Už automobilių tepalo deginimą gresia baudos nuo 250 iki 1200 eurų

Už automobilių tepalo deginimą gresia baudos nuo 250 iki 1200 eurų

Žiemą daugėja atvejų, kai automobilių priežiūros ir remonto įmonės bei gyventojai patalpas šildo panaudotu automobilių variklių tepalu, nors tą daryti griežtai draudžiama. Panaudotas tepalas yra stipriai užterštas įvairiais metalais ir kitomis cheminėmis medžiagomis, o už jo deginimą gresia nemažos baudos.

Lietuvos teisės aktai numato, kad už nelegalų tepalo atliekų tvarkymą ir jų deginimą gyventojams užtraukia nuo 250 iki 540 eurų baudą, o juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims - nuo 550 iki 1 200 eurų.

Aplinkos apsaugos agentūra kol kas neskelbia duomenų už 2017 metus, tačiau pagal 2016-ųjų duomenis, gamintojai ir importuotojai Lietuvos rinkai patiekė beveik 22 tūkst. tonų įvairios rūšies tepalų, o surinkta buvo tik 4,8 tūkst. jo atliekų - kiek daugiau nei penktadalis viso patiekto rinkai kiekio.

Skaičiuojama, kad Lietuvoje parduodamo automobilių tepalo kiekis yra kur kas didesnis ir gali siekti iki 25-30 tūkst. tonų, o sudeginama ar kitaip neteisėtai panaudojama apie 6 tūkst. tonų tepalo atliekų.

„Šiuo metu už panaudoto tepalo sutvarkymą tenka mokėti. Vis dar dažni atvejai, kai autoservisai ar gyventojai, vengiantys papildomų išlaidų, renkasi nelegalų būdą atsikratyti šia atlieka - panaudotą tepalą degina ir taip šildo turimas patalpas. Tačiau automobilių variklių, pavarų dėžės tepalai yra stipriai užteršti įvairiais metalais ir kitomis cheminėmis medžiagomis, todėl jas būtina tinkamai perdirbti“, - teigia Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Veronika Masalienė.

Netinkamai tvarkomas panaudotas automobilių tepalas kelia didelių pavojų aplinkai ir žmonėms. Buitiniuose katiluose deginamos tepalo atliekos į atmosferą išmeta kenksmingas medžiagas, kurias žmonės įkvepia per kvėpavimo takus.

„Panaudoto tepalo deginimas nekenkia aplinkai, jei jis deginamas specialiose aukštos temperatūros krosnyse su specialiais filtrais, kurie išvalo į orą patenkančius teršalus. Nelegalaus deginamo metu automobilių tepalo atliekos išsiskiria tokius sunkiuosius metalus kaip kadmis, chromas, švinas, nikelis, arsenas, varis, cinkas, taip pat - halogenus, sieros dioksidą, azoto ir anglies oksidus, kietąsias daleles ir panašiai“, - aiškina V. Masalienė.

GIA vadovė taip pat pažymi, kad neteisėtai deginant ar išpilant ant dirvožemio panaudotą tepalą ne tik teršiama aplinka, bet ir sunaikinama antrinė žaliava. Perdirbus naudotus tepalus gaunamas bazinis tepalas, o iš jo - pardavimui tinkamas tepalas. Lietuvoje naudoti tepalai tik surenkami, o perdirbimui eksportuojami į užsienį (daugiausia - į Lenkiją).

„Panaudotą automobilių tepalą priima atliekų tvarkytojai, jį galima nemokamai pristatyti į savivaldybių įrengtas didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles“, - nurodo atliekų surinkimo ir tvarkymo bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.

Savivaldybių didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelės priima iš gyventojų nemokamai tik tam tikrą kiekį panaudoto tepalo.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder