Jau kitą mėnesį Klaipėdos locmanai Danijoje pradės mokytis įvesti tokius laivus į mūsų uostą. Praėjusią savaitę uosto kapitono pirmasis pavaduotojas, Laivų eismo tarnybos viršininkas Adomas Alekna ir vyriausiasis locmanas Rimvydas Eitutis pirmą kartą gyvai susipažino su suskystintų gamtinių dujų (SGD) tanklaiviu. Jie lankėsi "Hoegh LNG" priklausančiame "GDF Suez Neptune" (beveik identiškame būsimajam "Klaipėdos naftos" laivui) ir dalyvavo jį įvedant į Ispanijos uostą Kartageną bei švartuojant prie čia esančio SGD terminalo krantinių.
Abu uosto specialistai, kaip ir po pernykščio vizito kitame Ispanijos uoste - Huelvoje, kur iš toli stebėjo SGD tanklaivio švartavimo procedūrą - tvirtina, jog tokie laivai Klaipėdos uostui nesukels jokių problemų. Taip pat "Vakarų ekspresui" kalbėjo ir jau devynerius metrus su SGD tanklaiviais dirbantis "GDF Suez Neptune" kapitonas Igoris Toncicius.
Dideli pinigai - didelis ir saugumas
"Klaipėdos naftos" iniciatyvos dėka "Vakarų ekspreso" žurnalistui kartu su Klaipėdos uosto specialistais buvo sudaryta galimybė Kartagenoje gyvai susipažinti su 2009-ųjų pabaigoje pastatytu "Hoegh LNG" tanklaiviu "GDF Suez Neptune". Pasak "Klaipėdos naftos" atstovų, Lietuvai užsakytas tanklaivis bus ilgesnis apie 10 metrų (294 m), jame tilps ne 145 tūkst., o apie 170 tūkst. kub. m suskystintų gamtinių dujų. Nors Klaipėdai skirtas laivas atliks tik dujų saugojimo ir išdujinimo funkciją, tad nuolat stovės uoste, jis kaip ir "GDF Suez Neptune", galės plaukioti ir gabenti SGD.
Keleto dešimčių metų jūrine patirtimi galintis pasigirti "GDF Suez Neptune" kapitonas kroatas I. Toncicius tvirtina nežinantis nė vieno incidento tokiuose laivuose ar SGD terminaluose. Tą patį "Vakarų ekspresui" teigė ir jau 40 metų šioje srityje dirbančios "Hoegh LNG" finansinis patarėjas Arildas Jaegeris.
"Esu plaukiojęs beveik visų tipų laivais. Galiu užtikrinti, kad SGD tanklaiviai yra patys saugiausi laivai. Pirmiausia tai lemia itin griežti tiek tarptautiniais, tiek nacionaliniais teisės aktais keliami reikalavimai. Remiantis jais tokiuose laivuose montuojama moderniausia įranga, užtikrinanti automatines kelių lygių apsaugas, ir taikomi griežti įgulos formavimo standartai. Juose gali dirbti tik mažiausiai kelerių metų patirtį sukaupęs žmogus, kasdien griežtai paisantis rutiniškos tvarkos, reikalaujančios nuolat stebėti ir tikrinti kiekvieną laivo įrangos komponentą. Kaip laikomasi visų šitų reikalavimų, prižiūri ir kiekvieno uosto specialistai, kurių vykdomos inspekcijos kartais trunka ir iki 12 valandų", - dienraščiui sakė kapitonas, dalyvavęs ir mėnesį trukusiuose bandymuose, vykdytuose prieš pradedant eksploatuoti "GDF Suez Neptune".
"Vakarų ekspresas" jau rašė, kad "Klaipėdos nafta" išperkamosios nuomos sutartį su konkursą laimėjusia ir kitas dvi užsienio bendroves ("Golar LNG" ir"Excelerate Energy") įveikusia "Hoegh LNG" pasirašė todėl, kad iki 2017 m. visos SGD laivų statyklos yra užsakytos, tad užsakant pačiai būtų tekę atsisakyti tikslų turėti terminalą iki 2014 m. pabaigos.
Tuo metu septynis SGD tanklaivius valdanti "Hoegh LNG" (pirmasis pradėtas eksploatuoti dar 1973 m.) jau yra užsisakiusi Pietų Korėjos gamykloje "Hyundai Heavy Industries" tris naujus laivus, kurių vienas ir bus skirtas Klaipėdai. Jo kaina yra 250 mln. eurų (863,2 mln. litų).
Anot "Klaipėdos naftos" generalinio direktoriaus Roko Masiulio, šį laivą įmonė nuomos 10 metų su galimybe jį įsigyti už likutinę vertę. Vienerių metų nuoma sudarys 43 mln. eurų (148,4 mln. litų). Apie 50 proc. šios sumos sudarys laivo išperkamoji nuoma, 35 proc. - finansavimo kaštai (palūkanos, bankų administravimo, aptarnavimo ir kiti mokesčiai), likusieji -~terminalo veiklos kaštai.
"Pasirašyta sutartis visiškai atitinka šių dienų rinkos kainas, nes laivai parduodami arba išnuomojami ilgalaikiams kontraktams labai panašiomis sąlygomis. Pavyzdžiui, šiemet SGD laivas "Golar Freeze" buvo parduotas už 251 milijoną eurų. 1977 metų statybos,~125 000 kubinių metrų talpos - gerokai senesnis ir~mažesnis nei nuomos "Klaipėdos nafta" - "LNG Khannur" bendrovei "PT Nusantara Regas" vienuolikai metų buvo išnuomotas už 34 milijonus eurų per metus", - "Vakarų ekspresui" sakė R. Masiulis.
Jis akcentavo, kad nuomodamasi laivą-saugyklą "Klaipėdos nafta" išvengė poreikio pačiai organizuotis finansavimą tarptautinėse rinkose. SGD laivams-saugykloms paskolos paprastai suteikiamos iki 10 metų, per visą laikotarpį sumokamos palūkanos, anot pokalbininko, gali siekti iki 40 proc. finansuojamos sumos.
"O mūsų pasirašytoje sutartyje finansavimo kaštai jau yra įskaičiuoti. Bendrovė kartu įsigijo ir FSRU aptarnavimo paslaugas, kurios per metus kainuos apie 5 milijonus eurų. Nuomos sutarties aptarnavimo paslaugos apims laivo įgulos, remonto paslaugas, aptarnavimo medžiagas, draudimo išlaidas ir kita", - aiškino "Klaipėdos naftos" vadovas.
Laivybos ir krovos ypatumai
Pasak "GDF Suez Neptune" kapitono, aplankiusio beveik visus Europos ir Amerikos SGD terminalus, visur, kaip ir Kartagenoje, tokį tanklaivį uoste lydi mažiausiai keturi vilkikai, nors jo manevringumas leistų plaukti ir vienam pačiam.
"Kiek pamenu, plaukiant LNG tanklaiviui laivyba yra stabdoma tik JAV, Bostone, nes ten SGD terminalas yra įsikūręs pačiame uosto gale, o laivybos kanalas yra siaurokas", - sakė I. Toncicius.
Anot jo, įprastai SGD krova iš tokio laivo kaip "GDF Suez Neptune" užtrunka apie 20 valandų.
Kapitonas SGD tanklaivyje dirba du mėnesius, o paskui tiek pat laiko ilsisi. Įgula privalomai išeina ilsėtis kas 6-7 mėnesius.
"Klaipėdos naftos" atstovų teigimu, kol kas planuojama, kad tokio pat dydžio SGD tanklaiviai, kaip ir aplankytasis Kartagenoje, į Klaipėdą turės atplaukti du kartus per mėnesį. Skirtingai nei Kartagenoje, jie švartuosis ne prie krantinės, o prie iš "Hoegh LNG" išnuomoto FSRU tanklaivio, stovėsiančio prie krantinės, iškilsiančios akvatorijoje už šiaurinės Kiaulės Nugaros dalies. Pasak I. Tonciciaus, švartuotis prie FSRU tanklaivio tikrai nėra sudėtingiau nei prie krantinės.
Dar vienas būsimo Klaipėdos SGD terminalo skirtumas - suskystintos gamtinės dujos iš jas atgabenusio tanklaivio bus išpilamos naudojant specialias žarnas, kurios esant bent mažiausiam sutrikimui automatiškai nutraukia krovos procesą. O iš FSRU tanklaivio jau išdujintos dujos per specialias rankoves bus tiekiamos į dujotiekį, kurio dalis bus nutiesta Kuršių marių dugnu.
"Iš pradžių - itin griežti laivybos reikalavimai"
Adomas ALEKNA, uosto kapitono pirmasis pavaduotojas, Laivų eismo tarnybos viršininkas
Įplaukimo į Klaipėdos uostą sąlygos yra gana sudėtingos ir dėl uosto vartų pločio, ir dėl čia esančių stiprių srovių, tačiau šis laivas tikrai yra labai manevringas, šiomis savo savybėmis pranokstantis kitų tipų panašaus dydžio laivus.
Iš pradžių SGD tanklaivių laivybai Klaipėdoje tikrai bus įvesti itin griežti reikalavimai, kurie galės švelnėti tik atsiradus praktikai. Jau dabar aišku, kad įvedant tokį laivą į Klaipėdos uostą jame turės būti stabdoma laivyba, bet tai nėra koks nors ypatingas atvejis, nes uosto kanalas yra vienpusis. O praplaukus pro bet kurią krantinę prie jos esantis laivas, jei tik yra poreikis, iškart galės išplaukti. Tas pat ir dėl "Smiltynės perkėlos" ar "DFDS Seaways" keltų.
Kaip ir Kartagenoje, taip ir Klaipėdoje SGD tanklaivį uoste lydėtų mažiausiai keturi vilkikai - po vieną iš šonų ir po vieną gale bei priekyje. Laivybos kanalą iki pat Kiaulės Nugaros išgilinus iki 14,5 metro ir praplatinus 150 metrų LNG tanklaiviai apsisuktų ties vadinamuoju "Klaipėdos Smeltės" apsisukimo ratu ir paskui atbuline eiga priartėtų prie švartavimosi vietos - būsimosios krantinės ties Kiaulės Nugaros sala.
Į Klaipėdą jau ne kartą yra atplaukę tokio ilgio laivai, tad jokių problemų laivybos atžvilgiu tikrai nebus. Juolab kad jau nuo kito mėnesio Klaipėdos locmanai vyks į Daniją ir specialiame treniruoklyje mokysis įvesti tokio tipo laivus į Klaipėdos uostą. Svarbiausia, kad viskam pasiruošti yra daugiau nei dveji metai ir nereikia skubėti verčiantis per galvą.
Rašyti komentarą