Lietuvos jūrų kapitonų asociacija vienija tik 66 jūrų kapitonus. Tačiau šiuo metu Lietuvos Respublikos jūrininkų registre oficialiai yra įregistruoti 726 kapitonai, kurie turi galiojantį jūrinio laipsnio diplomą. Kiek jų realiai vadovauja jūras ir vandenynus vagojantiems laivams, nežinoma. Teigiama, kad geriausiu atveju - apie trečdalis.
Kaip tapti jūrų kapitonu ir ko reikia, kad būtum geras kapitonas, „Vakaro žinios“ paklausė Klaipėdoje esančios Lietuvos aukštosios jūreivystės mokyklos direktoriaus, mokslų daktaro, profesoriaus Viktoro Senčilos.
- Ne tik pajūryje gyvenantys vaikai svajoja tapti jūrų kapitonais. Toks jaunuolis baigia mokyklą ir ką jam toliau daryti, kad svajonė neliktų neišsipildžiusi?
- Pirmiausia tokiam jaunuoliui reikia tvirtai apsispręsti. Ir mokykloje mokytis anglų kalbos, nes tai tarptautinė jūrų kalba.
- Ir baigus mokyklą susikrauti lagaminą ir vykti į uostamiestį - stoti į Lietuvos aukštąją jūreivystės mokyklą?
- Taip. Tokį sprendimą priėmė beveik 1400 šiuo metu besimokančių jaunuolių, kurie pasirinko vieną iš šešių specialybių.
- Ar daug tokių, kurie iš karto garsiai pareiškia norintys būti tik jūrų kapitonais?
- Svajonė gali būti tapti ne tik jūrų kapitonu, bet ir vyriausiuoju laivo mechaniku. Kapitonas yra laivo vadas, bet pagal konvenciją (Jūrų teisės konvencija apibrėžia ir įtvirtina tarptautines nuostatas bei pamatines jūrų teisės sąvokas - aut. past.) kapitonas ir vyr. mechanikas yra vieno valdymo lygmens. Anksčiau kapitonas laive buvo dievas arba pirmas po jo, o dabar jis daugiau kolega. Tuo labiau kad ir laivų įgulos yra mažesnės. Tačiau kapitonui laive suteiktos aukščiausios juridinės teisės.
- Kokią reikia rinktis jūrinę specialybę, kad galėtum tapti laivo kapitonu?
- Tokios konkrečios specialybės, kaip jūrų kapitono, nėra. Jūrininkų rengimas turi labai senas tradicijas. Viena iš jų - net turėdamas labai įtakingus ir turtingus tėvus ar net būdamas labai gabus, iš karto į patį viršų užkopti negali, nes kelią reikia pradėti nuo apačios. Pirmiausia pabūti paprastu jūreiviu ir tik po lipti laipteliais iki kapitono tiltelio. Tas pats principas galioja ir kalbant apie kitas jūrines specialybes.
O specialybė, kurią pasirinkęs žmogus ateityje gali tapti jūrų kapitonu, yra jūrų laivavedyba.
- Kiek turi vandens nutekėti, kol jūreivis taps jūrų kapitonu?
- Yra ir fantastiškų pavyzdžių, kai žmogus, praėjus vos penkeriems metams nuo mūsų mokyklos baigimo, įgijo kapitono diplomą. Darbinis kapitono diplomas išduodamas dviejų dokumentų pagrindu - išsilavinimo diplomo ir patvirtinančio įgytą patirtį. Tik gavus tokį kvalifikacijos liudijimą suteikiama teisė būti tikru kapitonu. Labai svarbu, kad žmogus tam subręstų, nes jam tenka labai didelė atsakomybė. Todėl paprastai kapitono pareigas pradedama eiti kiek vėliau. Normalus kelias trunka 8-10 metų.
- Ar sunkus kapitono darbas?
- Apskritai visi darbai jūroje nėra lengvi. Jūs klausiate tik apie kapitoną. Tačiau dar yra ir laivo įgula. Darbas jūroje yra ypatingas. Kodėl jį renkasi? Vieni į jūrą eina dėl gero atlyginimo, kitiems pliusas, kad pusę laiko praleis jūroje, kitą pusę - krante. Ir dar labai svarbu, kad yra nuosekli augimo sistema ir kad ši specialybė leidžia sąžiningai dirbti ir konkuruoti tarptautinėje rinkoje, nepriklausomai, kokios šalies pilietis esi. Ir, kaip jau minėjau, negali turėdamas įtakingus užtarėjus ar pinigų peršokti per karjeros pakopas.
- Kokiomis savybėmis privalo pasižymėti jūrų kapitonas?
- Pirmiausiai jis turi būti tikras savo profesijos profesionalas. Komunikabilus, mokantis ir sugebantis būti lyderiu bei galintis dirbti su komanda. Kapitonas negali būti uždaras ir nesugebantis pareikšti savo pozicijos asmuo. O paskui ir visa kita - užsienio kalbos, juridinių dalykų išmanymas ir panašiai.
- O meilė jūrai...
- Savaime aišku. Juk jūrą myli ne tik joje dirbantys, bet ir kitų specialybių ar profesijų atstovai. Myli ją ir poetai, ir romantikai.
- Visi žino posakį, kad moteris laive - nelaimė. Tačiau juk tarp jūrų kapitonų yra ir moterų.
- Tai labai senas prietaras ir jis jau nebegalioja. Moterų laivuose yra, bet mažai. Nors tikrai yra įdomių pavyzdžių. Joms kartais laivuose tenka net papildomai įrodyti savo sugebėjimus.
Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios"
Rašyti komentarą