Apskrities įmonėse - didžiausi eksporto plėtros planai

Apskrities įmonėse - didžiausi eksporto plėtros planai

Antrus metus iš eilės SEB banko atlikta mažų ir vidutinių įmonių apklausa rodo, kad Klaipėdos apskrities įmonės, lyginant su kitų šalies regionų įmonėmis, šiemet planuoja bene didžiausią eksporto plėtrą. Plėstis dabartinėse ar naujose užsienio rinkose ketina trečdalis (32 proc.) pajūrio įmonių. Jas lenkia tik Vilniaus apskrities įmonės, kurių 37 proc. šiais metais taip pat didins savo eksporto mastą.

Vis tik, pasak SEB banko prezidento pavaduotojo ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktoriaus Virginijaus Doveikos, apklausa, rodo, kad atsargus požiūris į ateitį visoje Lietuvoje, taip pat ir Klaipėdos apskrityje išlieka. „Planuojamas santūrus apyvartos didėjimas, vėsesnis eksporto įkarštis, nuosaiki naujovių pasiūla ir investicijų prognozės rodo, kad šio segmento įmonės vis dar atsargiai vertina besikeičiančią ekonomikos aplinką ir renkasi saugesnį verslo plėtros modelį“, – sako V. Doveika.

Tikisi iki 10 proc. apyvartos augimo

Šiemet daugelis Klaipėdos apskrities mažų ir vidutinių įmonių (68 proc., 2012 metais, kai buvo teikiamos prognozės 2013 metams – 72 proc.) tikisi, kad jų metinė apyvarta padidės iki 10 procentų. Tokio augimo tikisi tokia pati dalis visos Lietuvos mažų ir vidutinių įmonių (69 proc.).

Didesnio – 15 proc. ir daugiau – apyvartos augimo Klaipėdos apskrityje tikisi 14 proc. įmonių (2012 metais – 12 proc.). Tuo tarpu ta įmonių, kurios planuoja apyvartos mažėjimą, dalis per metus čia šiek tiek ūgtelėjo nuo 15 iki 18 procentų.

„Tyrimo duomenimis, per metus Klaipėdos apskrities įmonių nuotaikos šiek tiek suprastėjo. Tai šiek tiek prieštarauja visiems makroekonomikos šio regiono rodikliams, kurie pastaruoju metu gerėjo. Kita vertus, yra tam tikrų sektorių, kurie pajūry iš tiesų gyvena gana pesimistiškomis nuotaikomis. Pavyzdžiui, nekilnojamojo turto sektorius: ši rinka Klaipėdos apskrityje šiuo metu išgyvena sąstingį, todėl tokių įmonių ateities prognozės šiek tiek keičia viso mažų ir vidutinių įmonių segmento nusiteikimą“, - paaiškina V. Doveika.

Ir toliau įžvelgia eksporto plėtros galimybes

Kaip ir būdinga mažoms ir vidutinėms įmonėms, vidaus rinka daugeliui ir toliau yra pagrindinė jų veiklos rinka – 69 proc. apklaustų įmonių iš visos Lietuvos nurodė, kad šiemet savo veiklą koncentruos vietinėje rinkoje (2012 metais tokių buvo 61 proc.). Vis tik dvi apskritys – Vilniaus ir Klaipėdos – išsiskiria tuo, kad čia yra daugiausia įmonių, matančių geras eksporto perspektyvas. Šiemet pajūryje didinti eksporto mastą planuoja trečdalis mažų ir vidutinių įmonių.

„Tokie įmonių planai yra neatsiejami nuo regiono padėties ir verslo specifikos. Klaipėdos uostas ir jo sparti plėtra atveria vis daugiau eksporto galimybių. Be to, pajūryje yra nemažai transporto, apdirbamosios pramonės sektorių, orientuotų į prekybą su užsienio šalimis, įmonių. Tai ir lemia, kad būtent šioje apskrityje įmonės turi bene daugiausia plėtros tikslų, susietų su užsienio rinkomis“, - sako V. Doveika.

Tyrimo duomenimis, kaip ir anksčiau Klaipėdos apskrities įmonės dažniau ketina plėstis tose užsienio rinkose, į kurias jau įžengė ankstesniais metais – tokių planų turi 22 proc. įmonių.

Klaipėdos apskrities įmonės investuos mažiausiai

Lietuvoje 2014 metais investicijas planuoja trečdalis (34 proc.) mažų ir vidutinių įmonių – tiek pat, kaip ir prognozuodamos 2013 metų veiklos rezultatus. Tačiau, analizuojant tyrimo duomenis pagal apskritis, matyti, kad Klaipėdos apskrityje įmonės turi mažiausiai investicinių planų – tik kas ketvirta maža ir vidutinė šio regiono įmonė (24 proc.).

Pasak V. Doveikos, tai lemia faktas, kad Klaipėdos apskrities įmonės į verslo plėtrą ir pajėgumų modernizavimą daug investavo iki ekonomikos sunkmečio. „Atėjus krizei, įmonėms nereikėjo tokių pajėgumų, todėl turėjo tam tikrą atsargą, kurią dabar ir išnaudoja. Taigi tai atsispindi ir įmonių planuose didesnių investicijų šiemet neskirti“, - pastebi V. Doveika.

Apklausos duomenimis, beveik penktadalis (17 proc.) Klaipėdos apskrities įmonių investicijoms ketina skirti daugiau kaip 30 tūkst. eurų, mažiau negu dešimtadalis (7 proc.) – iki 30 tūkst. eurų.

Naujovių rinkoje bus mažiau

Pristatyti naujus produktus ar paslaugas šiemet planuoja kas ketvirta maža ir vidutinė Klaipėdos apskrities įmonė (23 proc.). Vis tik, kaip ir visoje Lietuvoje, taip ir Klaipėdos regione, daugiau negu pusė bendrovių (visoje Lietuvoje – 58 proc., Klaipėdos apskrityje – 64 proc.) naujovių savo veikloje neplanuoja.

„Tai iš dalies lemia pajūrio įmonių specifika – tokie sektoriai kaip transportas ar jau minėta perdirbamoji pramonė nėra imlūs naujovėms kaip, pavyzdžiui, informacinių technologijų. Tačiau labiau auganti vidaus konkurencija ateityje turėtų įmones skatinti stiprinti savo pozicijas rinkoje siūlant naujus produktus ar paslaugas“, - sako V. Doveika.

Išsamūs mažų ir vidutinių įmonių veiklos prognozių 2014 metams duomenys gauti vykstant SEB banko įmonių konsultavimo finansų klausimais kampanijai. Per 2013 metų rugsėjo-lapkričio mėnesius buvo surengta beveik 1 540 susitikimų su įmonėmis visoje Lietuvoje, iš aplankytų įmonių apklausos anketas užpildė 1 509 bendrovės.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder