"Atrodo, jog netrukus dar pareikalaus ir "čipus" po oda įsidėti. Tose anketose klausiama, ar dalyvauju politinėje veikloje, ar partijose yra artimųjų, valstybei dirbančių žmonių. Reikalaujama kone asmeninės informacijos apie mano veiklą ir pajamas. Įdomu, ar galiu nepildyti tokių anketų?" - klausė laiško sulaukęs klaipėdietis Stasys.
Visgi panašu, kad bankų klientai neteikti asmeninės informacijos neturi teisės - to reikalauja įstatymas.
"Klientų duomenis bankai renka ne savo pačių iniciatyva, o dėl to, kad yra įpareigoti įstatymų - vadovaujamasi tarptautinius reikalavimus įtvirtinančiais Lietuvos teisės aktais, reglamentuojančiais pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją, taip pat įgyvendinant principą "Pažink savo klientą". Todėl prašymas pateikti duomenis nėra susijęs su kokiais nors įtarimais. Tai įprastas procesas, kuris taikomas visų bankų klientams jų pačių labui", - tikino bankininkai Lietuvos bankų asociacijos išplatintame pranešime.
Bankai dievagojasi, jog duomenis renka dėl to, kad jų sistemomis nesinaudotų visuomenei grėsmes keliantys asmenys bei nebūtų saugomos ar pervedamos nusikalstamu būdu įgytos lėšos. Tai reiškia, kad bankai turi teisę žinoti, kas yra klientas ir kokia yra jo įprastinė veikla, užtikrinti, kad kliento atliekamos operacijos atitinka jo vykdomos ekonominės veiklos sritį bei mastą. Naujas banko klientas, pildydamas anketą, paprastai nurodo, kokius veiksmus numato atlikti su savo sąskaita, kokios operacijos jam yra aktualios, kokie pinigų srautai dažniausiai bus pervedami ar išgryninami. Tokiu būdu įvertinama kliento rizika ir bankui lengviau identifikuoti įtartiną lėšų judėjimą sąskaitose.
"Papildomai bankai periodiškai prašo klientų atnaujinti kai kuriuos duomenis - užpildyti duomenų atnaujinimo anketą. Svarbias viešąsias pareigas užimantiems, politikoje dalyvaujantiems ar ryšius su tokiais asmenimis turintiems klientams yra taikomi papildomi reikalavimai, todėl bankas privalo juos identifikuoti. Tuo turėtų būti suinteresuoti ir patys klientai", - teigiama bankininkų pranešime.
Neteikti bankui savo asmeninės informacijos gyventojai neturi teisės - jei klientas nepateiks prašomos informacijos, bankas gali atsisakyti vykdyti pinigines operacijas ir net nutraukti santykius su tokiu klientu.
Bankai ginasi, kad jei nerinks informacijos, gali sulaukti oficialių sankcijų, o užsienio valstybių finansinės įstaigos gali nutraukti su jais bendradarbiavimą.
Rašyti komentarą