Vakarų regione daugelio daugiabučių liftų priežiūrą vykdanti UAB "Klaipėdos liftas" aiškina, kad paslaugų kainos kyla dėl senstančios liftų įrangos, augančių specialistų atlyginimų. Na, o kylant paslaugų kainoms, kyla ir mokesčiai gyventojams. Tikėtina, kad ateityje šis mokestis dar didės.
"Godumui ribų nėra"
"Klaipėdos mieste nuo balandžio mėnesio net 30 procentų pabrango lifto eksploatacija. Aiškinausi, tačiau tai, pasirodo, ne klaida. Daugumos gyventojų apie tai net nebuvo įspėti. Ypač pikta pirmojo aukšto patalpų savininkams. Pasirodo, tos kainos yra visiškai nereguliuojamos. Vienintelė priežastis, kodėl tai vyksta, yra atlyginimų didinimas", - piktinosi vieno Žardininkų gatvės daugiabučio pirmojo aukšto gyventojas.
"Tačiau net ir už tuos mėnesius, kai atliekamos papildomos mokamos techninės apžiūros ar atliekami remonto darbai, vis tiek lieka tas pats eksploatacijos mokestis. Godumui ribų nėra. Jau tas mokestis yra daugiau nei dukart didesnis už likusią namo priežiūrą. Niekaip nesuprantu..." - skėsčiojo rankomis vyriškis.
UŽ KĄ MOKĖTI? Žmonės piktinasi: esą, mokestis už lifto eksploataciją yra iš piršo laužtas. Jei specialistai kartą per mėnesį tik patikrina, ar liftas veikia, o jei tenka ką nors pareguliuoti, mokėti reikia papildomai. Liftus prižiūrinčios įmonės atstovai sako, kad kainos kyla dėl kylančių darbuotojų atlyginimų ir senstančių įrengimų. (Nuotraukoje - seno lifto mechanizmai). Irmanto SIDAREVIČIAUS ("Respublika") nuotr.
Ponas Vaidotas yra dviejų pirmojo aukšto butų savininkas, kuriuose jis vykdo įmonės veiklą. Taigi už nemenką, beveik 100 kv. metrų plotą jam nuo balandžio mėnesio tenka mokėti beveik penkis eurus, plius PVM. Pirmojo aukšto gyventojams galioja tik viena lengvata - nereikia mokėti už lifto sunaudotą elektrą. Tačiau tai, pasak pašnekovo, palyginti su bendra suma - centai.
"Akivaizdu, kainų niekas nereguliuoja, išpučia jas kaip tik nori, nes liftus prižiūrinti įmonė neturi jokių konkurentų", - piktinosi pašnekovas.
Specialistai - už "fantastinius" atlyginimus
UAB "Klaipėdos liftas" direktorius Julius Kazakevičius teigė, kad pastaroji bendrovė yra didžiausia Klaipėdos regione, tačiau tokia pat veikla užsiima dar keletas mažesnių įmonių. "Tad monopolijos tikrai nėra", - į pono Vaidoto nuogąstavimus atsakė direktorius.
Mokestis už lifto eksploataciją, pasak pašnekovo, taip smarkiai kilo ne vienam namui, o net trečdaliui bendrovės klientų. "Mes tiesiog peržiūrėjome paslaugų kainas, kurios aštuonerius metus nekilo arba netgi mažėjo. Tačiau per tuos metus ekonomika augo, valstybė net kelis kartus koregavo minimalų atlyginimą, vidutinis atlyginimas irgi kilo. Be viso to, per aštuonerius metus paseno ir liftai. Na, o kuo senesnis liftas, tuo didesnės jo remonto apimtys. Kuo daugiau reikalų, tuo daugiau administracinio darbo. O dar - infliacija. Taigi mes vis tempėme, stengėmės kompensuoti papildomus kaštus, tačiau atėjo laikas, kai teko rinkai pasiūlyti didesnes kainas. Kitaip tiesiog nebeišeina", - aiškino J. Kazakevičius.
Pasak pašnekovo, užsienio šalyse kainų korekcijos vyksta kasmet. Tokiu pavyzdžiu, esą, reikėjo pasekti ir pastarajai bendrovei - kad kainų šuolis nebūtų toks didelis.
"Paslaugos pinga tada, kai smunka ekonomika, didėja bedarbystė, atsiranda didesnė konkurencija darbo rinkoje. Tada žmonės ateina dirbti už mažesnį darbo užmokestį. Dabar, siekiant pritraukti specialistą, mums tenka mokėti fantastinius atlyginimus. Kai kurie specialistai dirba tarptautiniu mastu ir jų atlyginimai viršija net vadovų atlyginimus. Taigi, natūralu, brangsta ir paslaugos. Beje, kainos kyla ir dėl senstančios liftų įrangos. Liftus prižiūrime net ne pagal gamintojo instrukcijas - mus tenka patiems kurti sistemas, kad palaikytume jų gyvavimą", - dėstė bendrovės vadovas.
Lifto priežiūrą vykdanti įmonė, šiuo atveju "Klaipėdos liftas", bent kartą per mėnesį vykdo patikrą ir eksploatacinį aptarnavimą: sureguliuoja, išvalo, suderina mechanizmus. O kartą per metus nešališkas specialistas, t. y. įgaliotos įstaigos ekspertas, vykdo bendrą lifto būklės patikrinimą, stebi, ar nėra saugumo pažeidimų. Jeigu specialistas jų randa, lifto priežiūrą vykdančiai įmonei gresia nemalonumai.
Kur dingsta pinigai?
Daugiabučių priežiūrą vykdančios UAB "Klaipėdos būstas LT" direktorė Birutė Jevdokimenko aiškino, kad gyventojai kartu su kovo mėnesio sąskaitomis buvo įspėti apie tai, kad kils mokestis už lifto eksploataciją.
Pašnekovė aiškino, kad lifto, kaip ir kiti mokesčiai, gyventojams skirstomi pagal buto plotą, nepaisant aukšto, kuriame gyveni. Mokesčio dydis priklauso nuo sumos, kurią pateikia "Klaipėdos liftai". Padidėjus sąskaitoms, padidėjo ir mokestinė prievolė gyventojams.
Daugiabutyje, kuriame įmonės veiklą vykdo ponas Vaidotas, iš viso yra 144 butai. Kas mėnesį už liftą "Klaipėdos būstas LT" iš šio namo gyventojų surenka beveik 400 eurų.
"Iš viso namas turi keturis liftus. Vieno lifto patikrinimas kainuoja apie 100 eurų", - kur dingsta pinigai, paaiškino bendrovės vadovė.
Pašnekovė priminė, kad 2015 metais buvo priimtas įstatymas, kuriuo remiantis mokesčiai už lifto eksploataciją buvo išskaičiuoti visiems daugiabučių butų savininkams. Lifto mokestis taip pat priskaičiuotas ir pirmojo bei antrojo aukšto gyventojams, išskyrus mokestį už elektros energiją.
Prieš tai daugelyje daugiabučių lifto sustojimas antrajame aukšte buvo išjungtas. Tačiau, kai mokesčiai buvo priskaičiuoti ir šio aukšto gyventojams, nemažai jų pageidavo atstatyti išjungtą sustojimą jų aukšte.
"Kodėl taip išaugo mokesčiai, nežinau"
Algis GAIŽUTIS, Klaipėdos miesto savivaldybės Butų ir energetikos poskyrio vedėjas
Pirmojo aukšto gyventojams nereikia mokėti tik už lifto sunaudojamą elektrą, o visi kiti išlaikymo mokesčiai - už remontą ir eksploataciją - visų atsakomybė, nes liftas yra visų butų nuosavybė.
Pirmojo aukšto gyventojų nepasitenkinimą girdėjome pačioje pradžioje, kai naujoji tvarka tik įsigaliojo, tačiau dabar skundų dažniau sulaukiame dėl laiptinės valymo.
Kodėl taip išaugo mokesčiai už lifto naudojimą, nežinau, apie tai net negirdėjau. Man šiek tiek keista. To reiktų klausti liftų priežiūrą atliekančių įmonių.
Dviejų rūšių išlaidos
Primename, kad 2016 metais Aukščiausiasis Teismas nusprendė, kad žmonės, gyvenantys pirmuose daugiabučių aukštuose, privalo mokėti ne tik už lifto eksploataciją, bet ir už jo remontą. Jie gali būti atleisti nuo tokio mokesčio, tik jei tokį sprendimą priima visi namo gyventojai.
Teismas išskyrė dvi išlaidų grupes. Pirmoji grupė - išlaidos, susijusios su kasdieniu naudojimu. Teismas nurodė, kad kasdienis lifto naudojimas, lygiai taip pat kaip ir kurios nors gyvenamojo namo laiptinės laiptų naudojimas, yra skirtas konkrečių bendraturčių, besinaudojančių šiais objektais, poreikiams tenkinti, todėl ir šių objektų naudojimo išlaidos, t. y. lifto elektros energijos sąnaudos ar laiptų valymo išlaidos, turi būti dengiamos tik šiais objektais besinaudojančių bendraturčių.
Antroji grupė - išlaidos, susijusios su bendro naudojimo objektų išsaugojimu, pagerinimu ar atnaujinimu. Tokios išlaidos yra priskirtinos prie bendrojo statinio bendrųjų objektų naudojimo išlaidų, paskirstytinų proporcingai visiems bendraturčiams, nepriklausomai nuo to, ar jie tiesiogiai naudojasi šiais objektais, jeigu nėra sudarytas atskirai naudojamų bendrojo naudojimo objektų aprašas.
Rašyti komentarą