Jūrininkai nebebijo kovoti dėl atlyginimų

Jūrininkai nebebijo kovoti dėl atlyginimų

Tarptautinės transporto darbuotojų federacijos inspektorius Andrejus Černovas sako, kad šiuo metu esant ne per geriausiai situacijai laivybos sektoriuje inspektoriams daugėja darbo. "80 procentų jūrininkų gyvena baimėje", - įsitikinęs šturmanas Stepanas Talanovas, laive "BG Fighter" susidūręs su neįtikėtinais dalykais.

"Kaip gali gerai dirbti, jeigu nuolatos turi galvoti - užmokės tau ar ne. Juk tau reikia mokėti skolą už butą, už mašiną, galų gale maitinti šeimą. 15 žmonių laive vietoj "Labas rytas" klausia: "Ar tu ką nors jau gavai?" Ir taip kiekvieną dieną. Gerai dar kad laivas stovėjo, buvo areštuotas, todėl neplaukė, nes nežinia, kuo viskas būtų pasibaigę. Manau, kad galėjome pasielgti taip, kaip laivo "Global 1" įgula, nutraukusi krovą. Pas mus laikoma normaliu dalyku prašyti sumokėti atlyginimą. Praktiškai turi jo reikalauti arba tiesiog jį plėšte išplėšti", - sakė šturmanas S. Talanovas

Pasak Andrejaus Černovo, Lietuvos jūrininkų sąjungos ir Tarptautinės transporto darbuotojų federacijos (ITF) inspektoriaus, šiuo metu dirbančio ITF būstinėje Londone, tokių situacijų kaip laive "BG Fighter", kai jūrininkai stojo į kovą dėl atlyginimų, pasitaiko vis dažniau. Anglijos bankų analitikai praneša, kad kai kurių didžiųjų laivų frachtai sumažėjo net 99 proc. Pavyzdžiui, 200 tūkst. JAV dolerių per dieną frachtas nukrito iki 1800 dolerių. "Šiuo metu visame pasaulyje laivai dirba gaudami minimalų pelną ir vos išsilaiko. Visiškai nauji laivai stovi be krovinio. Prieš krizę jų buvo pristatyta daug, o jai prasidėjus tapo nebereikalingi. Nei bankai, nei kas kitas nežino, ką su jais daryti. Žinoma, visa tai daro poveikį laivybai. Neduok Dieve, susiklosto kokia nors neeilinė situacija, ir laivo savininkui iš tikrųjų būna labai sunku. Mes neketiname skandinti laivų savininkų, suprantame, kad yra problemų - jiems dabar labai prastas laikmetis. Tačiau mes giname jūrininkų interesus ir šiuo metu esame kitoje barikadų pusėje", - sakė A. Černovas.

Šturmano S. Talanovo papasakota istorija, nutikusi laive "BF Fighter", galima sakyti, atspindi situaciją laivyne.

Sugadintas krovinys

Į laivą "BG Fighter" kapitono trečiasis padėjėjas S. Talanovas atvyko šiemet gegužės 22 d., t. y. jau tada, kai įgulos istorija, galima sakyti, buvo įpusėjusi ir laivas jau stovėjo Pietų Korėjos uoste.

Šturmano žiniomis, UAB "Baltijos grupė" "BG Fighter" operatore tapo 2011 metų gruodį. Laivas turėjo būti remontuojamas Pietų Korėjoje, tad, kad neplauktų tuščias, Afrikoje paėmė aliuminio pudros krovinį. Kodėl krovinys buvo sugadintas, t. y. sušlapintas, tikslios priežasties pokalbininkas nežino.

LAIVAS. Danijos kompanija galų gale atsiėmė laivą iš "Baltijos grupės". 

Kad ir kaip būtų, krovinio siuntėjas padavė į teismą vežėją. Pastarasis kreipėsi į savo draudėją. Draudimo kompanija atsisakė atlyginti nuostolius, nes krovinys buvo sugadintas ne dėl kokios nors stichinės nelaimės. Ieškinys teisme sudarė 1 mln. 200 tūkst. JAV dolerių, tad 2012 m. gegužės 28 d. "BG Fighter" buvo areštuotas ir tik birželio 5 d. areštas nuimtas. Tačiau po trijų dienų laivas vėl buvo areštuotas.

Pakeitė kapitoną

S. Talanovas mano, kad ankstesnis "BG Fighter" kapitonas Valerijus Kuryška buvo pakeistas niekingu būdu todėl, kad kovojo už įgulos, kuriai atlyginimai nebuvo mokamai jau nuo vasario, teises. Jis "Baltijos grupės" vadovui Ivanui Mazurui pareiškęs, kad jeigu nemokės, įgula triukšmaus. Tada pastarasis atsiuntė naują kapitoną Valerijų Trofimovą.

Buvo sutarta, kad naujas kapitonas, kol bus atplaukta į Keiptauną Pietų Afrikos Respublikoje, t. y. dvi savaites, dirbs dubleriu, o V. Kuryška Keiptaune paliks laivą. Tačiau, kai tik laivas su aliuminio pudros kroviniu išplaukė Keiptauno link, po trijų valandų V. Trofimovas atėjęs pas kapitoną ir parodęs I. Mazuro pasirašytą raštą - V. Kuryška nušalintas nuo pareigų, jam draudžiama ateiti ant tiltelio, nusileisti į mašinų skyrių ir t. t., jis esąs tik keleivis.

Atlyginimus - už 100 dolerių

Šturmano teigimu, V. Trofimovas, pamatęs, kad situacija dėl nemokamų atlyginimų vis labiau kaista, mėnesio pabaigoje kiekvienam įgulos nariui įteikė raštą, kuriame buvo nurodyta suma, kiek jis uždirbo per mėnesį. Ir kitose kompanijose taip daroma, tačiau šis kapitonas dar padarė prierašą, versdamas jūrininką patvirtinti, jog gavęs visą atlyginimą laiku, kad neturįs jokių pretenzijų nei laivui, nei laivo savininkui, nei kapitonui, nei agentui. Prie to rašto jis pridėjo 100 dolerių atseit kaip avansą ir davė įgulos nariams pasirašyti. "Žmogus už 100 dolerių pardavė savo atlyginimą. Vėliau, kai kilo konfliktas dėl nesumokėtų atlyginimų, kai į laivą atėjo ITF inspektorius, kapitonas buvo švarus - visiems atlyginimai sumokėti", - pasakojo S. Talanovas.

SUPERINTENDENTAS. Superintendentui N. Kozlovui teko vienas sunkiausių uždavinių - žadėti įgulai.

Paklaustas, kodėl jūrininkai pasirašo tokius popierius, šturmanas atsakė: "Jūrininkai nėra kvailiai, skaito ir supranta, kas parašyta. Tačiau į jūrą jie plaukia norėdami daug uždirbti. Palyginti su kranto darbuotojais, laive jie uždirba 2-3 kartus daugiau. O ten, kur dideli pinigai, žmoniškumo ir sąžiningumo labai mažai. Jeigu jūrininkas pradeda užduoti daug klausimų, jo tiesiog neima. Turi daryti, ką tau sako, ir viskas. Be to, žmogus yra įbauginamas, kad jam bus parašyta tokia charakteristika, jog nebus priimtas nė į vieną laivą. Todėl 80 procentų jūrininkų bet kokiame laive gyvena baimėje. Jie bijo likti be uždarbio ir be darbo. Užsienio laivuose gal kiek mažiau, nes juose teisių šiek tiek daugiau."

A. Černovo toks kapitono V. Trofimovo elgesys nė kiek nenustebino. "Čia nieko naujo. Tokių atvejų būna ir kituose laivuose. Galiu tikėtis kokių nors naujovių iš graikų, bet ne iš mūsiškių. Pastarieji eina pramintais keliais. Suprantu jūrininkus, pasirašiusius tuos raštelius - tikėjosi, kad anksčiau ar vėliau sumokės. Tačiau jie turi suprasti, kad pasirašydami tokius lapelius privalo visiškai pasitikėti laivo savininku. Jeigu jis sumokės, gerai, o jeigu ne, tai nei ITF, nei Dievas nepadės, ir į teismą kreiptis nebus galimybių.

Bandė iškeldinti prievarta

Laive "BG Fighter" vienoje kajutėje gyveno du antrieji mechanikai - senasis Viktoras Jarošas ir naujasis. V. Jarošui superintendentas Nikolajus Kozlovas Keiptaune pažadėjo, kad kai laivas atplauks į Korėją, jam būsiąs sumokėtas visas atlyginimas. Ir tik todėl jis sutikęs plukdyti laivą per Indijos vandenyną į Pietų Korėją. "BG Fighter" jis jau buvo išbuvęs pusmetį. Jo atlyginimas per mėnesį - 4300 eurų. Pinigus jam mokėjo dalimis, tačiau tuo metu kompanija dar buvo skolinga 15 tūkst. eurų. Tačiau Korėjoje N. Kozlovas pasakė, kad situacija sunki, liepė jam važiuoti į Klaipėdą ir ten esą su juo būsią atsiskaityta. V. Jarošas buvo girdėjęs, kad anksčiau grįžusieji namo įgulos nariai iki šiol neatgavo savo pinigų, tad nusprendė nesitraukti iš laivo tol, kol nesumokės.


Birželio 1 d. doke stovinčiame ir remontuojamame laive kapitonas ir superintendentas bandė iškeldinti antrąjį mechaniką V. Jarošą priverstiniu būdu. Išgirdęs triukšmą antrojo mechaniko kajutėje atėjo budintis šturmanas S. Talanovas. Viskas baigėsi tuo, kad jis išstūmė kapitoną iš kajutės ir laivo agentui paaiškino situaciją, kodėl mechanikas nepalieka laivo. Tada į laivą buvo iškviestas ITF atstovas.

Iškeldinti mechaniko prievarta nepavyko. Nors laivas stovėjo Pietų Korėjos uoste, jis plaukioja su Bahamų salų vėliava, tad jame galioja tos šalies įstatymai. Vadinasi, reikėjo kviesti policiją iš Bahamų. Pasak S. Talanovo, jeigu nepavyksta žmogaus įtikinti palikti laivo, juridiniu požiūriu to padaryti beveik neįmanoma. "Vienintelis metodas norint atgauti pinigus, tai tiesiog likti laive, ir viskas", - mano šturmanas. Po šio incidento ir prasidėjo įgulos kova už atlyginimus, vyko susirašinėjimas su ITF.

Nutraukė kontraktą

Penki įgulos nariai, be kurių laivas dirbti negali, birželio 30 d. įteikė kapitonui raportą, jog jie atsisaką dirbti toliau, reikalauja sumokėti atlyginimus ir išsiųsti namo. Beje, kolektyvinėje sutartyje yra išvardintos priežastys, dėl kurių galima nutraukti kontraktą, viena iš jų - laivo areštas, trunkantis daugiau kaip mėnesį. "BG Fighter" birželio 8 d. buvo areštuotas antrą kartą. 320 tūkst. dolerių ieškinį pateikė laivų remonto kompanija. I. Mazuras pareiškė, kad dėl to kalti įgulos nariai, parašę pareiškimus ITF. Mat buvę sutarta, kad remontininkai sutiks, jog kol kas būtų sumokėta pusė sumos, o kai kilo triukšmas dėl įgulos, jie pareikalavo visos. Antrasis areštas truko jau iki rugpjūčio pradžios.

Pavojingas žmogus

I. Mazuras, susirašinėdamas su S. Talanovu, pavadino jį pavojingu žmogumi, su kuriuo negalima dirbti jūroje. Jam pamaina buvo surasta greitai ir jau liepos 4 d. į laivą atvyko naujas kapitono trečiasis padėjėjas. Kad ir kaip keista, bet S. Talanovas buvo vienintelis įgulos narys, su kuriuo per pusę metų buvo visiškai atsiskaityta. Kitiems įgulos nariams nuo pat pernai metų gruodžio kompanija buvo skolinga kam už du, kam už tris ar net už keturis mėnesius.

Tačiau minėti penki įgulos nariai tą dieną, kai S. Talanovas buvo "nurašytas" iš laivo, įteikė kapitonui deklaraciją, kuri buvo nusiųsta ir laivo agentui, ir ITF, ir uosto vadovybei, ir I. Mazurui. Joje buvo reikalauta atsiskaityti su visais įgulos nariais, priminta, kad kontraktas nutrauktas dėl kompanijos kaltės ir reikalauta nemokamos repatriacijos namo. Be to, buvo įspėta, kad kol nebus sumokėti pinigai visiems, pasirašiusiems deklaraciją, nė vienas iš jų nepaliks laivo. Pasak S. Talanovo, teoriškai pinigus atgauti buvo galimybė ir Klaipėdoje, tačiau praktiškai tai padaryti neįmanoma - po teismus būtų reikėję vaikščioti gal net 5 metus.

Po deklaracijos pasipylė vadovybės grasinimai. Kapitonas V. Trofimovas pareikalavo iš S. Talanovo už kajutę mokėti 50 eurų per dieną, už maistą - 8 eurus, pavadino jį keleiviu be bilieto, kuris kartais prilyginamas teroristui. Žodžiu, užvirė principinė kova.

Danai davė "kyšį"

Liepos 12 d. į laivą atvyko Danijos kompanijos "Clipper Project Ships LTD", kuriai priklauso laivas "BG Fighter", superintendentas. Susipažinęs su konfliktine situacija, jis pažadėjo, kad per dvi savaites klausimas bus išspręstas. Liepos 27 d. į laivą atvyko Erikas Karlsonas, "Clipper" atstovas, kartu su nauju kapitonu ir vyresniuoju mechaniku. Atstovas surinko įgulą ir pranešė, kad kompanija už laivo nuomą negavo pinigų, kad "Clipper" nutraukė kontraktą su "Baltijos grupe", o visi laivo įgulos nariai esantys keleiviai.

Danai išsiaiškino, kam kiek kompanija skolinga už darbą. Įgulos nariai sutiko, kad jiems būtų sumokėta 80 proc. skolos. Tačiau tie pinigai, kuriuos sumokėjo "Clipper", buvo ne atlyginimas, o kompensacija už tai, kad žmogus savo noru paliktų laivą ir pasirašytų, jog ateityje neturės jam pretenzijų. Danai paaiškino, kad atlyginimus jiems turi mokėti "Baltijos grupė" arba ta kompanija, su kuria jie pasirašė kontraktą. Vaizdžiai tariant, jie davė kyšį įgulai, kad ji paliktų laivą. Visiems 16 įgulos narių buvo nupirkti bilietai ir paskutiniai namo sugrįžo rugpjūčio 4 d.

Galima sakyti, jog tiems jūrininkams, kurie pakeitė senuosius "BG Fighter" įgulos narius gegužę, pasisekė, nes jie gavo bent 80 proc. savo uždirbtų pinigų. O kada bus atsiskaityta su ankstesne įgula iki galo, nežinia. Jai kompanijos skola viršija 60 tūkst. eurų. Tie jūrininkai patikėjo kapitono žodžiu, kad būsią sumokėta vėliau.

Pasak A. Černovo, šių jūrininkų pretenzijos, jeigu su jais dar neatsiskaityta, lieka. "Jeigu neatsiskaityta su įgula, laivas niekur nedings. Jūrininkų atlyginimas yra jūrinis reikalavimas. Pagal konvenciją dėl jo laivas gali būti areštuotas", - sakė A. Černovas.

Jeigu danai nebūtų atsiskaitę, įgula turėjo ir kitą planą - jau buvo surinkti dokumentai paduoti ieškinį Pietų Korėjos teismui įgulos vardu.

Galai - į vandenį

Įgulos narių "Baltijos grupė" pati nesamdo, išskyrus vienetus, pavyzdžiui, kapitonus ar vyr. mechanikus. Visus kitus įdarbina vadinamosios kruingo kompanijos. Įgulą "BG Fighter" rinko ir UAB "Gretimybė". Pastaroji įspėjo, kad gegužę atlyginimai gali vėluoti 1-1,5 mėnesio. Tačiau, pasak S. Talanovo, gegužę atlyginimai nebuvo mokami nuo vasario, taigi melavo ir įdarbinimo kompanija.

Žmonės, atidirbę 4 mėnesius laive "BG Fighter" ir sugrįžę į Klaipėdą, bandė reikalauti atlyginimų iš I. Mazuro. Šis priminė, kad jie sudarę kontraktą ne su juo, kad jų darbdavys esanti Londone įsikūrusi kompanija "Inter-Globe Shipping LTD". Manoma, kad ji yra I. Mazuro ofšorinė kompanija. Esą yra įsteigtos dvi ofšorinės kompanijos: viena laivui "BG Fighter", kita - UAB "Baltijos grupė" priklausančiam ir su Lietuvos vėliava plaukiojančiam laivui "Global 1". "Vakarų eksprese" jau buvo rašyta, kad ir šio laivo įgulai nebuvo laiku mokami atlyginimai, todėl ji laivui stovint Ispanijos uoste sustabdė krovą. Buvo pasiųsta kita įgula, vadinamoji streiklaužė, tačiau "Global 1" įgula kartu su kapitonu Michailu Skvorcovu nesitraukdami iš laivo atlyginimus išsireikalavo.

Situacija iš tiesų kebli. Laivo "BG Fighter" savininkė - Danijos kompanija "Clipper Project Ships LTD", operatorė - UAB "Baltijos grupė", darbdavys -"Inter-Globe Shipping LTD". Kolektyvinę sutartį pasirašė I. Mazuras, bet ne kaip "Baltijos grupės" vadovas, o kaip kompanijos "Global Transcontinent Shipping LTD" atstovas. Tad ieškok galų, kad gudrus.

"Taip sprendžiami jūriniai reikalai, kad būtų išskirstyta atsakomybė, kad paskui nebūtų galima atrasti galų. Jeigu jūrininkui kyla problemų, jis vaikomas iš vienos kompanijos į kitą, ir viskas. Kai laivo savininkas, įgulos formavimo vadybininkas ir krovinio operatorius yra vienas ir tas pats asmuo, labai paprasta, kalbi su juo ar galų gale jį paduodi į teismą", - aiškino S. Talanovas.

Profesionalui nereikia bijoti

Paklaustas, o kodėl už atlyginimus kovojo tik 5 iš 15 įgulos narių, S. Talanovas atsakė: "Kiekviename laive 80 proc. įgulos narių gyvena baimėje. Kritiniu momentu dalis jų imasi kokių nors veiksmų, o kiti tikisi, kad kaip nors viskas susitvarkys. Kai kurie žmonės su tuo susitaiko ir netriukšmauja. Jų akyse susidorojama su vienu įgulos nariu, o jie galvoja, kad jiems taip nenutiks."

 ĮSPŪDIS. Štai kaip jūrininkai įsivaizduoja savo santykius su darbdaviu. 

Paklaustas, ar tiesa, kad 80 proc. jūrininkų gyvena baimėje, A. Černovas atsakė: "Nors dirbu Londone, negaliu patvirtinti, kad egzistuoja tokia tendencija. Nėra statistikos, kiek pastaruoju metu bankrutavo laivų savininkų, jūrininkai nebuvo apklausti, tad negaliu operuoti skaičiais. Jūrininkai visada bijo prarasti darbą, nes daugelis jų dirba pagal kontraktą. Darbo paieška užima nemažai laiko. Jūrininkų padėtis priklauso ir nuo jų tautybės, ir nuo to, ar jie iš buvusios Sovietų sąjungos, ar yra filipiniečiai, ar kinai, kokioje kompanijoje jie dirba. Yra ir pas mus laivų savininkų, kurie netgi krizės metu visiškai normaliai atsiskaito su įgula. Turėjau ir tokių atvejų, kai patys jūrininkai buvo kalti. Vieną kartą kapitonas pametė laivą, o paskui dar reikalavo jam sumokėti pinigus. Yra įvairių tiek laivų savininkų, tiek jūrininkų. Jeigu jūrininkas geras profesionalas, moka anglų kalbą, turi darbo patirties, jam nėra ko bijoti. Išeis iš vienos laivybos kompanijos ir eis į kitą. Gal jis ir ne taip greitai ras darbą ir ne tokį gerą kaip prieš krizę, dabar rinkoje gerų pasiūlymų ne tiek daug, bet vis tiek ras kur dirbti", - sakė A. Černovas.

Kapitonų padėtis nepavydėtina

"Labai mažai laivų, kuriuose man teko būti per beveik 10 metų darbo jūroje, kad viskas būtų daroma griežtai laikantis įstatymų. Nuo 10 iki 70 proc. reikalų atliekama nelegaliai, ir kapitonas tai daro pavaldinių rankomis. Jūrininkas turi tylėti ir nepurkštauti. Jeigu kapitonas nori ką nors padaryti neteisėto, vienintelė teisėja yra jo sąžinė ir jį pasamdžiusi kompanija. Laivo savininkui jis yra įgulos atstovas, o įgulai - laivo savininko atstovas", - sakė S. Talanovas

"Taip, laive visko būna, ir dviguba buhalterija vedama: jūrininkas pasirašo, kad gavo vienokį atlyginimą, o iš tikrųjų gauna kitokį", - sakė A. Černovas.

Kapitonas V. Trofimovas, buvęs oficialus "Baltijos grupės" atstovas, ilgai negalėjo apsispręsti, kaip jam pasielgti, kai atvyko "Clipper" atstovai. Ir vis dėlto jis liko laive. Tona kuro kainuoja apie 1000 JAV dolerių, o "BG Fighter" jo buvo 300 tonų. Kai keičiasi laivo savininkai, paprastai kiekvienas jų viską bando nutempti į savo pusę. Tad galima manyti, kad kapitonas V. Trofimovas pasiliko todėl, kad viską sutvarkytų iki galo. Kita versija - kapitonas nenorėjo vykti su įgula, nes buvo priverstas eiti prieš ją.

Kai laivo savininkas ar operatorius nemoka įgulai atlyginimų, kapitonai atsiduria tarp kūjo ir pjautuvo. Iš vienos pusės jie turi ginti laivo savininko interesus, o iš kitos pusės žmonių, turinčių maitinti šeimas. Tie kapitonai, kurie stoja įgulos pusėn, dažniausiai "nurašomi" iš laivo. Vieni kapitonai rizikuoja užsitraukti darbdavio nemalonę, o kiti gina darbdavio interesus netgi pasitelkdami apgaulę ar neteisėtus veiksmus.

Gaila...

"Laivas "Global 1" dirba jau seniai, ir niekada nekildavo problemų. Gaila, kad taip atsitiko. Nei Lietuvos jūrininkų sąjunga, nei kas kitas nelinkėjo blogo jo savininkams. Jeigu bankrutuos, jūrininkai praras darbą. Žinodami, kokia yra situacija, prašėme "Baltijos grupės" parengti atlyginimų mokėjimo grafiką. Tačiau jos atstovai, užuot vedę derybas, pradėjo grasinti jūrininkams. Dabar, ko gero, abu laivus - ir "BG Fighter", ir "Global 1" perims danai, tad mūsiškiai, galimas daiktas, praras darbo vietas", - sakė A. Černovas.

Gemius

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder