"Pastaruoju metu kyla daug diskusijų dėl brangstančių maisto produktų, tarp jų - ir pieno. Norime pateikti objektyvius duomenis apie pieno produktų kainodarą ir veiksnius, nuo kurių priklauso pieno produktų kaina", - ketvirtadienį surengtoje spaudos konferencijoje teigė Lietuvos pienininkų asociacijos "Pieno centras" atstovas Linas Sasnauskas.
Galutinę pieno kainą parduotuvių lentynose lemia visi rinkos dalyviai: gamintojai, perdirbėjai, prekybininkai ir valstybė. Šiandienos kainodaroje 17 proc. galutinės pieno kainos tenka valstybei, 18 proc. - prekybos ir pardavimo vietoms, 24 proc. - pieno perdirbėjams (iš jų 17 proc. skiriama logistikai) ir 41 proc. pieno gamintojams - ūkininkams ir bendrovėms (iš jų 5 proc. tenka pieno surinkimui).
L. Sasnausko teigimu, pieno produktų kainos kyla ne todėl, kad gamintojai, perdirbėjai ar prekybininkai pasilieka sau didesnę kainos dalį, o todėl, kad jau metus smarkiai - beveik 50 proc. - pakilusi pieno supirkimo kaina. Ji sudaro 60 proc. vartotojams pateikiamo pieno savikainos.
Per devynis 2010 m. mėnesius Lietuvos ūkininkams už supirktą pieną sumokėta 240 mln. litų daugiau nei prieš metus. Didesnės ūkininkų pajamos finansuotos pajamomis eksporto rinkose bei perdirbimo įmonių rezervais.
"Eksportuojame daugiau nei 50 proc. viso Lietuvoje supirkto ir į produktus perdirbto pieno. Todėl esame stipriai priklausomi nuo pasaulinių rinkos tendencijų. Augant kainoms eksporto rinkose, brangsta žaliava, nes ir pieno gamintojai didina kainą, ir mes galime jiems mokėti daugiau. Tai kelia gaminio savikainą. Jai išaugus, pardavimai vidaus rinkoje tampa nuostolingi. Todėl turi būti didinama produktų kaina. Jos negalime pakelti iš karto tiek, kiek padidėjo žaliavos kaina. Ją didiname laipsniškai iki to lygio, kol ji netampa nuostolinga", - teigia L. Sasnauskas.
Asociacija "Pieno centras" atkreipė dėmesį į tai, kad daugelis Europos Sąjungos valstybių taiko lengvatas pieno produktų pridėtinės vertės mokesčiui, siekdamos sumažinti pieno produktų kainas. Tačiau Lietuvoje perdirbimo įmonės visus metus finansavo nepelningą vidaus rinką ir jau išnaudojo turimus rezervus, tad efektyvių sprendimų tikimasi iš Vyriausybės, maisto produktams taikančios 21 proc. PVM - vieną didžiausių ES net ir ekonominio sunkmečio metu.
Spaudos konferencijoje pristatytas ir naujas interneto portalas www.pienokaina.lt. Jame pateikiami duomenys apie pieno kainas Lietuvoje ir pasaulyje, kita aktuali vartotojams ir ūkininkams informacija.
Asociacija "Pieno centras" vienija tris didžiąsias šalies pieno perdirbimo bendroves - "Pieno žvaigždės", "Vilkyškių pieninė" ir "Rokiškio sūris". Šių įmonių metinė apyvarta viršija 1,3 mlrd. litų. Kasmet jos sumoka 80 mln. litų į biudžetą, bendrovėse dirba apie 4,4 tūkst. darbuotojų.
Rašyti komentarą