigriebus, kad iš tvarkingai važinėjančių pradedančiųjų būtų nehumaniška reikalauti papildomai mokytis, užsimota į mokslus siųsti tik ne itin drausmingus “laikinuosius” vairuotojus, kurie per savo trumpą karjerą spės padaryti du ir daugiau pažeidimų. Pamokyti nedrausminguosius, bet neapkrauti mokesčiais tvarkingai važinėjusiųjų.

Sumąstyta - padaryta. Dar šių metų pradžioje Susisiekimo ministerija parengė įstatymo pakeitimo projektą, galintį tokią mintį paversti kūnu. Tačiau nuo sausio mėnesio Seimo nariams taip ir neatsirado laiko priimti sprendimą dėl šio įstatymo pataisų. Dienos, matyt, per trumpos. O naktimis, kaip visiems paliepė šalies premjeras Andrius Kubilius, reikia miegoti.

Nieko nuostabaus, kad seimūnai nesurado laiko išspręsti laikinųjų vairuotojų rūpesčių. Šalies Seimas pastaruoju metu buvo ir tebėra velniškai užsiėmęs. Rietenomis ir aikštingais debatais. Tautos išrinktieji vieni tarp kitų ieško narkomanų ir alkoholikų. Vieni kitiems inicijuoja apkaltas. Todėl neturi kada nė piršto pajudinti, kad išsklaidytų nežinios debesis, besitvenkiančius virš pradedančių vairuotojų galvų.

Ministras pasirengęs blogiausiam

Kryžkelėje atsidūręs susisiekimo ministras Eligijus Masiulis dar nepraranda vilties išjudinti Seimą spręsti šią problemą kuo greičiau. Įkalbinėja koalicijos partnerius užsiimti žemiškais reikalais. Tačiau jau turi numatęs ir atsarginį variantą. Labai nepopuliarų. Pavyzdingai dvejus metus važinėjusiems “laikiniesiems” vairuotojams nežadantį jokių išimčių. Numatantį, kad papildomai mokytis teks visiems: ir padariusiems pažeidimų, ir jų išvengusiems.

Susisiekimo viceministras Rimvydas Vaštakas “Respublikai” sakė, kad ministerijos specialistai jau yra parengę visą medžiagą - ministro įsakymu pirmadienį arba antradienį ji turėtų būti patvirtinta. Jei iki tol ministerija nesulauks poslinkių iš Seimo.

Ministro įsakymas, vejantis visus “laikinuosius” į mokslus, įsigaliotų birželio pradžioje.

“Kai ši situacija išsispręs, norėtųsi paraginti jaunuosius vairuotojus, kad jie eitų mokytis į papildomus kursus iškart, kad nebūtų susigrūdimo paskutinę birželio savaitę, - R. Vaštakas kvietė vairuotojus nedelsti. - Nes paprastai būna, kad žmonės reikalų tvarkyti bėga paskutinėmis dienomis”.

Vienas iš jaunųjų vairuotojų, šiaulietis automobilių sporto klubo “Slikas” lenktynininkas Mantvydas Repšys, įsitikinęs - kuo greičiau klausimas bus išspręstas, tuo geriau bus visiems. Anot lenktynininko, šalies valdžia šitaip delsti neturėtų.

“Papildomai mokytis nesibaiminu, nes patirties turiu, - “Respublikai” sakė nuo 12 metų automobilių sporte dalyvaujantis lenktynininkas. - Tačiau tuos pinigus, kuriuos išleisčiau kursams, aišku, būtų galima išleisti ir kur nors kitur”.


Kalti, nes važinėjo tvarkingai

Jei nutiktų taip, kad papildomus mokslus krimsti teks visiems jauniesiems vairuotojams, mokymus jiems vykdyti galės 19 mokyklų, kurios dabar turi licencijas “perauklėti” prasižengusius ir vairuotojų pažymėjimų netekusius vairuotojus. Taip pat - ir pirminį vairuotojų rengimą vykdančios mokyklos, kurios įsidiegs filmavimo įrangą.

Seimui nepriėmus sprendimo dėl įstatymo pataisų, vien iki liepos 1-osios papildomus kursus perkrimsti privalėtų apie 5 tūkst. vairuotojų. Ir taip - kiekvieną mėnesį. Slankiuoju grafiku.

Viceministro R. Vaštako skaičiavimu, jei papildomai mokytis reikėtų tik pažeidėjams, tokių atsirastų vos 500, o gal ir dar mažiau. Pirmuoju atveju mokesčiais už kursų kainą būtų apkrauti ir tie vairuotojai, kurie jokių pažeidimų nepadarė. Patys kalti, kad tvarkingai važinėjo.

“Žmonių laiko gaišimas ir apkrovimas mokesčiais, taip pat ir mokyklų apkrovimas besimokančiais gerokai sumažėtų, jei Seimas įstatymo pataisas priimtų, - konstatavo R. Vaštakas. - Bet mes Seimo negalime komentuoti, mes jo paprašėme gražiai, pateikėme visus argumentus ir laukiame sprendimo”.

“Respublikos” paprašytas pasakyti savo versiją, kodėl Seime pataisos įstrigo jau nuo sausio, R. Vaštakas nuo komentarų susilaikė.

Komentaras

- Ar normalu, kad Seimas riejasi, užuot sprendęs žmonėms aktualią problemą? - “Respublika” paklausė Šiaulių universiteto docento Arūno GUMULIAUSKO.

- Patinka mums tai ar nepatinka, tačiau Seimo narių Aleksandro Sacharuko ir Lino Karaliaus apkaltos procesas turi vykti. Nors šis procesas dabar užgožia kitus, jis disciplinuos Seimą.

Tačiau, be jokios abejonės, Susisiekimo ministerijos siūlymas papildomai mokyti tik prasižengusius jaunuosius vairuotojus yra priimtinas. Negalima taikyti lygiavos principo visiems. Jei Seimas neturėjo kada išspręsti to klausimo, gal galima pratęsti laikinojo vairuotojo pažymėjimo galiojimo terminą?

Bet kuriuo atveju Seimo nariai turės dirbti ilgiau ir atostogauti trumpiau, nes daug laiko buvo išeikvota ir visokioms interpeliacijoms - ir kurių reikėjo, ir kurių nereikėjo.

Jei Seime būtų aiški dauguma, vidinės Seimo problemos tikrai neužgožtų Lietuvos žmonėms rūpimų klausimų. O kai nėra aiškios daugumos, tai... Dėkui Dievui, kad parlamentarai pas mus dar nesišaudo tarpusavyje, kaip kitur.

Kad politikai riejasi - nieko bloga, nes tik diskusijų finale gimsta tiesa. Tačiau jei Seimas būtų bent kiek intelektualesnis, tada tos vidinės problemos būtų sprendžiamos kur kas subtiliau. O dabar...

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder